Borsodi RC Modell Fórum

Helikopterek => Helikopterek vezérlése, távirányítása => A témát indította: Victor - 2010. November 10. - 09:31:47

Cím: Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Victor - 2010. November 10. - 09:31:47
Sziasztok!

Most ízlelgetem a helizést, és vásárolgatom meg az első gépemhez az alkatrészeket. Régóta bújom a  helis fórumokat, de kezdőként számomra mindenki kínaiul ír, és itt a sokfajta szakszóra, és a távirányító menüire gondolok. Repülőnél könnyű megérteni a vezérsíkok neveit, csűrő magassági, vagy oldalkormány, aki kicsit is ért a repüléshez tudja mit jelent.
Viszont azt vettem észre, hogy helikopternél alig , vagy egyáltalán nem használunk magyar szavakat, sokkszor még ott sem ahol van magyar megfelelője. Például  folyton azt olvasom, hogy 13-as pinion, miért nem lehet azt írni, hogy 13 fogú fogaskerék, meg ciklikus szervó, én kezdő meg túrom a HobbyKinget, ílyen nevű szervó után, mire rájöttem, hogy az is csak egy sima szervó. De igazából amiért nyitottam egy új témát, az nem is ilyen apróság, hanem a heli írányításánál, és vezérlésénél használt szakszavak, amikről mint kezdő fogalmam sincs mit jelent, és mit csinál a gép irányításában. Gondolok ilyenre, hogy Alleron, Elevator, Throttle, Pitch, Rudder , tehát, hogy ezek mik, miért felelősek a gép írányításásban, illetve, hogy rotor(-ok) milyen mozgatását végzik.
Ez mellett pedig még ott van a távírányító menüjének kérdése is. HobbyKinges távom van (HK-T6A), ebben is rengeteg beállítás van egy része logikus,  de vannak ilyenek mint pl:Thro curv, Pith curv ,Swash afr, amiről szintén fogalmam sincs, de ha ezek meg nincsenek beállítva, akkor csak egy csatorna mozog a beállító menüben, a 4-es, ez azthiszem a farokszervó mozgatása. Azt is jó lenne tudni, hogy a karokon kívül a kapcsolókat hogy szokás beállítani. Legútóbb is olvasom, hogy "Hold" módban felpörgette a rotort, majd átkapcsolta ID (vagy idle) módba, és úgy szállt fel, én eddig teljesen abban voltam, hogy csak az egyik kapcsolóra van kötve a motor. Mi az, hogy autórotácisós mód, mi a beállítása? Kapcsolón van vagy csak gáz le, és hagyni szabadonfutón pörögni a rotort?  Vagy néztem egy néhány éves kínai srácot, repkedés közben ki-be kapcsolgatott valamit.
Szóval arra gondoltam, hogy kellene egy ilyen téma is ahol az alapok is le vannak írva, így szépen megkérném azokat aki ebben jártasak, hogy ha van idejük akkor leírnák, hogy mi micsoda, a gépen, távon, ők hogy szokták a távot beállítani, melyik csatornára mit kötnek stb stb.
Előre is köszönöm mindenki segítségét!
Üdv:Viktor
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Pintyoke - 2010. November 10. - 21:03:32
Sziasztok!

Most ízlelgetem a helizést, és vásárolgatom meg az első gépemhez az alkatrészeket. Régóta bújom a  helis fórumokat, de kezdőként számomra mindenki kínaiul ír, és itt a sokfajta szakszóra, és a távirányító menüire gondolok. Repülőnél könnyű megérteni a vezérsíkok neveit, csűrő magassági, vagy oldalkormány, aki kicsit is ért a repüléshez tudja mit jelent.
Viszont azt vettem észre, hogy helikopternél alig , vagy egyáltalán nem használunk magyar szavakat, sokkszor még ott sem ahol van magyar megfelelője. Például  folyton azt olvasom, hogy 13-as pinion, miért nem lehet azt írni, hogy 13 fogú fogaskerék, meg ciklikus szervó, én kezdő meg túrom a HobbyKinget, ílyen nevű szervó után, mire rájöttem, hogy az is csak egy sima szervó. De igazából amiért nyitottam egy új témát, az nem is ilyen apróság, hanem a heli írányításánál, és vezérlésénél használt szakszavak, amikről mint kezdő fogalmam sincs mit jelent, és mit csinál a gép irányításában. Gondolok ilyenre, hogy Alleron, Elevator, Throttle, Pitch, Rudder , tehát, hogy ezek mik, miért felelősek a gép írányításásban, illetve, hogy rotor(-ok) milyen mozgatását végzik.
Ez mellett pedig még ott van a távírányító menüjének kérdése is. HobbyKinges távom van (HK-T6A), ebben is rengeteg beállítás van egy része logikus,  de vannak ilyenek mint pl:Thro curv, Pith curv ,Swash afr, amiről szintén fogalmam sincs, de ha ezek meg nincsenek beállítva, akkor csak egy csatorna mozog a beállító menüben, a 4-es, ez azthiszem a farokszervó mozgatása. Azt is jó lenne tudni, hogy a karokon kívül a kapcsolókat hogy szokás beállítani. Legútóbb is olvasom, hogy "Hold" módban felpörgette a rotort, majd átkapcsolta ID (vagy idle) módba, és úgy szállt fel, én eddig teljesen abban voltam, hogy csak az egyik kapcsolóra van kötve a motor. Mi az, hogy autórotácisós mód, mi a beállítása? Kapcsolón van vagy csak gáz le, és hagyni szabadonfutón pörögni a rotort?  Vagy néztem egy néhány éves kínai srácot, repkedés közben ki-be kapcsolgatott valamit.
Szóval arra gondoltam, hogy kellene egy ilyen téma is ahol az alapok is le vannak írva, így szépen megkérném azokat aki ebben jártasak, hogy ha van idejük akkor leírnák, hogy mi micsoda, a gépen, távon, ők hogy szokták a távot beállítani, melyik csatornára mit kötnek stb stb.
Előre is köszönöm mindenki segítségét!
Üdv:Viktor


Hát ez nekem is nagy segítség lenne...
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: maci - 2010. November 10. - 21:09:15
http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,316.0.html (http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,316.0.html) ;)
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 14. - 17:30:23
Szia pajitikák  Garai József vagyok ha bárkinek kérdése van tegye fel nyugodtan vagy akár hívhat is amiben tudok segítek
06 20 966 90 17
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Victor - 2011. Február 14. - 21:16:58
Szia pajitikák  Garai József vagyok ha bárkinek kérdése van tegye fel nyugodtan vagy akár hívhat is amiben tudok segítek
06 20 966 90 17

Szevasz!

Köszi, hogy segíteni szeretnél, én amikor megnyitottam a topikot, az első hozzászólásomban feltettem jó pár kérdést amire mai napig nem tudom a választ, átolvasnád?
Köszi előre is!

Üdv:Viktor
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: BK_Attis - 2011. Február 14. - 22:41:31
Szia pajitikák  Garai József vagyok ha bárkinek kérdése van tegye fel nyugodtan vagy akár hívhat is amiben tudok segítek
06 20 966 90 17

Szevasz!

Köszi, hogy segíteni szeretnél, én amikor megnyitottam a topikot, az első hozzászólásomban feltettem jó pár kérdést amire mai napig nem tudom a választ, átolvasnád?
Köszi előre is!

Üdv:Viktor

Szerintem Józsi mindenre fog válaszolni!   ;)
Csak, neki is 24h-ból áll egy nap.  ::)
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: motyi96 - 2011. Február 15. - 20:30:36
Megpróbálok neked leírni néhány dolgot.


A pinionra például azért nem írják, hogy fogaskerék, mert a heliben több fogaskerék is van, így egyértelmű melyikre gondolt az illtő, ill. még azért, mert ez már egy fajta beidegződés, már mindenki reflexből írja így.


Aileron, Elevator, Throttle, Pitch, Rudder: Ezek a rotorlapát fordulatszámát, térben való mozgását, állásszögét leíró szakszavak.
Aileron: a heli főrotorlapátjai oldalra dőlnek forgás közben, attól függ melyik oldalra, hogy merre áll a távon a bot.
Elevator: a heli főrotorlapátjai előre ill. hátra dől megint a távon a bot állásától függően.
Throttle: más néven gáz, ez a fordulatszámot határozza meg megintcsak a táv botjától függően.
Pitch: a rotorlapát állásszöge, a bot állásától függően változik ez is mint mind.
Rudder: farokrész.


A táv programozásához sajnos még nem értek.


Idle kapcsoló (nem ID): általában kétállású kapcsoló, a gázgörbét lehet kapcsolgatni vele. Írok egy példát (nekem így van a Honey Bee King 3-mas helimnél):
Idle 0: ha a kapcsoló ebben az állásban van, a távon a gáz bot alsó állásban akkor nem pörög fel a heli motorja, de ha tolod felfelé egyre gyorsabban pörög, és az állásszög is nő pozitív irányban. (a távokon általában vannak reverse kapcsolók, amivel meg lehet fordítani a botok működését)
Idle 1/Idle up (ki hogy nevezi): a távon a gáz bot közép állásban van, de a rotorlapát már ilyenkor is pörög 0° állásszögben, ahogy tolod felfelé a botot nő a fordulatszám és az állásszög is pozitív irányban, ha a középállástól magad felé húzod a kart, akkor a fordulatszám nő, és a rotorlapátok állásszöge is negatív(!) irányban. (persze ezt is meg lehet fordítani a reverse kapcsolóval, de általában így használják)

Lehet a gázgörbével játszani, hogy milyen mértékben nőjön a fordulatszám. (pl. egy gázgörbe Idle 0-ban: 0 25 50 75 100, Idle up-ban: 80 70 55 70 80 (ezek csak példák!))


Az autorotálás nem egy mód, hanem egy "figura" a helivel, amikor már a motor nem pörög a heliben, hanem csak a rotorok forognak a lendülettől, és az állásszögeket tudod variálni a távval, így szállsz le, de ezt csak nagyobb gépekkel lehet, mert a kis gépeknek a rotorlapátja kisebb súlyú, felületű, és kisebb a lendület, a levegőre felfekvő felület. (ezzel az autorotációs móddal szerintem arra gondoltál, hogy lekapcsolja a motort és csak az állásszögekkel játszik.)


Én ezeket csak saját fejből írtam, ha Garai József mást ír, akkor neki higgy! :)


Remélem tudtam segíteni! ;)
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 19. - 08:02:55
elég őszettetek ezek a dolgok és nem biztos hogy ha leírom mindent kapásból megérted  szerintem hívj fel
vagy szkálypon megbeszéljük
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 19. - 08:09:17
motyi96

alapjában nem rósz amit írtál bár van egy két dolog ami t te is keversz
szívesen segítek bár ezt mindet begépelni hát nem semmi na mindegy legalább gyakorlok egy kicsit
szétszedem kicsit a dolgot és cikkenként írom ha van közbe kérdés tegyétek fel ok   :'(
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 19. - 08:55:28
A pinionra ez egy átvett szó igazából az angol vagy ezer dologra használja a szöveg környezettől függ hogy pontosan mit is jelent .
a helizésben a motoron lévő fogaskerékre értik .


Aileron, Elevator, Throttle, Pitch, Rudder:a kis kolléga jól írta ez az irányítás csúnya szavai

Aileron: http://en.wikipedia.org/wiki/Aileron oldalkormány amivel kanyarodni tudsz jobbra és balra

Elevator:  http://www.rc-airplane-world.com/rc-airplane-controls.html   magassági kormány repülő

Throttle :Az angol mint az elektromos mind a robbanó motoros mind a gázturbinás és még sorolhatnám
egyszóval Gáz  ;D  a motor fordulat száma

Pitch, : magassági kormány amivel emelkedni tudsz    

Rudder :  oldalkormány

szóval a heli irányítása a következő  három fő rendszert különböztetünk meg

Van a koaxiális  vagy dupla rotoros itt a két ellenkező irányba forgó rotor lapátok emelik ill. süllyesztik és az elfordulásért  is a két lapátsor fele úgy hogy megváltozik a lapátok fordulatszáma az egyik irányba nő vagy csökken a forgatónyomaték és így elfordul a heli


A hilleres nél az előre hátra  jobbra és balra a hiller lapátok stabilizálják  kormányozzák a  főlapáttal egyetemben farok lapátok és a giró pedig az elfordulásért


és a3G rendszer itt ugye nincs hiller lapát  a főlapát mozgatja fel és le jobbra és balra és előre hátra is az elfordulást itt is a giró és a farok toll felel

mindhárom rendszerben az imbolygó tárcsa mozgatásával lehet elérni hogy mozogjon

lehet a vezérlés 2  3  4 szervós
 illetve megkülönböztetünk 8 féle szvas menüt programot  H-1   HR3   H-3  HE3  HN3   H-2  H-4  H4x

ezek a szervók számától és elhelyezkedésük irányától függ ez mindegyik helitipusnál más és más  
 ez mindig az adott modellre jellemző /a gyártó ezt leírja meghatározza/ a fent leírtak külön külön nem igazak mert a heli irányítása egy ősze-tett folyamat ezeket szvas mixnek neveztük ezt általában a rádió tudja beállítása nagyon fontos ugyanis ez a szervók száma és elhelyezkedésének pontos meghatározása

a heli szervói /kivéve a kétszervós koax/ az irányok eléréséhez mind a három szervó együtt mozog és így alakul ki a helyes irány  vagyis az imbolygó tárcsa mozgatása ami a rudazatokon keresztül eljut a hiller lapátokhoz és a főlapátokhoz

azért nem részleteztem külön külön a a három   elnevezést mit is csinál   mert külőn külőn nem igaz rá semmi ezek együttes mozgása hajtja végre a feladatot  itt ha csak az egyik szervó megsérül hibázik már nem fogja végrehajtani a heli a kiadott parancsot mert irányíthatatlanná válik mivel itt egy ősze tett mozgás sorol beszélünk ezért nagyon fontos minden felszállás előtt minden szervó mozgását kétazeris ellenőrizni

hamarosan folytatjuk
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 19. - 12:43:42
<script src='http://img232.imageshack.us/shareable/?i=heli2.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>(http://img232.imageshack.us/img232/6059/heli2.jpg) (http://img232.imageshack.us/i/heli2.jpg/)</noscript>



http://img232.imageshack.us/img232/6059/heli2.jpg




sajna nem találtam jobb képet de majd keresek
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: motyi96 - 2011. Február 19. - 15:49:31
motyi96

alapjában nem rósz amit írtál bár van egy két dolog ami t te is keversz
szívesen segítek bár ezt mindet begépelni hát nem semmi na mindegy legalább gyakorlok egy kicsit
szétszedem kicsit a dolgot és cikkenként írom ha van közbe kérdés tegyétek fel ok   :'(
Örülök hogy nem vagyok teljesen zavarban heli téren. ;D
Amúgy amit tudok annak 90%-át fórumokról szedtem össze... :)
Amiben hülyeségeket mondtam, abban meg elnézést... :-[ ::)
Sok sikert a további gépelésekhez! ;D ;)
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Szitkó - 2011. Február 19. - 17:03:54
Hali Józsi.

Kérlek javíts ki engem is,ha hülyeséget írok!!!
Én úgy látom az én gépemen,hogy  teljes vezérlést a rotorlapátok látják el,a hillerlapátok csak segítenek.
Tehát egy példa!
Lebegek a helivel,a rotorlapát"mondjuk"+5 fokon.Becsűröm balra,ilyenkor a jobb lapát állásszöge megnő"mondjuk +7 fok,
a balé csökken +3.Előre haladásnál szintén,de ott értelem szerüen a hátsóé nő az elsőé csökken.
Így elvileg megmarad a magasság,viszont a heli elindul balra oldalazva.A hillerlapát csak segít és stabilizálja a gépet.
Erre sztem jó példa egy 3 lapátos gép!!!!Ott nincs hiller lapát és 3G-s elektronika.
Mondom,én ezt így látom,lehet,hogy baromság,akkor majd javítasz ;)
A jó pap holtig tanul....... !!!
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 19. - 19:06:30
mi a helid pontos típusa
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Szitkó - 2011. Február 19. - 19:12:34
Copterx cx 450pro TT
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 19. - 19:18:28
ez is helytálló amit írtál a főrotor és a hiller együtt vezérli mozgatja a gépet
itt a hiller tömege  nem  elhanyagolható  minél nehezebb annál lomhább és ugyanígy fordítva
 ha kitéped mondjuk balra  a kart és elkezded lassan forgatni a lapátokat látni fogod hogy elbillen az imbojgó és ez a dőlés a rudakon keresztül eljut a hiller és a főlapátokhoz egyaránt így egy bonyolult táncba kezd a rendszer és ettől fog elindulni a kívánt irányba
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 19. - 19:26:08
ja és egy tuti kis szörnyed van  mióta gyötrőd??
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Szitkó - 2011. Február 19. - 20:39:24
Karácsony előtt kaptam az öcsémtől.
De nyitottam egy topikot(copterx cx 450pro tt),ott vannak képek ,videók róla.
Most már én is kezdek elégedett lenni vele ;)
Csak meg kéne tanulni vezetni!!! ;D ;D ;D
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 20. - 09:18:15
az nem a leg könnyebb feladat nagyon sokat kell gyakorolni mindig egy kicsit többet és többet és lassan ősze kell fűzni a feladatokat
egész télen a polcon figyelt az enyém is az indoron /vagy négy hónap után/ az első kőrnél kezem lábam remegett de a negyedik kőr már szinte jó volt 
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 20. - 11:04:11
Gáz görbe

Ez a funkció azoknál a heliknél használjuk ahol nincs governor mód /fordulatszám tartás/ vagy nem működik elég hatékonyan a szabályzó

 A heli stabil fordulaton nyugodt illetve a giró érzékenységet is az adott fordulthoz állítjuk be ha ez az        x y           fordult nő vagy beesik csökken a hatásfok és emiatt eldobja magát a heli vagyis elfordul

a heli amikor meghúzod  vagy tolod a magassági kormányt /azért nem írok elevátort ruddert stb. mert ugye megbeszéltük hogy a három szervó egyszerre dolgozik jobb lenne ha A B C szervóknak hívnánk őket ne keavrjuk a repülővel .

a bal oldali kar mód 2 ben ha előre hátra mozgatod  az imgolygótárcsát is vezérli ezzel változtatod a főlapát állás szögét + - irányba  ugyanakkor a motor nak is /Gázt / teljesítményt fordulatot állít.


A főlpátt állás szöge a heli típustól függ azt a gyártó el árulja mi az a szögérték amit  érdemes beállítani hogy a heli jól teljesítsen /ettől nem érdemes eltérni mert ha kicsi akkor gyenge lesz lomha lusta ha túl nagy akár szét is tépheti a mechanikát.

ennek az értékeit a PIT-CURVE     módban lehet állítani itt tetszőleges parabolát lineárist  lehet beállítani rádió típustól függ hány pontban  
 megvan hogy /10 fok /az ideális érték

a következő mód a THR-CURVE  /ez a gáz /

a kívánt értéket/ fordulatszámot ez megint típus függő/  beállítom amikor a lapátok 0 szöget zárnak be
legyen mondjuk 2000/perc  amikor  megterhelem a főrotort és a gázunk egy lineáris érték vagyis állandó  akkor beesik a fordulat ennek kiküszöbölésere van a gázgörbe adok neki nagyobb nyomatékot hogy a fordulatszám /állandó maradjon /illetve ne nagyon essen be  ez megint rádió függő hány pontban lehet állítani  

itt jőnek a leírt receptek ami kiindulásnak ugyan jó lehet de nagyon sok dolog tol függ mi lesz a helyes  
motor teljesítmény w érték szabályzó A  ja és nem utolsó sorban az akkumulátor ki tudja e szolgálni az igényeket

én azt szoktam javasolni hogy ugye az állás szög az egy fix érték  2-3 fok mínuszba egy kezdőnek még hálás is lehet eleinte  beállítok egy gázgörbét megmérem hogy 0 ba menyit forog ez megint adott és ha tolsz neki egy kövéret ne forduljon el a heli ha elfordul akkor módosítok a gázgörbén ja és fülelek  mert az is sokat elárul

fontos :ha nem vagytok biztosak magatokban kérjetek meg valakit aki segít ezeket beállítani mert ha rosszul vannak be állítva ezen értékek legyen az bármilyen jó technika csak kínlódás lesz belőle
ha rosszul idegződik be valami nagyon nehéz a helyes beállításokra átszokni  kis segítséggel sok lóvét és fájdalmas pillanatot meg lehet spórolni


Ui .mindenkinek vágni kell a saját rádiójának a beállítását ha nehézkesebb is így mindig ti állítgassátok mert ha ráéreztek a titokra ne keljen mindig másra várni ha valamit finomítani szeretnétek  illetve nem kell majd mást utálnod hogy ő elállította és reccs
mindenki más és más és már egy egyszerű rádión is van nagyon sok olyan állítási lehetőség amivel saját magatokhoz képest lehet finomítani a beállítást   Duáll Expo stb


egy jó governoros szabályzó minden gondot megold
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: BK_Attis - 2011. Február 21. - 17:49:23
Szia Józsi!

Nagyon jó a leírásod, ebből lehet tanulni.  :o
Ugye lesz folytatás?  ;D
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 21. - 18:55:09
Igyekszem
van egy elég komoly kép zavar
de igyekszem mindeni így leírni a heli őszes beállítását meg keresgélek jobb képeket az egyszerűbb érthetőség kedvéért
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Február 21. - 19:23:09
Idle kapcsoló

ez a kapcsoló általában három állású
három különböző gázgörbét és főrotor állás szöget lehet hozzárendelni 

általában az egyes állás  az a heli 0 roll való fölpörgetésere szolgál
motor bekapcs  nem indul el nem történik semmi  kar lassan lentről  feltol középre neutrál semleges vagy közép állásnak hívják  úgy van beállítva a gázgörbe hogy lassan eléri a heli motor vezérlése a majdnem mód 1 értéket de valamivel alatta maradunk  ilyenkor hogy a giró ne rángassa a helit  nem tartó módban van / ez azért is fontos mert ha ősze dugod a heli aksit és elmozgatod a helit kiteszed a placcra ő  rögtön elkezd visszaállni abba a helyzetbe ahol előzőleg volt hisz ez a dolga és ez nem várt hirtelen elfordulást eredményez /
ezzel ezt ki is küszöböltük

az  Idle kapcsolóhoz ugyanúgy jár háromféle giró beállítási lehetőség is
 

mod 1 ez már az általunk lájtos lágy repülési mód beállítása jár mezőgazdasági repülés stb
itt már ugyanúgy megvannak a kitérések + - irányba és van egy stabil gázgörbénk és itt már a giró tartó módba van állítva hisz itt már el emelkedik a heli   a giró érzékenység mindig függ a fordulattól 


Mód 2 csak haladók és bátrak itt már egy nagyobb fordulatszámon üzemel a heli az ehhez beállított giró érzékenységgel

nagyon fontos minden helinek van egy optimális repülési fordulata /főrotor fordulatszáma /e felé menni Balesetveszélyes nem bír ki mindent a mechanika és ez ugyan így igaz a lapátokra nagy odafigyeléssel kell kiválasztani ezeket   nagyon könnyen túl lehet terhelni a gyanúsan olcsó lapátokat

nem azt akarom mondani hogy az olcsó lapát nem jó de kellő odafigyeléssel kell kipróbálni úgy ha véletlenül a levegőben szétrobban ez ne a szemem arcom előtt történjen
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Március 04. - 19:19:15
motor kikapcsolás és félszéf
a motor lekapcsolás kikapcsolás
két dolog miatt fontos mikor az aksit beleteszed a modellbe ne induljon el és ha véletlenül leesik lezuhan hamar ki tudd kapcsolni
nincs is attól szörnyűbb látvány mint mikor a heli a földön vergődik  eközben törik ősze igazán

a félszéf beállításnál megint csak a motor kikapcsolt állásba kerüljön ha valami oknál fogva elveszíti a jelet
a fentiek miatt
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Victor - 2011. Március 06. - 21:53:52
Sziasztok!
Közben megint felmerült bennem egy újabb számomra érthetetlen dolog. Mi szükség a hillerlapátokra, amikor a valódi heliken sincs. De azt is láttam, hogy van aki vesz a gépre élethű kasznit, és hozzá 4 vagy 5 lapátos rotorfejet, és simán repked vele mindenfajta extra elektronika nélkül.  Akkor mi szükség pl a Flaybarless elektronikára?

Nekem amúgy csak egy 6 csatornás HK-s távom van, akitől vettem küldött hozzá helis programot(PC-ről állítható), ennél a motorindítás a következőképpen megy. Bal kar teljesen hátra, jobb oldali kapcsolót átváltva, a bal kart előre tolva lehet növelni a fordulatszámot, majd amikor a bal oldali kapcsolót is átváltom akkor vált módot a táv, és egy előre beállított fordulatra vált a motor és ekkor már lehet állásszöget is állítani a főrotoron.  Ha ekkor a jobboldali kapcsolót átváltom, a motor ugyan leáll, de továbbra is állítható az állásszög, ilyenkor lehet autorotálni. Sajna a távon nincs szoftveres giro beállítási lehetőség, ezt csak kézzel, az egyik poti tekergetésével lehet hangolni. A másik poti funkciójára még nem jöttem rá.
Sajna nemtudom mikor készül el a gépem (HK500), sajna van pár dolog amit cserélni kell, imbolyó (lötyögött benne a golyó), farokcső, pár csapágy. Egyenlőre  addig szimulátorozok.
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Március 07. - 20:29:54
Sziasztok!
Közben megint felmerült bennem egy újabb számomra érthetetlen dolog. Mi szükség a hillerlapátokra, amikor a valódi heliken sincs. De azt is láttam, hogy van aki vesz a gépre élethű kasznit, és hozzá 4 vagy 5 lapátos rotorfejet, és simán repked vele mindenfajta extra elektronika nélkül.  Akkor mi szükség pl a Flaybarless elektronikára?

ez szintén egy nagyon érdekes kérdés röviden én még simán sok lapátos gépet nem láttam komolyan 3Dz ni
 az emiltett elektronikákban  több giró van és nem csak a farok elfordulást menedzseli de a többi irányba is szinkronizál illetve játszik a kitérésekkel


Sajna a távon nincs szoftveres giro beállítási lehetőség, ezt csak kézzel, az egyik poti tekergetésével lehet hangolni. A másik poti funkciójára még nem jöttem rá.

ha digitálisan lehetne állítani az is ugyan ezt csinálná neked kint van egy potin és bármikor belenyulhatsz ha úgy érzed ez szükséges a másik poti vagy kitérés vagy expo de leginkább semmi
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Március 07. - 21:01:50
A Hiller stabilizáló szerepet játszik. Mint forgó tárgy igyekszik megtartani a pörgési síkját (giroszkóp hatás). Ha a heli ehhez képest kibillen (akár véletlenszerűen vagy pl. széllökés hatására), akkor a Hiller tartja a korábbi síkot, és a főrotor lapátok állásszögét az összekötő linkeken keresztül olyan módon állítja, ami a helit visszatéríteni igyekszik az eredeti helyzetébe.

Ha a helin nincs Hiller lapát, sokkal instailabb, nehezebb vezetni. Minél kisebb a heli annál nehezebb, az ember reflexei nem kellően gyorsak.

Több lapátos helik valamivel stabilabbak, különösen ha a lapátok végeibe plusz súlyt építenek, mivel a főrotor önmagában is pörgéssel stabilizált valamennyire, de lényegesen kevésbé, mint amekkora stabilitást a Hiller által vezérelt állásszög ad.

A heli vezetéséhez a Hiller lapátra kell hatni, kitéríteni, az aztán magával viszi a főrotort és ezzel a helit. Ha azonban tisztán a Hillert állítanák a szervók, némi késés jelentkezne, ami zavaró. Ezért a Bell-Hiller rendszer terjedt el: a szervók a Hillert is és közvetlenül a főrotor állásszöget is állítják. Ez kompromisszum a stabilitás és agilis reakció között. Gyakori, hogy a karokon több furat van, a gömb áthelyezésével stabilabbá vagy robbanékonyabbá lehet tenni a helit.

A Hiller vezérlést elektronikusan is lehet szimulálni, ezt csinálja a VSTABI és a többi hasonló elektronika. Ezekben giroszkópok érzékelik az elfordulást, és a szervókkal vezérlik ellene a lapátok állásszögét. Az elektronikus rendszer előnye, hogy egyszerűbb a mechanika, a plusz lapátok elmaradása miatt  csökken a fogyasztás, valamint az, hogy repülési módok szerint változtatható a stabilizálás módja akár menet közben is. Hátránya, hogy jelenleg meglehetősen drága. Mivel jelentős az igény ilyen rendszerekre, várható hogy az árak esni fognak - az elektronika ára főleg a gyártási sorozattól függ.   
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Március 07. - 21:07:49
A gyrok többsége nem csak az oldalkormány csatorna jelét kapja (amivel a heli fordítását vezérled), hanem van egy külön vezérlő csatorna is, amely a gyro működési módját és érzékenységét állítja be. Az érzékenység azt jelenti, a gyro mekkora szervo kitérést hoz létre egységnyi elfordítás hatására.
Az érzékenység növelése esetén jobban fogja a helit, de sajnos ennek határa van, túl nagy érzékenséget beállítva begerjed a rendszer, a heli csóválni kezdi a farkát, folyamatosan kileng jobbra-balra.

Ha a vezérlő csatorna 50%-on van (0...100% skálán) akkor a gyro mintha ott se lenne.
Csökkentve a %-ot a gyro rate módban működik, és egyre érzékenyebb, 0%-on a legérzékenyebb.
Növelve a %-ot a gyro heading hold módban működik, és egyre érzékenyebb, 100%-on a legérzékenyebb.

Rate módban a gyro csak a fordítás közben fejti ki hatását. Ha a helit kézzel (nem a bottal, hanem erőből magát a helit) fordítani kezded, a fordítás közben a farokrotor ellentétes ellenerőt fejt ki, akadályozza a fordítást, ellenáll. De ha befejezed a forgatást, megszűnik ez a visszatérítő hatás, a heli az új helyzetben marad.

Heading hold módban a heli a forgatás befejezése után is igyekszik visszatérni a korábbi helyzetbe.

A pilóták döntő többsége kizárólag heading hold módban használja a gyrot.
 
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Március 07. - 21:10:08
Autorotáció esetén a motor nem hajtja a rotort. Mivel a motor túl erősen fékezne, szabadonfutó csapágyat szerelnek a helikbe, így a rotor szabadon foroghat.

Kezdetben negatív állásszöget adnak a rotornak, így a levegő a heli süllyedése közben felpörgeti. A talajhoz közeledve csökkentik a negatív állásszöget, a rotor tovább gyorsul. Ezután pozitív állásszöget adva megállítják a süllyedést és leszállnak. Ilyenkor a rotor természetesen lassul, de jól kivitelezve bőven marad idő a sima leszállásra.
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Victor - 2011. Március 08. - 08:20:14
Köszi szépen a kimerítő választ!
Ezt az autórotációt szoktam is gyakorolni szimulátoron.
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Március 10. - 08:14:32
az úttörő ahol tud segít  kérdezzetek

jön egy hosszú hétvége ha sikerül és fogtok kimenni szívesen elmegyek hozzátok kicsit repülni élőben is bombázhattok kérdésekkel
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Március 19. - 08:21:33
itt senki??
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Április 04. - 20:00:10
Kérdés valaki??
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Április 19. - 19:21:35
http://www.youtube.com/watch?v=k_2RJ9YS7dA&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=gaiHgzjEEZg&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=URZEaYAn5J0&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=0KogvOTujFQ&feature=mfu_in_order&list=UL

http://www.youtube.com/watch?v=-7ao-oyiFXw&feature=related
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Április 26. - 07:21:38
http://www.youtube.com/watch?v=JTR3B7Bzv44

http://www.youtube.com/watch?v=9_NUOZ_jEoM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=j1Wg7l4QhBQ&feature=related
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Április 26. - 07:28:05
http://www.youtube.com/watch?v=SDmZH6edky0&playnext=1&list=PLA920F6946684A18D

http://www.youtube.com/watch?v=42JNrJyd6to

http://www.youtube.com/watch?v=jJf1uLTSCxg

http://www.youtube.com/watch?v=RMer3jIm9pA


http://www.youtube.com/watch?v=XKFsWgoeoCI&feature=related
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Április 26. - 07:33:03
és ha ez már megy egy kis házi tuning


http://www.youtube.com/watch?v=FEGmvcYM4U0&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=qlQngDhB80Q

http://www.youtube.com/watch?v=RqisgAt1bVY&NR=1
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Május 01. - 07:59:17
http://www.youtube.com/watch?v=Vx2q-UYMAwc&feature=fvwrel

az elejét ha nézitek szépen látszik ahogy a Flybarless szépen tartja a pozíciót egyensúlyozza a helit
ellentart a nem kívánt dőlésnek igaz a végén mégis összetörik   
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Május 01. - 08:17:01
http://www.youtube.com/watch?v=XOOsIcvhyqs

Különböző típusú hiller elhelyezésnél hol kell állítani ha a lapátok nem futnak együtt  egy sikban
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Május 01. - 08:28:09
http://www.youtube.com/watch?v=gHi2Z2rb158&feature=related

rotor lapátok ki egyensúlyozása

a lapátoknak van egy tömeg középpontjuk ezt a kis hitelkártya tartóval keresik meg 
illetve a lapátnak van tömege ezt a mérleggel ellenőrizzük vagy a rotor hintával

a káros rezonanciák kiküszöbölése  végett kell végre hajtani 

ha már lapát egy kis csemege

http://www.youtube.com/watch?v=HYGGGDnzxx0
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: gzax - 2011. Május 01. - 10:59:05
Hű az uccso videónagyon konkrét....
Hasonlót láttam 15 évvel ezelőtt de az egy műanyag gömbbenforgozz.... Mindenkit meghökkentett.
Főleg amikor ki lett kapcsolva és megláttáka szerkezet egyszerűségét....
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Május 01. - 19:26:02
remélem egy pár hasznos praktikus dolog is volt a videók között
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Victor - 2011. Május 02. - 12:38:52
Nekem ez a rotorlapát mérleg nyerte el a tetszésemet, sajna ilyent biztos nem lehet kapni
http://www.helikoptermodell.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=65&Itemid=77 (http://www.helikoptermodell.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=65&Itemid=77)
Úgy látom ennél nem szükséges külön nagy pontosságú pl ékszermérlegen lemérni a lapátokat. Ez útóbival miért is ne, megjártam vettem vaterán egy ilyen mérleget :http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16585 (http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16585)  annyi a külömbség, hogy 600g-is mér, de össze vissza ugrál a kijelző 0 és 4 gramm között, üresen is, arról nem is beszélve, hogy ha beteszem az elemeket, nem lehet feltenni az akkutartó fedelét.

Ennél a hiller elrendezéses videónál viszont felfedeztem valami furcsaságot, a gyró le van gyorskötözőzve?
http://www.youtube.com/watch?v=XOOsIcvhyqs (http://www.youtube.com/watch?v=XOOsIcvhyqs) Ezt nem csak kétoldalas szivacslappal szabad rögzíteni, hogy a rezgéseket ne vegye át?

Persze a gyrónál is meglepetés ért, vettem egy ilyen turnigy gyrót a fórumon http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8471 (http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8471) Papírja valahol elkeveredett, de hát minek is az  :D , szépen felragasztottam a farokcső tartójára, fektetve, ahogy sok helin látni. Összekötön, mozgatom de semmi, pedig jó mert amikor megvettem és összedugtam az asztalon működött. Aztán valamiért véletlenül felülről ráütöttem a farokcsőre, erre megmozdult a farok szervója. Elkezdem függőlegesen mozgatni a farkat, és szépen változik a farokrotorok állásszöge. Összevontam a szemöldökömet, és elő a net, google: turnigy gyro manual. Meg is lett, hát nem állítva kell felszerelni. Igaz, hogy abszolút kezdő vagyok, de én még egy képen sem láttam, hogy a gyro állítva legyen beszerelve, így viszont nem maradhat, mert ahányszor le akarom vanni a kabint annyiszor feltépem a gyró ragasztásást, ugyhogy megy egy szintel lejjeb minden.
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. Május 03. - 16:39:53
elképzelhető hogy állítva kell felrakni van olyan giró is
a kötegelőt az agyon biztosítás végett tehették rá nincs mindenki tisztába a kétoldalas erejével
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: smithbandi - 2011. Május 20. - 07:05:35
Tökéletesen leírtál mindent,egy kezdő mint én is könnyen megérti:)
A videók is tetszettek,én is keresgéltem hasonló videókat de nem találtam:)
Csak így tovább,várom,várjuk a további remek leírásokat,videókat!
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2011. November 21. - 16:39:51
én is sokat kajtattam utánuk  ;D
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: tocsa79 - 2012. Április 27. - 11:34:30
én is sokat kajtattam utánuk  ;D

Sok a segített a nagy kavalkádban. köszi!

Ha jól éretem Idle0-ban, mikor a gázkar alsó állásban szinte úgy lehet használni, mint egy 4 csatornás gépet?
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: Garai József - 2012. December 25. - 07:00:44
én is sokat kajtattam utánuk  ;D

Sok a segített a nagy kavalkádban. köszi!

Ha jól éretem Idle0-ban, mikor a gázkar alsó állásban szinte úgy lehet használni, mint egy 4 csatornás gépet?

nem egészen
hívj fel és vagy találkozzuk szóban sokkal egyszerűbb nem pontos kérdésre nehéz jól válaszolni 
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: viktor58 - 2017. Július 23. - 21:48:31
Sziasztok!  Segítséget szeretnék kérni. Hamarosan a birtokomban lesz egy Walkera Dragonfly 36 és egy Dragonfly 4 helikopter. Van egy 2.4Ghz 7ch távom. Viszont a táv nem mai darab. Azt szeretném kérdezni alkalmas lehet e 6ch heli irányítására. Egyáltalán milyen beállítási lehetőségek szükségesek, mit kell mixelni mivel? Nem akarok 3D -zni. Csak megtanulni repülni. A beállítási lehetőségeket lefotóztam. Örülnék neki ha jó lenne és nem kéne külön távot vennem.
(http://www.kepfeltoltes.eu/images/hdd1/2017/07/23/363DSC_0576_tn.jpg) (http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=363DSC_0576.jpg)

(http://www.kepfeltoltes.eu/images/hdd1/2017/07/23/581DSC_0571_tn.jpg) (http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=581DSC_0571.jpg)

(http://www.kepfeltoltes.eu/images/hdd1/2017/07/23/451DSC_0574_tn.jpg) (http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=451DSC_0574.jpg)

Előre is köszi a segítségeteket.
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: BK_Attis - 2017. Július 23. - 22:07:42
Szia Viktor!

Teljesen tökéletes mert az említett két típus 4 csatornás! ;)
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: viktor58 - 2017. Július 24. - 08:01:18
Szia Viktor!
Teljesen tökéletes mert az említett két típus 4 csatornás! ;)

A Dragonfly 36 legjobb tudomásom szerint 6 csatornás 3D képes helikopter.

http://www.walkera.hu/dragonfly-36-6ch-3d-helikopter-rtf
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: BK_Attis - 2017. Július 24. - 09:43:55
Szia!

Elnéztem de, így is jó hozzá! ;)
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: viktor58 - 2017. Augusztus 10. - 17:31:29
Jobban végiggondoltam ezt a távirányító kérdést és a jelenlegi mode 2  beállításban nem lesz jó nekem. Mode 2 -ben a gáz a 3-as csatornán van amihez houzá kell mixelni a főrotor állásszög állítást (pitch).  Nos, ezen a távon nincs lehetőség a 3-as csatornához való mixelésre. Át kell tennem mode 1 -be (eredetileg is így volt) így már a 2-es csatornán lesz a gáz amihez a 6-os csatornát hozzá tudom mixelni. Ráadásul a vezérlő panelen van külön poti a 2-6 mixnek így könnyen tudom állítani az állásszöget akár repülés közben is.
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: viktor58 - 2017. Augusztus 10. - 21:23:48
Ja! Végiggondolom még egyszer. Nem kell mixelni. A fordulatszám állandó és csak az állásszöget változtatom a 3-as csatornán. A fordulatszám meg egy külön csatornán megy, mondjuk nekem a 6-oson amit potméterrel tudok szabályozni.
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: viktor58 - 2017. Augusztus 13. - 14:19:26
Na de mi van ha odacsapom? Ha külön vezérelem a fordulatszámot egy potival nem fog leállni a rotor ha elengedem a gázkart és ledarál mindent! Akkor hogy is kéne ennek működni?
Cím: Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
Írta: BK_Attis - 2017. Augusztus 13. - 19:24:08
Szia Viktor!

Ezt szerintem gondoljuk újra! :)
Beszélj egy helissel....   ::)