Borsodi RC Modell Fórum

Autómodellezés => Autóelektronika, vezérlés => A témát indította: Tapsi - 2011. Január 30. - 23:50:13

Cím: Motorokról
Írta: Tapsi - 2011. Január 30. - 23:50:13
Mindí zavart a motoroknál használt jelölés:12T, 27T-vagyis kör.
Miért nem lehet megadni, hogy egy motor adott feszültségen, terheletlenül, ennyi áramfelvétellel, ilyen fordulatszámon üzemel.?
Aztán valaki megsúgta, hogy a kici kínainak fogalma sincs erről, de menetet számolni azt tud. ;D
Az említett szám tehát a forgórész menetszáma. Minél kisebb ez a szám, a motor annál erősebb, gyorsabb.
Az alap  540-es motorok /Johnson, Mabuchi, Tamiya/ 27T-s vagyis körösek. Az 540 a motor hossza.
Az alap autókban alap szabályzó van. Ezek kevés kivétellel 21-23 körig használhatóak /pl Tamiya alap szabi/. Valamelyik Strada on-road olyan alap szabályzóval jött ki, hogy gond nélkül üzemel nekem 17T-s motorral.
Mindíg úgy válasszunk motort, hogy nagyobb˝ körös "legyen mint a szabályzó!!! Ahogy csökken a motor körszáma, úgy nő a teljesítménye, ezzel együtt az áramfelvétele, és a szabályzo terhelése. Ha túl kicsi kőrszámú motort használunk, a szabályzó jobb esetben leold, rosszabb esetben lefüstöl.
Ha a szabályzó bírja, de a motor nagyon melegszik / nem bírod megfogni/ akkor nem jó az áttételezés. Kisebb piniont /motorfogaskerék/ kell használni. Így csökken a végsebesség, de nő a nyomaték. Ha nagyobb piniont használsz, nő a végsebesség, de csökken a nyomaték.
Meg kell találni a középutat. Az erősebb motor általában szabályzó /vagy a szabályzóban lévő FET-ek/ cseréjével jár. Fontos a hajtáslánc is, mert egy kraftos szett hamar tönkre teheti. És a teljes csapágyazás, mert az akku és a motor kapacitásának jó része elveszhet a gyenge siklócsapágyak miatt.A tervezéshez egy kis segédlet:
http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp (http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp)

A kefe nélküli szettekről nem sokat tudok, pontosabban az autós alkalmazásuk érdekelne.

Cím: Re:Motorokról
Írta: sterby - 2011. Január 31. - 01:00:50
A kefe nélküli motorok ugyanolyanok mint a repülős/helis motorok, annyi különbséggel, hogy a méret fix (1/10-es aránynál 540-es) és kivétel nélkül in-runner tipusúak, azaz az állórész a tekercsekkel kívül van, a forgórész pedig ezen belül van. Az osztályozás is hasonló, KV értékkel ill. tekercsszámmal is ellátják.
A KV a feszültségre leosztott percenkénti fordulatszámot jelöli, pl. egy 2000KV-s moci 7,2 V-os akksival maximum 14400-as fordulatszámot ér el. Ezért érdemes 4000KV és afölötti értékű motort beszerezni. Ilyen erejű motoroknál már érdemes, sőt kötelező hűtőbordát applikálni, akár olyan is kapható amin van hűtőventillátor.

Fontos!!! A kefés motorhoz való szabályzók nem használhatók kefe nélküli motorokhoz és fordítva, kefe nélküli szabályzó nem használható kefés motorhoz!

Léteznek olyan kefe nélküli motorok, amikben egy szenzor-szenzorablak kettős található aminek a szöge állítható, ezeknél a motoroknál mind a három táp dolgozik. Szenzor nélkülinél az egyik kábelen méri a szabályzó a szögelfordulást.
A legtöbb kefés motor keféinek a szöge is állítható, a végeredményben nagyobb nyomatékkal kisebb maximális fordulattal dolgozik, vagy nagyobb fordulat kisebb nyomatékkal. A lezárt végű kefés motoroknál mint amilyen a Hpi 15 körös Firebolt motorja ez nem állítható.
Véleményem szerint a legjobb a gyári értéken tartani, hiszen a legtöbb pálya inkább technikás mint gyors.

(http://img440.imageshack.us/img440/3876/28867531.jpg) (http://img193.imageshack.us/img193/4609/lrp50672exploded.jpg)
Cím: Re:Motorokról
Írta: Tapsi - 2011. Január 31. - 21:13:50
Nagyon jó az ábra, sosem volt számomra teljesen világos az időzítés szerepe kefés motornál. Az feltűnt, hogy a fordulatszáma változik, de áramfelvételt soha nem mértem.
Nekem a szerelhető kefés motorok váltak be. A különböző keménységű kefékkel és rúgókkal sokat el lehet szórakozni. De megéri.
Lehet, hogy egy motor-esztergát kommutátor javításhoz össze kéne raknom?
Cím: Re:Motorokról
Írta: sterby - 2011. Február 01. - 02:22:50
Nem biztos hogy érdemes kommutátort javítani. Eleve nem túl vastag az anyag, és nagy méretű motoroknál is már az első "javítás" után hamar összezárnak. Reszelék és egyéb anyag bekerül a vékony hézagba, és csak azt látod hogy elfüstölt a szabályzód. Lehet kapni igencsak profi forgórészeket, akár különböző kommutátor átmérőkkel is.
Az áramfelvétel pedig mindig marad, csak a motor jelleggörbéje változik.
Cím: Re:Motorokról
Írta: gzax - 2011. Február 01. - 06:40:50
Max az ugynevezett MIKA kaparäst erdemes megcsinalni....
Az az amikor a felgyölemlett szemetet es szenport kihuzod a kommutätorszegmensek közül. persze ovatosan nehogy lefeszitsd!
Cím: Re:Motorokról
Írta: Tapsi - 2011. Február 01. - 21:17:11
Egyik ismerősöm szokta esztergálni, én kikaparászom, kefét, esetleg rúgót cserélek, majd víz alatt alacsony fordulaton bejáratom.
Cím: Re:Motorokról
Írta: tubi - 2011. Február 11. - 10:55:56
Én most cserélem át az alap 21T motoromat egy Team Orion 17T-re.
A 21T-nek 25300 volt az rpm-e, a 17T motornak elvileg 29.500.
Eddig a pinion 24, a spur-om 62 fogú volt. Most 24/64-ben lesz hajtva az áttétel.
Kíváncsi leszek a változásra!

Hogy valamit adjak is a témához, bemásolom ide az alap bronzperselyes motorok néhány adatát, hogy lehessen számolgatni!


Turns: 15
rpm: 32,000
Current: 16A
Voltage: 7.2V

Turns: 18
rpm: 28,000
Current: 12A
Voltage: 7.2V

Turns: 21
rpm: 25,300
Current: 9A
Voltage: 7.2V

Turns: 23
rpm: 23,200
Current: 7A
Voltage: 7.2V

Turns: 28
rpm: 16,600
Current: 4.5A
Voltage: 7.2V
Cím: Re:Motorokról
Írta: tubi - 2011. Február 11. - 21:03:25
Üdv!

Valaki segíthetne!
Elárulhatná valaki, hogy kel beállítani az időzítést!
A team orion motoromon lehet állítani!
Elvileg be volt állítva, de én szétszedtem és miután összerak észrevettem, hogy ha még állítok a motor időzítésén sokkal nagyobb a fordulatszám!
Már-már gyanúsan sokkal több!
Szóval a hülye kérdésem az, hogy a maximális fordulatszámra kell állítani a motort? Vagy hogy a fenébe kell?
Kerestem, de nem találtam infót.
Előre is köszönöm!
Cím: Re:Motorokról
Írta: Tapsi - 2011. Február 11. - 21:24:31
Hello.
 http://s195302033.onlinehome.us/CX/misc/OriMisc2.pdf Nagy hirtelentelen csak ezt találtam, de szerintem érthető. Először a zero-ját kell megtalálni, azután beállítani a neked megfelelő időzítést.
Cím: Re:Motorokról
Írta: tubi - 2011. Február 11. - 21:27:48
Király, köszönöm! Már csak egy tolmács kell.  ;D
Valami magyar nyelvű nincs?
Cím: Re:Motorokról
Írta: Tapsi - 2011. Február 11. - 21:50:08
Kissé meglazítod a két hátsó csavart, ami a motor hátsó részét tartja. Megtáplálod 4,5V-al, /1 cella LI-po/. Én bekötnék egy amper mérőt, mivel teszterem nincs. Forgatva a hátsó pajzsot keresném azt a pontot, ahol a legkisebb áramfelvétel mellett a legnagyobb fordulatot produkálja. Kb itt lehet a zéroja. Gyakorlati tanácsként azt írja még, hogy ezután fordítsd még 2mm-t az óra járásával ellentétes irányba.
Persze teszter nélkül nem tudományos, de nagyon messze nem járhatok az igazságtól.
Ha van valakinek bevált módszere, azt én is szívesen venném, egy nosram vision motorhoz. ;)
Cím: Re:Motorokról
Írta: tubi - 2011. Február 12. - 08:18:41
Köszönöm a segítséget!

Akkor jól gondoltam én, hogy nem úgy van, hogy max fordulatra állítom! Pedig nagyon belelkesedtem, mert igen kakas lett!  ;D
Jól gondolom, hogy az A mérőt a pozitív szálba kell sorba kötni a motorral? A fordulatszámot, meg hallásra?

Cím: Re:Motorokról
Írta: sterby - 2011. Február 12. - 10:41:56
teljesen mindegy hogy hova kötöd, csak sorba legyen. Az sem baj ha negatívat mutat, neked az abszolutértékre van szükséged. Érdemes megnézni hogy van-e jelölés a motorházon, és ahhoz igazítani. Alternatívaként a mágnesekhez képest 90°-ra kell állítani a keféket azaz a mágnesek közti résre párhuzamosan. Ahogy Tapsi mondta, érdemes egy picit, 1-2°-ban elfordítani az óramutató járásával egyezően, hogy biztosan egy irányban induljon el.
Cím: Re:Motorokról
Írta: TEK - 2011. Február 12. - 15:52:17
Nem szivesen javitok ki senkit, nehogy vita szarmazzek belole.

A kefe a magnesek kozotti resre merolegesen all. 0 fokos idozites. Papiron + - 30fok lehet az elteres. Igy a motor mukodni fog, es biztos egy iranyban indul el.
A mutato jarasaval ellentetes iranyba szoktak tekerni a kefetartot. No a maximalis fordulatszam, no a motorbol kiveheto teljesitmeny, romlik a hatasfok.

En elso probara hagynam 0 fokon, mert igy birja legtovabb az aksi.

Megneztem egy motort, de azt nem lehet akarhova "tekerni". Igaz csak egy kis muanyag prucok, de hatart szab a tulzott merteku allitasnak.

(http://gamma.www.actel.hu/motor_02.jpg)

Ezen a motoron meg skala is van:

(http://gamma.www.actel.hu/motor_01.jpg)


Meg egy kis adalek:

A kommutatoresztergalas a kefes idokben alap rutinnak szamitott. Meg manapsag is latni az aprohirdetesek kozott kommutetoresztergat.

A szenzoros es szenzornelkuli motorok hajtasa lenyegeben megegyezik. Egyszerre csak ket fazist hajtanak, a harmadikon vagy figyelik az ellenfeszultseget (szenzornelkuli) vagy nem (szenzoros). Persze vannak kulombozo kapcsolasi semak, de a 6 lepeses kommutacios semat (hu de hulyen hangzik magyarul) hasznaljak az autos szabik, mert ez adja a legnagyobb fordulatszamot.


Persze nem vagyok villanymotor tervezo mernok, igy en is tevedhetek.
Es megegyszer elnezest, hogy beleszoltam.
Cím: Re:Motorokról
Írta: sterby - 2011. Február 12. - 16:45:21
Nem kell elnézést kérni és veszekedés sem lesz, az a célja a témának, hogy minél több infót megtudjunk a motorokról. A tévedésemért én kérek elnézést.
Alapvetően mindig található pár jelölés egy tuningolható motoron, pl. az én régi GM Racing 21T-s motoromon van egy-egy kis barázda ami a 0°-os állást mutatja. A V10 Spec 3. 15T-s motoromon a skála alatt is ott van a barázda a 0° helyén.
Cím: Re:Motorokról
Írta: Tapsi - 2011. Február 12. - 20:00:04
Az a jó ha minnél többen tárgyalunk egy adott témát, nagyon sokszor tapasztalom, akár a mindennapi munkám során is, hogy az elmélet gyakran nem fedi a gyakorlatot. Ezért van szükség a saját tapasztalatok megosztására is.
Én sokat tanulok ezekből a hozzászólásokból.
Cím: Re:Motorokról
Írta: Tapsi - 2011. Február 12. - 21:11:15
Egy nagyon fű kérdést szeretnék feltenni. Itt van nálam egy motor 21T, 7,2V, 9A, 25300 rpm.
Az amper érték mire vonatkozik? Üresjárati, max fordulatszámon ennyit vesz fel? Fordulatszámot mérni nem tudok, de az üresjárati áramfelvétele kb. 2 amper. annyi, mint egy használt tamiya alapmotoré. Tudom,hogy ez utóbbiban kopott kefék, stb.
De keveslem az új motor áramfelvételét, és így sacc/kb a ford. számát is.
Üdv Tapsi. ???
Cím: Re:Motorokról
Írta: sterby - 2011. Február 13. - 09:35:14
Úgy tudom a motor hirtelen kigyorsításnál veszi fel a legnagyobb áramerősséget, nagyobb, mint a max. fordulaton. Ez hirtelen csökken a normál értékre, tehát csak pillanatnyi terhelésről van szó. Szerintem a 9A a normál értéket jelzi, ehhez kell méretezni az ESC-t és a forrasztásokat. (Mellesleg hallottam már olyat hogy valakinek a rossz forrasztás túlmelegedett és leolvadt, a leeső vezeték összezárt és eldurrant az ESC és az akksi)

Kiegészítés:
Nahát amit megírtam, most be is következett, leolvadt a vezeték forrasztása a motorról. Úgy látszik meg volt törve a vezeték a forrasztás előtt, és annyira felmelegedett, hogy a forrasztás elengedett.
A tanulság, mindig ellenőrizzük a motor vezetékeit, és ha lehet fixáljuk azokat, hogy a mozgás/rezgések/pakolgatás miatt ne törjön meg. Szerencsére a szabályzónak semmi baja nem lett.
Cím: Re:Motorokról
Írta: TEK - 2011. Február 13. - 17:35:30
Uresjarasban a motor nem vegez semmi munkat. Szoval az a 2 amper aramfelvetel a veszteseg.
Cím: Re:Motorokról
Írta: Tapsi - 2011. Február 13. - 20:17:47
Beépítem, aztán majd meglátjuk, azért viszek magammal egy másikat is, biztos ami biztos. Szombaton kiderül. ;)
Cím: Re:Motorokról
Írta: tubi - 2011. Február 14. - 08:18:51
Beraktam az autómba próbaképpen két motort  is! Egy LRP 17T motort és egy GM racing 18T.
Megy mint a barom, csak már most látszik, hogy nem lesz tartós az autó  :-\
Kisebb pinon kell!

OFF
Szóval a verda és külön a motorok is eladóak: http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,1557.0.html
ON
Cím: Re:Motorokról
Írta: tubi - 2011. Február 16. - 22:12:25
Üdv!

Segítséget szeretnék kérni!
Van egy ilyen alvázam:
http://shop.modell.hu/product_info.php?cPath=14_30_34_37&products_id=80430

58 fogas spur van benne gyárilag!

Rendeltem hozzá egy ilyet:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11059

Már az sem tiszta, hogy 4000Kv, vagy 5200Kv, mert mind két adat szerepel az infóban.
A kérdésem az, hogy szerintetek hány fogas pinion kel a motorra, hogy optimális legyen az áttétel.

Előre is köszönöm a segítséget!