Borsodi RC Modell Fórum

Hajómodellezés => Gőzgépek, Gőzhajók => A témát indította: fbrungel - 2011. Augusztus 05. - 08:19:50

Cím: Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 05. - 08:19:50
Folyt.köv!  ;)
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 05. - 14:00:17


A gőzgépek működésének megértéséhez szükséges egy kevés előtanulmányra.

http://hu.wikipedia.org/wiki/George_Stephenson

Kettős működésű "D" vezérlésű gőzgépet érdemes tanulmányozni.

fbrungel
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 06. - 20:21:52
A gőzgép működését  SURMAN ZSOLT ÚR  /sry/  közérthetőn leírta.

"****************************************************************************
Csak egy pár szó a gőzgépekről. Mármint a dugattyús gőzgépek működésének elméletéről.

  A dugattyús gőzgép munkafolyamata során a gőz hengerbe bevezetése, és hengerből kivezetése (töltés-kipufogás) a legösszetettebb és legnehezebben meghatározható folyamat. Ez mindíg is nagy feladatot rótt a gőzgéptervezőkre, és ezért született annyi féle vezérmű megoldás. A legideálisabb töltés és kipufogás megoldása olyan eszméletlen bonyolult vezérlések kialakításához vezetett, mint a Lentz-, Radovanovics-,Sulzer-, stb...vezérművek.

 Miért is ennyire bonyolult ez?

  Először is azért, mert a gőzgépmodellekkel ellentétben a nagy gépeket a töltés változtatásával vezérlik. Tehát nem a gőznyomás fővezetéki folytásával. A töltés-szabályozás pedig annyit jelent, hogy a munkaütemben mennyi gőzt enged a hengerbe a vezérlés. Ezzel ne is foglalkozzunk most többet, mert modellméretben nehezen kivitelezhető, ritka megoldás. (bár van rá példa, még hajógépben is, egészen egyszerű kivitelű Stephenson vezérlésekkel)

  Azt gondolná az ember, hogy a töltés-kipufogás folyamata igen egyszerű, mert beengedjük a gőzt, kiengedjük a gőzt és ennyi. DE !!! Most nem venném végig, hogy mi miért van pontosan, mert akkor írhatnék vagy 20 oldalt, csak vázlatosan nézzük át a töltés, kipufogás folyamatát.

 Kezdjük a fedél felőli holtpontról:
1.) A fedél felőli holtponton kezdődik meg a frissgőz beáramlása. Ekkor az elősűrítés (erre később még visszatérünk) miatt a hengerben már túlnyomás van.
2.) A dugattyú megindul lefelé, a forgattyú oldali holtpont felé, és a dugattyú feletti teret a fővezetéki nyomású frissgőz tölti fel. A beömlés addig nyitva marad amíg a megfelelő mennyiségű gőz be nem áramlik a hengerbe. Ez a folyamat nem az alsó holtpontig tart!!! Normál ipari gépekben a löket 1/3-a, fele szokott lenni a töltés nagysága.
3.) A beömlés lezár, és a gőz expanzióba kezd. Akkor ideális a munkafolyamat ha a gőz az alsó holtponti dugattyú helyzet elérésekor a külső nyomásig expandál. A gyakorlatban a kondenzáció veszélye és más okok miatt nem szokták hagyni a gőzt külső légnyomásig expandálni, ezen nyomás felett kezdődik meg a kipufogás.
4.) A forgattyú oldali holtpont előtt pár fokkal nyit a kipufogú átömlő, erre azért van szükség, hogy elkerüljék a felütés veszélyét.
5.) A dugattyú megindul felfelé miközben a kipufogó átömlő folyamatosan nyitva van és a fáradt gőz távozik a hengerből, a légkörbe (kipufogó rendszerű gép) a kondenzátorba (kondenációs gép) vagy egyéb másodlagos hálózatba (ellennyomású gép) a kipufogás vezérlése nagyban függ, hogy ebből a háromból milyen gépről van szó.
6.)  A felső (fedél oldali) holtpont felé haladva, még mielőtt elérné a felső holtpontot a dugattyú, lezár a kipufogó átömő, és a hengerben maradt levegőt a henger sűríteni kezdi. A lezárás helye és a sűrítés mértéke a gép káros tereinek mértékétől és az alkalmazott fővezetéki gőznyomástól függ. Ezzel a megoldással csökkentik a károstér veszteséget. 
7.) Így sűrített levegővel feltöltve éri el a gép a felső holtpontot, nyit a beömlés és a folyamat kezdődik elölről.

  Mint látható nem egyszerűen megitélhető folyamatról van szó. És akkor még nem is emlegettem egy csomó apróságot, amiket mind-mind figyelembe szoktak venni a gépek hatásfokának optimalizálásakor.

  A gőzgépmodellek esetében azért sokkal egyszerűbb a helyzetünk, hiszen nem a gazdaságossági számítások az elsődlegesek a gépeinknél. Bár ha az ember jól ismeri a dugattyús gép működését, akkor könnyebben készít kis fogyasztású, jó teljesítményű gépet.

*****************************************************************"

Kettős működésű gőzgépeknél ez a folyamat alsó/főtengely/ felőli alsó hengerfejnél is megismétlődik.

 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 06. - 20:40:52
Maga működés :

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/Steam_engine_in_action.gif/400px-Steam_engine_in_action.gif)

A készítendő gőzgépben a hengerek álló helyzetbe vannak, 2 db.
A főtengely hajtókar csapjai 90 vagy 120 fokban elfordítva készülnek azért hogy, gőzgép bármely pozíciójában el tudjon indulni.

A NAVIGA engedélyezi az indításhoz villanymotor használatát, ennél a megoldásnál nincs rá szükség.

Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Nyafi - 2011. Augusztus 11. - 15:55:27
Tisztelet fbrungel!

Érdeklődve várom a folytatást.


Üdv.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Tettike - 2011. Augusztus 11. - 19:35:04
Szia fbrungel!

Én is kíváncsi vagyok!

T

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 12. - 06:53:31

Kettős működésű  GŐZGÉP  lelkivilágáról kicsit bővebben:

1. Ütem:

(http://www.kepfeltoltes.hu/110811/1-utem_www.kepfeltoltes.hu_.gif)

Dugattyú felső holtpontban van. Dugattyú feletti térbe felső beömlő nyíláson friss nagy nyomású
gőz áramlik be.
Alsó beömlő nyílás nyitva.
Dugattyú az alsó holtpont felé mozog. Dugattyú felett a gőz terjeszkedik, alatta a fáradt gőz távozik
az alsó beömlő nyíláson. 

2. ütem:

(http://www.kepfeltoltes.hu/110812/2-utem_www.kepfeltoltes.hu_.gif)

Most minden fordítva történik. A folyamat alsó holtpontból indul.
Ez az alternatív mozgás folyamat ismétlődik rendszeresen.

Brungel Ferenc

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 12. - 20:58:31

A KÉSZÍTENDŐ GŐZGÉP !!!

(http://www.kepfeltoltes.hu/110812/bicylindre1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)


A leírás, RAJZ honlapja: http://jean-luc.soumard.pagesperso-orange.fr/
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 12. - 21:49:38
Nagyon komoly feladat. Ezt gőzgépet nagyon jól felszerelt műhely birtokában lehet csak
megépíteni. Rézöntés-töl.......CNC marózás-ig. Sajnos ez nem áll rendelkezésemre.

Marad az egyszerű eszterga sok tartozékkal.

Azért van M.-on is komoly modell gőzgépek, pl. László Mihály modellező, versenybíró akit ismerek a
fiatalabb korosztályból./ hozzám képest/

Egyik munkája:

(http://www.kepfeltoltes.hu/110812/997-gyomaendrod-2010-056__www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Profi munka a javából. Van mit tanulni.

Marad a rajz letöltése, kinyomtatása és tanulmányozása. Meglévő saját eszközökre való adaptálása.

Brungel Ferenc


Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: BK_Attis - 2011. Augusztus 13. - 08:05:22
Szia fbrungel!

Nagyon szép a kolléga által épített gép!  :o
Ahogy írtad, nagyon kevés modellező lehet akinek ilyen komoly gépparkja lehet.  ::)
Tehát nincs más hátra aki építeni szeret megoldja és improvizál.  ;)

Én is várom a folytatást.  :D
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 16. - 07:09:48
Remélem akit érdekeli a téma az letöltötte a rajzokat és kinyomtatta már.
Precíz pontos rajzok, igaz "pdf"-ben vannak.

Összeraktam egy kis útmutatót:

(http://www.kepfeltoltes.hu/110816/osszehasonlitas1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Érdemes laminálni !!

Kezdjük a 000 lap elemzézével:
Ez az összeállítási rajz. A listából kiderül, hogy zömében sárgarezet, bronzot használt.
Nagyon kevés vasat. Réz és ötvözetei kissé pénztárca terhelő megoldás.
Maradok a vasnál, igaz nehezebb megmunkálni viszont olcsóbb.  A dizájnt majd a
kész gőzgépnél tárgyaljuk meg.
Főtengely siklóperselyben forog. 5 mm-es tengelyen 2 ZZ golyóscsapágyat rakok a két végére,
középre csapágy méretű siklóperselyt készítek.

A tervezéshez A4-es kockás enyvezett tömböt fogok használni.
Csak a készet rajzolom sima papírra. Méretarány 1:2.

Ha nem regisztrált a fórumon akkor kérem regisztráljon mielőbb.
Várom a hozzászólásokat.

Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 17. - 06:45:37

Kezdjük először a 002-es lap rajzaival. Rajzra ránézve rögtön szembetűnik, hogy HENGER
valójában öntve volt, utána munkálták készre. Feltehetőleg viaszvesztési öntési technológiával.
Öntészettel nem foglalkozunk.
Henger furat átmérője 13 mm. Nekem 12 mm-es dörzsáram van.

A henger furata 12 mm lesz.

Ezzel eldőlt a gőzgép méretezése.

Henger furata=lökethosszal.  Ez ajánlás.

Köbtartalom ami jelen esetben csak tájékoztató jellegű.
 ((0,6*0,6)*3.14)/2=0,565 cm2, szorozva a lökethosszal ami 1,2 cm=0,678 cm3

Henger mérte:
   Felső hengerfej belógás :    1 mm
   Lökethossz                     :   12 mm
   Dugattyú várható hossz :     7 mm
   Alsó hengerfej belógás   :     1 mm
   -------------------------------------------
   Henger magasság           :   21 mm

Henger és vezérlő aljzat készítését célszerű egyszerre tárgyalni.

Jöhet a kockás papír. Rajzolás alatt.
Ha valami hibádzik, kérem azonnal jelezni /hozzászólni/.

Brungel Ferenc

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 18. - 21:05:01

           vezérlőalj+henger+hengerfejek

(http://www.kepfeltoltes.hu/110818/henger_vezerlo_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Először a vezérlőaljat kell legyártani. Következik a henger - /16 mm-es átmérőt igazítani a vezérlőaljra/.
Felső-, alsó hengerfej elkészítése nem okozhat problémát.

Méretekből látszik, hogy az esztergáláshoz nincs szükség egy "Vörös proletárra".

Elegendő minimum egy "MINSZK 250"-es esztergapad. Természetesen összes tartozékával.
Ha nincs tartozék /marófeltét, ... stb./ akkor célszerű a hengert négyszögesíteni.
 
M2-es menet. Szokványos menetfúró készletben M3 a legkisebb. Lehetőleg gépi menetfúrót
célszerű beszerezni fenék fúratok miatt.

Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 22. - 06:26:47

Természetesen más esztergapadok is számításba jöhetnek, pl. kombinált marógépek.
Gyári marófeltéttel rendelkeznek. Általában a főorsószekrényen van kiépítve, ha nem használódik
akkor ki lehet fordítani.

A henger anyaga jobb minőségű vas, vagy amihez a modellező hozzájut.
Ha mégis rezet akar, akkor a hengert perselyezni kell. Alsó hengerfej M8*0.75 ős
menetét ki lehet váltani M8*1 vagy  M10*1 menetre.

Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 23. - 06:48:06

Gyártásról néhány kép.

(http://www.kepfeltoltes.hu/110823/henger_vez_alj1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: tubi - 2011. Augusztus 23. - 12:45:53
Nagyon ügyes! Azt hittem nehezebben fog menni az acél megmunkálása, de látom, hogy van szerszám!  ;D
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: BK_Attis - 2011. Augusztus 23. - 13:48:54
Nekem is nagyon tetszik!  :o
Veszem az igét.  ;)
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: feco1 - 2011. Augusztus 23. - 20:04:14
Tisztelt fbrungel!
Én is a gőzgép készítés topic szorgalmas figyelője vagyok.
Már túl vagyok a Smidt Lajos bácsi féle gőzgépen, jelenleg
László Mihály féle gőzgép gyártásán munkálkodom.
Régi vágyam, hogy egy töltés vezérelt gőzgépet készítsek.
Aug.12-én feltett honlapot régóta nézegetem, de egyedül nem mertem elkezdeni.
Remélem a segítségeddel nekem is sikerül egy ilyen gépet készíteni.
Az a kérésem, hogy ne légy szükszavú egyes mühelyfogásokat is tedd közzé.
     Üdvözlettel feco 1
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 23. - 21:53:13

Minden lényeges alkatrész gyártáshoz adok magyarázatot, esetleg ha szükséges célszerszám
rajzát.

1. képen a kész hengerfej+henger összeállítva látható.
    Hengerfej elkészítése nem okozhat problémát.
    Henger készítése- ránézésre egyszerű /látszólag/.  :)
2.-3. képen a vezérlőalj látható gyártás közben .
    Előbb esztergán készítsük el a 2. képen látható gyűrűt.
    Marozást elvégezve a 3. képen látható idomot kapjuk.
    Ebből kettő vezérlőaljat lehet kihozni - fűrészeléssel amit géppel vagy kézzel csináljuk.
    A forgácsolást 6. képen látható módon végezzük. Ha nincs marófeltét akkor
    síktárcsával is megoldható a művelet. Esetleg marófeltétet is lehet készíteni. ;D
    Célszerszámot/ különböző tüskéket, befogókészüléket /futter/-t így is úgy is kell csinálni/.

    feco1 László Mihály gépén az irányváltást, fordulatszám növelését, illetve csökkentését gőzirányváltó végzi.
    A francia Úr gépén ez a művelet vezérlés eltolással történik.
    Első menetben a gőzgép működése, beállítása gőzirányváltóval fog elkészülni. SIKERÉLMÉNY-re   szükség lesz.   
 
    Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 24. - 07:01:35

  Henger készítés:
        27 mm átmérőjű,- 21 mm magas tömböt kiesztergáljuk.
       
        Hengerfuratot kb. 11 mm-re kifúrjuk, furatkéssel 1-2 tizedet hagyunk a névleges furatra.
        Dörzsárt szegnyeregbe fogjuk, nyerget rögzítjük, a főorsót kézzel forgatva óvatosan,
        többször  takarítva és kenve méretre dörzsöljük a furatot. Szép sima a kapott felület.
       
        Tüskére húzzuk a félkész hengert, csúccsal megtámasztjuk, 17 mm hosszan- 16 mm
        átmérőre kiszedjük az anyagot. Vezérlőaljjal  ellenőrizzük az átmérőt.
       
        Sima gyorsacél késsel /HSS/ dolgozunk, a kés leszúró alakú. A gép fordulatszáma 4-500 f/sec.
        Az összes forgácsolást  ezzel a fordulattal végezzük. Ha lehet tartsuk be a 20 m/sec  forgácsolási sebességet
       /HSS kés esetén ez ajánlott, természetesen hűtve és kenve/. Élettartam.
       
        Felső hengerfej rögzítő furatait 1.5 mm-es fúróval sablon segítségével kifúrjuk.

        Esztergált felület  finomsága nem érdekes, úgyis takarva lesz.

        Brungel Ferenc
       
 
         
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 25. - 07:09:10

  Európában még van egy-két működő gőzhajó.

  Lehet csemegézni: ::)
 
 A címe: http://www.steamesteem.com/?steamships/blidosund

 Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Tettike - 2011. Augusztus 25. - 21:31:55
Tisztelet fbrungel!

Nagyon tetszik amiket csinál és a leírások is.
Ebből is tanulunk.

Üdv.: Tettike
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 26. - 06:10:29

  4.sz. képen forrasztásra váró henger+vezérlőalj látszik.
  5.sz. képen már a vezérlőalj felforrasztva.

  Technológiai menet:

  Forrasztás:
 
  A forraszt és kellősítő pasztát a központi fűtésszerelők használják.
  Figyelem : a kellősítő paszta savat tartalmaz.  ::)
  Ón tartalom 97%, réz tartalom 3%. 
  Olvadási hőmérsékletük 250 C.fok.

  Vasat forrasztunk cinnel. Nem kimondottan szokványos forrasztás.
   
    a., forrasztandó anyagokat zsirtalanítani kell.  /sima benzin/
    b., vörösréz forrasztáshoz használt pasztával /kellősítő/ gondosan bekenjük. /szürke szinű/
    c., Pb gázzal grundolunk. Henger és a  vezérlőalj találkozási felületét.
    d., folyó vizben savmentesítést végzünk.
    e., szorítóval rögzítsük az alkatrészt, gázlánggal összeforrasztjuk.
         Forrassz-nak "futni" kell.
    f., folyó vizben lemossuk, Wd-40-el lefújjuk.
    g., esztergán a fölösleges cint leszedjük.

  Brungel Ferenc

 

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 29. - 07:06:38

Kereszfej vezeték:

(http://www.kepfeltoltes.hu/110829/kresztfejvez_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Anyaga acél.

Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 29. - 21:12:27

  Egy kicsit bővebben.

  Alsó hengerfejre illeszkedik.
 
  Hossza: 36 mm.
  Keresztfejvezeték=3 lökethossz.  "AJÁNLÁS"

  Elkészítése hasonló a hengerhez. 12 mm-es furatot dörzsöljük.
  Ebben a furatban fog csúszkálni a keresztfej /később adom a rajzát/.

  A furatba belóg az alsó hengerfejből   7 mm.
                           Dugattyú szár tömítés 5 mm
                                          Lökethossz 12 mm
                                          Keresztfej   10 mm
                                          Biztonság     2 mm
                                         -------------------------
                                            Összesen  36 mm       

  A keresztfej és vezetéke elkészíthető szögletes változatban is.
  A szerkezet kialakítása kicsit más. Nagy gőzhajókban előszeretettel alkalmazzák.
  Meg lehet csinálni-------- Esztergán fűrészeléssel.   ;D
 
  Brungel Ferenc
                 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 31. - 06:42:07

   KERESZTFEJ és DUGATTYÚ

(http://www.kepfeltoltes.hu/110831/dugattyuk1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

  feco1 említetted, hogy "L M" féle gépet készítesz, megadnád a dugattyú átmérőjét és
 a hengerek számát. Természetesen ha nem titok.

 Brungel Ferenc
 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: feco1 - 2011. Augusztus 31. - 15:14:04
T. Ferenc!

Az "L M" féle gép kéthengeres körtolattyús vezérlésü, a dugattyú átméröje 12mm.
Természetesen nem titok az építéssel kapcsolatba semmi.
Továbbra is szorgalmasan nézegetem a topicot és türelmetlenül várom a fejleményeket.
Kérdéseimel nem akartam a topic lendületét megtörrni, de ha már meg lettem szólítva
leírom kérdéseimet.
Elsősorban az érdekelne, hogy a fúrósablonra milyen módszerrel került a 6 db furat, hogy
az belátható pontosággal szimetrikus legyen?
Én ilyet úgy készítek, hogy esztergapadon bejelölöm az osztókört körzővel elosztom
- jelen esetbe -  6 részre, pontozom és oszlopos fúrógépen furom a furatokat.
Bevallom az elmult 40 évben még nem sikerült az elvárhazó pontossággal szinetrikusra furni.
A másik probléma!
Pl. a dugattyúba milyen módszerrel éred el, hogy az átmérő 2-es furat 0,005 mm-en belül fusson.
Lehet, hogy ezek a problémák nem gőzgép készítés problémái, ha úgy gondoljátok abba ha-
gyom a kérdéseket.
Üdv.feco 1(Decsi Ferenc)


Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Augusztus 31. - 22:53:54

 Üdv. feco 1

 Kösz a kérdésemre adott választ.

 Topic lendülete remélem jó darabig ilyen lesz, igyekszem szisztematikusan írni.
 Maga a gőzgép építéshez rengeteg téma, és szakmák kapcsolódnak.
 Az építés eszközigényes, nem konyhaasztal sarkán történik.

 A kérdéseknek pedig örülök. Ha tudok válaszolok.
 MEM SZAKMÁM AZ ESZTERGÁLYOZÁS, MARÓZÁS  jó lehet az esztergát már 1962-ben
 bemutatták /4 nyáron át dolgoztam rajta nyári szünidőben-1eszterga 1mester 1diák/.
  "ÁMÁTŐR" vagyok 1980-tól van komolyabb padom. Természetesen van vasas szakmám.
 Ha valami nem megy akkor van 2 modellező esztergályos barátom, megkérdezem.
 
 Fúrósablon készítés szerintem a pontozáson és a fúráson bukik meg.
 Pontozás nem igen szokott sikerülni, fúróélezésre pedig nincs célgépem.
 Jelen esetben a hengerfejek sablonját /M2-es menet/ 1,5 mm fúróval fúrom.
 Csak 1 furatot készítek 2 mm-re. A hengeren sablon 1.5 furatán keresztül 1 furatot
 készítek. A hengeren 1 furat van amit M2-re menetelek.
 Ezen a meneten rögzítem a sablont, hengerfejet a hengeren.   
 Elkészítem a többi 1,5-ös furatot. Összejelölöm  a hengerfejet és a hengert.
 Továbbiak folyamán csak ebbe az állásba maradnak. Nem cserélgetem.
 Ezzel a szimmetriával járó problémák nagy részét kizártam.

 Keresztfejen lévő 2 mm-es furatra gondoltál. Először ide M2-es menetet gondoltam,
 végül mégis 2 mm-es furat lett belőle. A dugattyú szárt fémragasztóval rögzítem.
 Elég kevés a hely a dugattyúszár tömítéséhez. Igaz így állítani csak a szerelt henger dugattyún
 lehet. Gondolkozok rajta.
 Henger dugattyún lévő furat nem igényel ezredes pontosságot. Másik fórumban is volt már
 vita arról, hogy ki milyen pontosan dolgozik. Szerintem még a tökös CNC -nek is kapaszkodni kell.
 Nem órákat készítünk. Ilyen pontosan nem tudok dolgozni, mérni meg ekkora furatmikrométer
 talán nincs az amatőrök kézében .
 Százados pontosság is nagyon szép eredmény, ehhez is nagyon pontos pad, gyakorlat kell.
 Szándékosan nem kötöm ki a pontosságokat, nem tudom ki milyen anyaggal dolgozik,
 anyagonként változik a HŐTÁGULÁS mértéke. Finoman csusszanjon. Ezek a gőzgépek sokat
 nem fognak pöfögni. Egy versenyen kb. 1/2 órát. + az edzések.

 Továbbra is várom a kérdéseket.

 Brungel Ferenc 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: pittyu2 - 2011. Augusztus 31. - 23:11:39
Részemről kérdés nincs-- ámulat van... :o :o
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 01. - 07:07:50

  Kérdés, hozzászólás /+,-/ legyen. Ez a fórum lényege. Regisztrálj szólj hozzá!


  KERESZTFEJ
  Anyaga lehetőleg bronz legyen, esetleg sárgaréz.
  Megmunkálási pontosság:olajozottan csusszanjon, a henger anyaga acél, összekopik.
  2 mm furatot fémragasztóval rögzítjük, esetleg M2-es menetet eszterga padon csináljuk.
  M2-es menetfúrót a szegnyeregbe fogjuk. Kézzel forgatva a főorsót, nyerget finoman tolva
  menetelünk, természetesen bőven kenjük a menetfúrót /nagyon könnyen törik/.  :(

  DUGATTYÚ
  Anyaga vas, legszívesebben dúralumíniumot használnék. Pontossága könnyen mozogjon,
  feladata a gyűrű tartása. Szerelt dugattyút készítek, alól, felül anyával rögzítem.
  Dugattyúszárról rajzot később adok.

  DUGATTYÚGYŰRŰ
  Anyaga bronz. Legalább 1 tizeddel erősebbre csinálom. A rajzon nem látszik, ferdén réselem.
  Összenyomva kell a hengerbe berakni. Gépkocsi motorokéhoz hasonlóan, természetesen
  a réselést 3 gyűrű esetén 120 fokban elforgatva.

  Brungel Ferenc
 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 03. - 07:21:58

  HAJTÓKAR

  Ez az egyik legkényesebb alkatrész.
  Feladata keresztfej egyenes irányú alternáló mozgását,
  a főtengelyen forgó mozgássá alakítsa át.
  Ezt aztán jól megaszontam.

  Hajtókar hossz=2,5 lökethossz /AJÁNLÁS/

  Ez a távolság keresztfej csukló fúrat középpontja és főtengely hajtókarcsap középpontja
  közötti méret.
  Anyaga lehet acél, bronz, vagy sárgaréz . Lehet egybeesztergált vagy szerelt.
  Főtengely hajtókarcsapjánál mindenképpen szerelhető kell, hogy legyen.
 
  Lassan lehet rajzolni a gőzgépünk összeállítási rajzát.
  Kiszámolható a gőzgép magassága. Lehet keresni a megfelelő gőzhajó rajzát.  :D   

  Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 04. - 07:16:35

  Gőzgép magassága.

   A felépítést a gép tetején kezdjük.
    Keresztfej alsó állásban. Csapágy 695Z /d=5, D=13, sz=4 mm/.

         F. hengerfej : kalap:   2 mm
                            cilinder:   2 mm
          Henger     :             21 mm
          A.hengerfej:             2 mm
          Keresztfejvezeték: 36 mm
          -----------------------------------
                                         63 mm
                                         -5 mm    keresztfej biztonság 2 mm+csuklófuratközép 3 mm
                                    -------------
                                         57 mm
          Hajtókar :              30 mm
                                     -------------
                                         87 mm     hajtókar-- f.tengely csapágya alsó holtpontban van
                                         -6 mm  lökethossz fele
                                      --------------------
          Főtengely középvonala : 81 mm       
          Csapágyház talpa:          10.5 mm  D/2+3 =7,5+3 mm  /3 mm csap.ház talp/
                                          ----------------
           Talapzat :                          91.5  mm

           Mire teljesen kész lesz eléri kb. 100 mm-t is.

          Ehhez megfelelő hajótest illik.  1200-1500 mm-ben gondolom
          Kazán + tartozékok elég sok teret igényelnek.
          Hajótest hossz/szélesség aránya kb.: 1/5

          Brungel Ferenc 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Tettike - 2011. Szeptember 04. - 11:42:33
Tisztelet fbrungel!

Megszeretném kérdezni, képek is lesznek majd a leíráshoz?

Üdv.: Tettike
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 04. - 14:27:42
Természetesen lesznek.

 Nem figyelünk? :o

 Hibás a számolásom! 63-5=58 nem 57 :'(
********************************************************************
                                     63 mm
                                         -5 mm    keresztfej biztonság 2 mm+csuklófuratközép 3 mm
                                    -------------
                                         58 mm
          Hajtókar :              30 mm
                                     -------------
                                         88 mm     hajtókar-- f.tengely csapágya alsó holtpontban van
                                         -6 mm  lökethossz fele
                                      --------------------
          Főtengely középvonala : 82 mm      
          Csapágyház talpa:          10.5 mm  D/2+3 =7,5+3 mm  /3 mm csap.ház talp/
                                          ----------------
           Talapzat :                          92.5  mm
*************************************************************************
    
Ha valami hibádzik kérem reklamálni.

Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Nyafi - 2011. Szeptember 04. - 21:46:52
Tiszteletem fbrungel!

Nagyon tetszik az Ön munkája, érdeklődéssel várom minden hozzászólását!  ;)
Sokat tanulok belőle.

Üdv.: Nyafi
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 07. - 06:30:58

  Néhány szót a bordákról.

  Fülek vannak a bordák tetején. Célszerű. A hajótestet palánkolás után le is kell
  venni a sólyáról, alá lehet nyúlni fogóval és rögzítő drótot könnyen el lehet vágni.
  Fa szorításból kicsúszik. Borda összeállítási rajzon egy vízszintes vonalat húzunk a fedélzet
  felett kb. 2 cm re. A sólyán a fedélzet íve megmarad. Nem szeretem a levegőbe történő
  palánkolást. Borda belső fűrészeléskor nincs éles sarok, ívelt. Fa fúróval előfúrjuk.

  Palánkolás anyaga 10*2, 8*2 mm-es fenyőléc, mindkét oldalt egyszerre csináljuk.
  Fedélzet mentén és a gerinc mentén is felváltva. Használjuk ki a fa ívelését.
  Minden palánkot egymáshoz csiszoljuk. Kerüljük a fa csavarását.
  Ha lehet a vízvonal mentén találkozzanak az utolsó palánkok.
  Rögzítés szorítóval, gombostűvel.

  Brungel Ferenc


Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 07. - 06:39:03

   Keresztfej vezeték esztergálás után.

  (http://www.kepfeltoltes.hu/110829/keresztfej_vez_1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

   Szerelés előtt.

  (http://www.kepfeltoltes.hu/110907/kereszt_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

  Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: feco1 - 2011. Szeptember 13. - 14:22:17
Üdvözlet Ferenc!
Nézegetem az épülő hajódat egyre jobban tetszik!
Bizonyára nem titok a paraméterei és hogy milyen célra készül a hajó.
Pl. versenyzés, bemutató hajózás vagy csak egyszerüen örömhajózás.
Üdv. feco 1
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 13. - 20:34:53
  Üdvözlet feco 1  Ferenc.

   Semmi titok.  Gőzhajó HÜTTE névre hallgat.
   Folyami személyszállító 1800-as évek végén épült.
   Hasonló a korábban linkelt svéd hajókhoz.
   A kazán fűtése SPIRITUSZ --- denszesz.
   Kettő kéthengeres gőzgép fog működni benne.
   Ha nem bírom ellátni gőzzel -- akkor egy három hengeres lesz.
   Hossza most 1500 mm. Szélessége, ha jól emlékszem 270 mm.
   Még a fedélzeten  lévő padok lába is esztergált, csak azért, hogy ne unatkozzak.
   Alsó fedélzetek az első osztály, felső fedélzet másod osztály /szabad ég/.
   Kacérkodok 1200 -as hosszal is.
 
   Egy keveset becsületből versenyzek,  BEMUTATÓ GŐZHAJÓ lesz.
   

   Elkészítettem a gőzgép kezdő összeállítási rajzát.

   (http://www.kepfeltoltes.hu/110913/osszeallitas0_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

   Baloldali rajz a főtengellyel szemben ábrázolja a gépet.
   Korábban leírt számolások alapján készült.
   Kezdődhet hajtókar, nyugvó csapágyak és a főtengely tervezése.

   Brungel Ferenc
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: feco1 - 2011. Szeptember 15. - 09:17:55
Üdvözlet Ferenc!

Csodálom a türelmedet és kitartásodat. Nekem sajnos ekkora türelmem nincs,
 minél előbb szeretném úszni látni a hajót. Bevallom minden hajó után megfo-
gadom, hogy a következőt nagyobb türelemmel készítem.
Nekem rengeteg problémám van a gázfűtéssel a versenyeken. Ha a levegő
hőmérséklete nem éri el a 25-28 fokot nagyon lecsökken az égő teljesítménye.
Kiváncsian várom, milyen spiritusz égőt csinálsz és azt hogy fogod sza-
bályozni. Ha kedvező tapasztalatod lesz , lehet, hogy én is belefogok egy spiritusz
égőbe.
Az 1500 mm hosszú hajó bemutatóhajónak szép darab lesz, de verseny célra
túl nagynak találom. A súlyát úgyan nem írtad, de úgy vélem, hogy vízre tenni
kettő ember szükséges.
Üdv.feco 1
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 15. - 20:16:33

  Üdvözlet Ferenc!

  1500 mm a gőzösök közt valóban nagy méret, de van hely benne.
  Súlyát nem tudom, becslést pedig pontatlannak tartom.
  Szerintem még lehet hogy a végén még ólmozni kell, legalábbis az első időkben.
  Eleget cseszegetem a fiatalságot, hogy merüljön a hajó legalább a vízvonalig.   
  Hullámon táncoló hajóval 1 m széles ferdének tűnő kapukon nagyon nehéz áthaladni.
  Ez a hajóméret F2 C kategória, mindig van induló.
  DS kategóriában jóval1000 mm alatt  versenyeznek. 
  Vízre tételhez azért akad egy-két lelkes csapattárs. Remélem.

  Szorgalmasan keresem a megfelelő megoldást a fűtéshez, van remény.
  Maga a kazán fekvő lesz, egy biztos --- sűrűn lesz csövezve.
  Egy gőzhajón nem csak fűteni kell, hűtésre is szükség van.   :D
 
  Brungel Ferenc
 

 
   
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Nyafi - 2011. Szeptember 18. - 15:06:20
Tiszteletem fbrungel!

Nagy érdeklődéssel figyel az ön munkáját.
Továbbra is nagy élvezettel olvasom az Ön írásait.

Üdvözlettel: Nyafi
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: vadász - 2011. Szeptember 19. - 08:41:27
Helló!
Gyönyörűen alakul a hajó, várom a további fejleményeket.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: feco1 - 2011. Szeptember 21. - 08:55:34
Szervúsz Ferenc!
Gyakran nézegetem én is a képeket, egyre jobban tetszik a hajód, de a kutya is nagyon tetszik.
Ha nem haragszol most jobban, mint a hajó, mert hajóm jó pár van, kutyám meg most nincs,
Kacérkodom a gondolattal, hogy egy jó házőrzöt be kéne szerezni.
Visszatérve a hajóra, ha jól értem a képen HŰTTE folyami személyszállító hajó modellje van.
A készülő gőzgép nem ezt a hajót fogja hajtani, hanem egy korábban linkelt Svéd hajót,
Üdvözlettel Feri.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 21. - 20:23:21

  Üdv. Ferenc!

  A hajó valóban a HŰTTE lesz. Első menetben ez a gépezet fogja hajtani.
  Eredeti motorjai  2 db kompaund gőzgép.
  Itt még nem tartunk.  8) Más lábazattal, szögletes keresztfej stb.
  A lábazat is jönni fog rövidesen, csak előbb a főtengely legyen meg.
  Ezt is fentről fogom kezdeni a méretezést.  ::)
  A Svéd link azért lett megadva, hogy más országban a gőzhajó nincs leírva.
  Nem csak DIESEL a világ.

  A kutyát hamarabb tudom szállítani. Van 7 kicsi blökim, nagytestű kimondottan
  házőrző keverék kutyák. A képen az anya látható. Az apjuk német juhász, rotveiler
  és berni juhász keverék. Két fiú, öt lány-- aug 30-án  jöttek a világra.
  Nincs tutujgatva.


 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 24. - 07:02:16

  Korábban említettem, hogy a főtengely nyugvócsapágya 695Z lesz.
  Vezérlőalj külső oldala 13,5 mm-re van a henger középvonalától.
  Erre a oldalra épül rá a vezérlés.
  A tervezéshez szükség van a vezérlő rudazat és a főtengely metszéspontjára.

  002-es rajz közepén  látható a vezérlés kiosztása. Gépész szemmel érhető.
  30 fokos ferde fúrást nem támogatom - nincs fúró-maró gépem.
  Kicsit átrendezem a furatot. Saját rajzomon a henger a vezérlő aljba illeszkedik.
  felső peremük egy szintben vannak. Alsó és felső gőz be-ki vezető furatokat
  összeszerelt állapotban befúrom  a hengerbe. vezérlőalj felületén marozom
  a gőz vezetést. Gőz elmenő furatát rajz szerint készítem. Később adom a csőcsatlakozások
  rajzait. Az egész felületet vezérlőlemezzel borítom. Ezen alakítom ki a vezérlőréseket.
  Anyaga 1-1,5 mm vastag acél, vagy sárgaréz lemez.
 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Tettike - 2011. Szeptember 24. - 14:29:57
Hy fbrugel!

Majd lesznek képe is?  ???

Üdv.: Tettike
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: feco1 - 2011. Szeptember 25. - 15:18:28
Üdv.Ferenc!
Nagyon köszönjük a fel ajánlott kutyát, de egyelőre csak a
gondolatával foglalkozunk, hogy legyen kutyánk.
Jó egészséget a 7 kicsi blökinek és az anjuknak.

Valahol írtad, hogy a készülő gőzgép nem a francia rajzon
látható Stephenson vezérlésű lesz egyelőre.
Mikor bele kezdtél a gőzgép építésébe biztos tanulmányoztat
a rajznak a vezérlés részét is.
Ha van egy kis időd néhány mondatot írhatnál a rajzon lévő
Stephenson vezérlés működéséről.
Üdvözlettel feco 1
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Nyafi - 2011. Szeptember 25. - 16:36:32
Tiszteletem fbrungel!

Nagyon várom a további írásait!


Tisztelettel.

Nyafi
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 25. - 21:30:27

 Üdv. Ferenc!

  Valóban írtam ilyet korábban, én ezt a kettős excenteres megoldásra  értettem.
  Egy excenter+emelőszár+csukló+vezérlőrudazat/szelepszár a sima vezérlés.
  A Misi gépén is ilyen van. A forgásirányt gőzirányváltó segítségével oldják meg.
  A "D" szelepet egy excenter emeli fel és le a rések felett.
  A franciánál is a "D" szelep ugyanígy mozog. De csak a szelep + szelepszár.

  004-es rajz bal felső részén van a vezérlő ház, ide csatlakozik a bejövő gőz.
  Elmenő furat a "D" szelep belsejében van, külső részén van a gőznyomás.
  Ha a rések középpontjára rakjuk a "D" szelepet akkor az elmenő furaton áll és
  mindkét bemenő rés zárva a gőznyomás ellen.
 
  Alsó, felső rések a rések 002-es rajzon 1,5 mm -- mindkét gát  is 1,5 mm.
  Elmenő rés 2 mm. Ez a széllesség, a hosszúságát itt nem adja meg.
 
  007-es lap jobb alján található a "D" szelep. 6*4 es vájat van kialakítva.
  4 mm a vájat hosszúsága. 6 mm a vájatmagasság.
  A szelep középen áll.
      1,5 mm rés
      1,5 mm gát
      2,0 mm elmenő furat   
      1,5 mm gát
      1,5 mm rés
  Ha középről számolok akkor 2 mm elmenő + 2*1,5 gát= 5 mm.
  A vájatmagasság 6 mm. Mindkét rés 0,5 mm nyitva van az elmenő furatra.
  Ekkor a dugattyúk alatt ill. feletti  a gőz távozik. Nincs nyomás megáll a gőzgép.
  Bármelyik irányba mozdul el a szelep egy rés gőznyomás alá kerül-- elindul a gőzgép.

  A francia rajzon a gőzgép irányváltását vezérlés eltolással történik.
  Kettős excenter + excenterrudazat + kulissza segítségével.
  009 es rajz bal közepén található. Az excenter eltolás 2 mm. Ez 4 mm szelepmozgást
  okoz.
  A excenterrudazat és a kulissza a 007 es rajz bal alsó és középső részén van.
  Ezen az oldalon adja meg az összes csukló alkatrészt.
  Gyakorlatilag a kulissza és a kettős excenter határozza meg a szelep helyzetét.
  A kettős excenternek vízszinteshez képest 30 fokos az eltolása /mindkét púp/.
  Ha a kulisszát valamelyik irányba elhúzom akkor csuklik és ezáltal a szeleprudazat
  is elmozdul.
  Kisé meg van kutyulva a dolog, ezért említettem, hogy gépész szemmel kell nézni . ::)
  Ezt a vezérlő részt legutoljára  fogom csinálni. Meg fogom adni mindkét vezérlésnek
  az összeállítási rajzát. A rajzok kompatibilisek lesznek.

  Remélem mindenkit kellő képen összezavartam. ;D ;D ;D

  Térjünk vissza a főtengely-nyugvócsapágy-hajtókar témához.
  Említettem, hogy vezérlőlemezt fogok alkalmazni. Technikai okok miatt.
  Vezérlőházon a vezérlőszár középpontja középen van. Ez 5 mm. 

  A vezérlésnél ferde eltolást alkalmazni nem lehet.
  Vezérlőoldaltól számítva:
    1 mm vezérlőlemez
    5 mm vezérlőszár közép
   ---------------------------------
    6 mm
  Kettős excenterek közepe 4 mm-re van a nyugvócsapágy irányában.

  Francia rajzon a hajtókarcsapágy /sikló/ szélessége 6 mm, én 7 mm-rel számolok.
 
  Henger közepéhez képest:
       3,5 mm 1/2 hajtókarcsapágy
       0,5 mm váll
       4,0 mm sonka
       1,0 mm váll
     --------------
       9,0 mm
     13,5 mm a vezérlőoldal távolság

       Marad 4,5 mm a nyugvócsapágy házra. Ez elég. d/D/B= 5/13/4  695Z csapágyméret.
   2 mm-es távtartó gyűrűt kell rakni az excenter és csapágyház közzé.
   
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: feco1 - 2011. Szeptember 28. - 14:59:36
Üdvözlet Ferenc!
Köszönöm a vezérlés működésének leírását.
Átrágtam magam rajta, az teljesen érthető, hogy a
"D" szelepnek hogyan kell mozogni. Az már nem világos egészen,
hogy ezt a kettős excenter és kulissza segítségével milyen bonyo-
lult mozgás valósítja meg.
Azt hiszem ezen még rágodnom kell, de annyira már értem,
hogy idővel neki lássak megvalósítani és akkor majd jobban megértem.
Üdv. feco 1
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Szeptember 28. - 19:56:13

  Üdvözlet Ferenc!

  Tanulmányozd a 000a rajzot.
  Minden tervező ösztönszerűen minden alkatrészt midig egy állásban
  ábrázolja az összeállítási rajzon.
  A főtengely bal oldali hajtócsapszege mindig felső állásban van.
  Kettős excenter alsó állásban. Ha a dugattyú felső állásban van akkor
  "D" szelep alsó állásban. A keresztfejvezeték furatán látszik a két dugattyú
  helyzete, ill. csak a keresztfej és a hajtókar csapszege. 90 fok előre /második henger/.
  Ha megállítod a gépet, a kulisszát át tolod a másik végébe akkor gőzgéped forgásirányt vált.
 
  Üdv.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Nyafi - 2011. Október 13. - 09:00:57
Tiszteletem fbrungel!

Most egy kicsit elvesztettem a fonalat, itt ebben a részben nem csak a gőzgép építését írod le?
Mert maga a hozzá való hajónak az építését is itt publikálod.
Ezt nem kellene szétbontani, hogy érthetőbb és jobban nyomon követhetőbb  legyen?

Már elnézést a beleszólásért de, ez csak egy ötlet volt.

Üdvözlettel: Nyafi
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Október 13. - 12:54:52


  Üdv Nyafi!

  Gondolktam rá. Attival megbeszélem.

Üdv.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: BK_Attis - 2011. Október 13. - 22:01:57


  Üdv Nyafi!

  Gondolktam rá. Attival megbeszélem.

Üdv.

Megbeszéltük, majd fbrungel nyit egy új topicot a hajónak és át lesz pakolva minden hozzá tartozó infó.  ;)
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Október 18. - 18:29:53

  Főtengely csapágyház / a két szélső nyugvó csapágy /

  (http://www.kepfeltoltes.hu/111018/ft_csap_haz_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

  Csapágy típusa 695Z
  Maga a ház osztott kivitelű.
  Középső nyugvó csapágy bronzbetéttel készül, 13/5 mm.

 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Október 23. - 12:41:34

  Gyártástechnológia

  1.  35x30x3 as távtartógyűrűt készítek.
       Úgy a 80-as, mint a 100-as tokmánypofák kiállása 7 mm,
       fordított tokmánypofát használok.
  2.  Legyártom a 3 db. 35x5 mm-es csapágyházakat.
  3.  6,5 mm-es darabot fémkörfűrésszel lefűrészelek belőle.
  4.  Kirajzolom a közepet és a csavar furatokat, 2,5 mm fúróval kifúrom.
  5.  2 mm-es fémkörfűrésszel a közepén kettévágom.
  6.  Felső részt 3 mm-re felfúrom, alsó részbe M3-as menetet fúrok.
  7.  Csavarral rögzítem, távtartó elé tokmányba fogom, a középponthoz hiányzó részt
       felső csapágyháznál pótolom /6,5 mm-es vassal/.
  8.  Elkészítem a furatot, csapágyfészket.
  9.  Fémkörfűrésszel méretre vágom.


Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. Október 26. - 07:30:29

  Középső nyugvó csapágy készítés bronzbetéttel.

  már legyártottam a 35x5 mm-es csapágyházat.

  1.  Elkészítem a tengely furatot 10 mm-re.
  2.  Kiesztergálom a csapágyméretet.
  3.  Legyártom bronzból a csapágyperselyt /külső méret/.
  4.  Csapágyházba forrasztom.
  5.  Levágom a 6,5 mm-t, 2 mm-es fűrészelés.
  6.  2,5 mm-es fúróval elkészítem a furatokat.
  7.  Alsó részt menetelem M3-al.
  8.  Rögzítés és tokmányba fogás.
  9.  5 mm-es tengelyre illesztés /fúrás, dörzsározás/.
 10. Méretre vágás.

   
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Nyafi - 2011. Október 27. - 10:02:14
Tiszteletem fbrumgel!

Nagyon köszönöm Önnek a részletes leírásokat.
Élvezet olvasni és tanulni belőle.

Üdvözlettel: Nyafi
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. November 05. - 06:07:57


  Föltettem az "rcpillot"-ra az összes képet és rajzot.

http://www.rcpilot.hu/gall/hajo/2280/2011110281753/gozgep.html

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. November 07. - 06:39:42

  Kétértelmű volt az utolsó hozzászólásom!
  Az idáig elkészült képekre és rajzokra vonatkozik.
  Akit megtévesztettem attól elnézést kérek.

  Következő rajz a főtengely lesz.
  Több módon lehet elkészíteni:
    1., szerelve /géplakatosok előnybe--> ha még létezik ez a szakma/
    2., esztergálva  ::)
    3., maróval --> mivel nincs marógépem, CNC-ről nem beszélve, ez gyártásmód kimarad!

  Esztergálni fogom.

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. November 13. - 21:33:53

  Főtengely.

(http://www.rcpilot.hu/users/2280/11561/b_201111132124524122.jpg)

  Esztergával fogom készíteni.
 
 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: BK_Attis - 2011. November 16. - 16:46:23
Szia fbrungel!

Nem kis melóba vágtad az esztergádat!  :o :o :o
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. November 17. - 07:06:06

  Szia Attila!

  Jó a meglátásod!!!!! 

  A főtengely kissé túlméretezett. Karcsúbb is lehetne.
  Két szélső nyugvó csapágy részére a tengely átm.:5 mm. /695Z/
  Középső nyugvó sikló-persely átm.: 9 mm. Módosítva !
  Hajtókar csapok átm.: 6 mm.
  Sonka felső csapmérete : 4x9 mm.
  A hajtókar csapok eltolása 90 fok.
 
  Kicsi esztergákon 2 féleképpen lehet elkészíteni. Normál tokmány/keskeny tokmány .
 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: tljanko - 2011. November 17. - 19:43:38

  Szia Attila!

  Jó a meglátásod!!!!! 

  A főtengely kissé túlméretezett. Karcsúbb is lehetne.
  Két szélső nyugvó csapágy részére a tengely átm.:5 mm. /695Z/
  Középső nyugvó sikló-persely átm.: 9 mm. Módosítva !
  Hajtókar csapok átm.: 6 mm.
  Sonka felső csapmérete : 4x9 mm.
  A hajtókar csapok eltolása 90 fok.
 
  Kicsi esztergákon 2 féleképpen lehet elkészíteni. Normál tokmány/keskeny tokmány .
 

Üdv. Fcbrungel!

A főtengely rajzával kapcsolatban szeretnék érdeklődni. Mekkora eltérés van mm-ben a főtengely tengelye és a hajtókar csapok tengelye között. Remélem nem voltam figyelmetlen és csak én nem vettem észre?

A másik ami érdekelne az a "keskeny tokmány"? Ez ugyanaz mint a normál gépeken a síktárcsa? Ezzel lehet megoldani a tengelyközép eltolásokat?

Üdv: tljanko
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. November 18. - 06:49:33

  Üdv: tljanko !

  A főtengely középvonala és a hajtókarcsapok középvonala között
  a távolság 6 mm.  Ez a lökethossz fele. Korábbi összeállítási rajzon
  ezt jeleztem. Ezen a rajzon valóban nem adtam meg.

  Tokmánytárcsa normál esetben / 100-s/ kb. 50 mm széles,
  tokmánypofa kiállása 20 mm.
  Lapos tokmánynál a szélesség kb. 25 mm, ha jól emlékszem AT125 gépnek ez a mérete.
  Műszerész esztergákon jobbára 80-100 as tokmány van. Ez 250-500 mm csúcstáv.
  A síktárcsa az többnyire 4 pofás. Jelen esetben nem javaslom a használatát.
 
  Esztergák fontos mérete a főorsó furata. Ez a méret egy 350 mm csúcstávon 18 mm.
  100-as tokmány furata kb. 20 mm. A méretek gépenként változnak.
  Eltolást mindkét módszernél 21x27x20 mm-s gyűrűcikkel lehet megoldani /3 pofás tokmány esetén/.
  Természetesen számos megoldás létezik. Excenter esztergálás.

  Köszönöm az észrevételt.


Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: tljanko - 2011. November 18. - 09:22:29

  Üdv: tljanko !

  A főtengely középvonala és a hajtókarcsapok középvonala között
  a távolság 6 mm.  Ez a lökethossz fele. Korábbi összeállítási rajzon
  ezt jeleztem. Ezen a rajzon valóban nem adtam meg.

  Tokmánytárcsa normál esetben / 100-s/ kb. 50 mm széles,
  tokmánypofa kiállása 20 mm.
  Lapos tokmánynál a szélesség kb. 25 mm, ha jól emlékszem AT125 gépnek ez a mérete.
  Műszerész esztergákon jobbára 80-100 as tokmány van. Ez 250-500 mm csúcstáv.
  A síktárcsa az többnyire 4 pofás. Jelen esetben nem javaslom a használatát.
 
  Esztergák fontos mérete a főorsó furata. Ez a méret egy 350 mm csúcstávon 18 mm.
  100-as tokmány furata kb. 20 mm. A méretek gépenként változnak.
  Eltolást mindkét módszernél 21x27x20 mm-s gyűrűcikkel lehet megoldani /3 pofás tokmány esetén/.
  Természetesen számos megoldás létezik. Excenter esztergálás.

  Köszönöm az észrevételt.




Üdv. Fcbrungel!

Köszönöm a kimerítő választ. Közben megtaláltam a tengelyeltolások mértékét. Bocsánat a figyelmetlenségért. :-[

Üdv: tljanko
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. November 18. - 17:32:29

 Üdv. tljanko !

  Semmi gond .   

  **********

  Várom a további hozzászólásokat!!!!!!!!!!!!!!!
 
  Regisztrálj és kérdezz.  Mond el véleményed.

  Én nem vagyok "vérprofi esztergályos".  Csak  "ÁMÁTŐR".

  Üdv.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. November 22. - 18:07:04

  Főtengely anyaga:
 
  Vas, de azért valamilyen jó fajta. / Amihez a modellező hozzájut/ ;D :D ;D ::)
  Nem kell drága vasat venni !!!!!!!!!!

  Maga a gőzgép fordulatszáma kb: 1000-1200 f/sec.
  Nem szokás padlógőzzel tekerni !

  1., Betonacél. Lenézett anyag.  Statikus terhelésre tervezett. Felületi edzett.
       Bordák leszedése után HSS késsel szépen lehet forgácsolni.
  2., Barátom által adott tengelyanyag. Hengereket, keresztfejvezetékeket készítettem belőle. 
       Forgácsolható HSS-el.
  3., Teleszkópszár, hidraulika dugattyúszár: felületkezelt.
  4., Skoda féltengely: Jó minőségű rugóacél. 

  Ezekhez az anyagokhoz könnyen hozzá lehet jutni. Bontók , motorszerelők, stb....

  Esztergakések:

      Célszerű HSS-el dolgozni.  20 m/sec. vágási sebesség.
      Ez 400-500 ford/perc.  Inkább legyen 400.

      Beszúrókés : 1-1,5 mm széles.
      Simítókés    :  2 mm széles.
      Oldalazókés /egyszerű/: hátszög 9-10 fok.

      Maga az esztergálás nem Forma-1. Hajtókarcsap gömbölyítésénél az anyag ütni fog.

      Kiváló gyakorlat  az excenter készítéshez.  8)
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. December 04. - 20:04:13

  Gyártástechnológia:

  Átm. 100 mm-s esztergatokmány esetén.
           Tokmánypofa magassága 20 mm.
           Tokmányfurat 20 mm.
 
  1. 114 mm hosszon átm. 21 mm-re leszedjük az anyagot.
       / teleszkópszár ám. 22 mm, nem feltétlenül kell esztergálni a felületet->gyűrűcikk !!!/
  2. Beszúró késsel kijelöljük a sonkák helyét ->vállal együtt.
      A két szélső sonka vastagsága 5 mm, a két belső pedig 4,5 mm.
  3. Két szélső 35 mm-es tengelyt 5 mm átm. leesztergálni, /csapágy illesztés !! /
      Utolsó 2 fogás egyforma legyen, simítás, a csapágy finoman csusszanjon !!
      Vállakat elkészíteni.
  4. Kijelöljük a 90 fokos eltolást /hajtókarcsap/
  5. Körgyűrűcikkel eltoljuk a forgás középpontját 6 mm-el.
      Az anyag ütközzön a tokmányházon.
      Korábban kijelölt hajtókarcsapot először 9 mm, vállak meghagyása után 5,04 mm-re
      esztergáljuk a csapot, végül simítunk.  /Beszúrókés, Simítókés, Mikrométer !!!/
      Mindkét hajtókarcsapot megmunkáljuk.
  6. Középső siklócsapágy csapot 9,04 mm-re kiesztergáljuk, simítás méretre.
       /Beszúrókés, Simítókés, Mikrométer !!!/

  7. Marozás--> nem feltétlenül szükséges /sonkásítás/

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. December 05. - 08:39:40

   Előző hozzászólásomban hibásan adtam meg a hajtókarcsap átmérőjét. :( :( :(
   /5,04 mm-------------> 6,04 mm-re javítani/

 5. Körgyűrűcikkel eltoljuk a forgás középpontját 6 mm-el.
      Az anyag ütközzön a tokmányházon.
      Korábban kijelölt hajtókarcsapot először 9 mm, vállak meghagyása után 6,04 mm-re
      esztergáljuk a csapot, végül simítunk.  /Beszúrókés, Simítókés, Mikrométer !!!/
      Mindkét hajtókarcsapot megmunkáljuk.

  / Régebbi rajz-változatot néztem/  >:( >:( >:(
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2011. December 19. - 07:09:16

  Nagy a csend !!   Semmi kérdés ?

  Ha nincs akkor minden rendben van, Jöhet a hajtókar még az
  ünnepek előtt.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Nyafi - 2011. December 21. - 07:49:47
Tiszteletem fbrungel!

Én még annyira kezdő vagyok még kérdezni sem merek!  :-[
De, nagy élvezettel olvasom az ön írásait.

Köszönjük!

Üdv.: Nyafi
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Január 21. - 07:14:41

  Az év folyamán több ünnep is van  :D ;D ;D ;D.
  Főtengelyt készítem a lenézett anyagból.
  Később rakok fel képeket.

  A készülő gőzgép minkét gőzösbe jó lesz /saturn, hütte/.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Január 21. - 19:31:21

  Főtengely esztergálása.

(http://www.rcpilot.hu/users/2280/11561/b_201201211815232458.jpg)
Méreten az átmérő, méretlánc kijelölve.

(http://www.rcpilot.hu/users/2280/11561/b_201201211816099953.jpg)
  Hajtókarcsap esztergálása

(http://www.rcpilot.hu/users/2280/11561/b_201201211816578678.jpg)
  A lenézett anyag, kijelölt méretek,  főtengely.
  A sonkázás később lesz, nem feltétlen szükséges.
  Itt nem lehet pörgetni a főorsót.  ::) ::)  Türelem... türelem.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Nyafi - 2012. Január 22. - 19:34:51
Tiszteletem fbrungel!

Nagyon szépen köszönöm a szakmai útmutatását, még mindig nagy érdeklődéssel olvasom!

Üdv.: Nyafi
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Poseidon - 2012. Február 13. - 11:08:12

  Üdv fbrungel!

  Szorgalmasan figyelem a gőzgép építését.   :D :D ;D ;D

   Kíváncsi vagyok, hogy fogsz-e az idén indulni véle a Miskolc- Görömbölyi versenyen  8) ?
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Február 14. - 15:10:46

  Hy Poszeidon !!!

  Üdv. a VIRTUÁLIS FEDÉLZETEN !! :) :) :)

  Csak akkor indulok el véle ha készen lesz. Ez a jövő titka !!! :D :D :D

  Időben foglak tájékoztatni  ---->  ígérem.   :-X :-X  ;D

  Te indulni fogsz a POSZEIDON-nal. /Poszeidon indul a Poszeidon-nal/  8) 8)

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Poseidon - 2012. Február 14. - 19:27:01

  Ahój fbrungel !

     Poseidon az idén vízreszáll a "Poseidon"-nal.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Február 17. - 07:17:50

Főtengely hajtókarcsap esztergálása.

(http://www.rcpilot.hu/users/2280/11561/b_201202161801547256.jpg)

Ezzel a képpel több érdeklődőnek, és kérésnek teszek eleget.
 /esztergálom a harmadik főtengelyt/.    ;D ;D
Az eltolás 6 mm vastag gyűrű cikk darabbal történik.

Interneten találtam néhány modellgép főtengely készítési módot.
Rövidesen felrakom.
 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Február 18. - 18:11:49

  Ezeket a csodálatos munkákat nem én csináltam !!
  Internetről ollóztam ide a fórumba csak a szemléletesség érdekében .

 (http://www.rcpilot.hu/users/2280/11561/b_201202181750585815.jpg)
 8 hengeres "V" motor főtengelye és a hozzávaló hajtókar.
 Üzemanyagja szerintem alkohol. Angol nyelvű oldal.

(http://www.rcpilot.hu/users/2280/11561/b_201202181751473664.jpg)
 Ez a mikunyi hajtókar gőzgépé. Magáért beszél. Spanyol nyelvű oldal.
 Nagyon kacérkodok egy hasonló megoldással. Vas+réz.
 Lehet, hogy maradok a hagyományos perselyes megoldás mellett.

 A többi alkatrésznél, amit találtam a neten ---> nagyon sok marozást alkalmaztak a gyártás során.

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: dzsemsz - 2012. Február 18. - 21:08:11
Minden tiszteletem fbrungel!  ;)
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Április 11. - 20:13:12

 Nem tűntem el, adódott  egy kicsi problémám.

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Május 10. - 07:07:49

  MÁR (http://www.rcpilot.hu/users/2280/12345/b_20120510646575240.jpg)
  is csendesen megdorgált.  ;D ;D

 
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Június 05. - 05:42:20

  Kissé morcos Poseidon Úr !

  Érdeklődőknek:  rövidesen folyt. köv.  ::) ::) ::)

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Poseidon - 2012. Július 08. - 15:33:16

Igen Tisztelt fbrungel Úr!

Azt mondja, hogy folytatja, de mikor ????????????????????????

                                                          üdv   egy Görög I.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Július 09. - 20:20:14

  Kedves Poseidon Barátom !!  /Egy Görög Isten/

  Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmemet a gőzgép építés folytatására.  :o

  "Egy Életem, Egy Halálom -
  Én a Renáta 1-et Csinálom"   8)

  Legalább is e-hónapban !!  ::) ::)

  Üdv.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Poseidon - 2012. Július 20. - 20:42:28
Kedves fbrungel B.-m!

    Remélem nem sokára az "alibi" hajód vízre szálldos.

    Netalán a Vörösmarty Kupán?  Esetleg Tiszaújváros Dísztaván?

    Szeretném már látni mit alkottál!!!   ::) ::) ::)

                                                             üdv  1 g.isten                                   
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Július 22. - 20:32:29

  Üdv. 1.G.Isten. 

  Nagyon köszönöm az irántam való érdeklődésedet .  :o :o

  Köszönöm a hajócska alakulgat.
  1.,  A kényszer szinkron kormányzás készen
  2.,  Motorbak beépítve + kuplung
  3.,  Akku pakk készen --> feltöltve

  Egy kis madzagolás + festések, hajócsavar !!! még hátra van.  >:( >:(

  Talán... Talán

  Üdv.   
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Poseidon - 2012. Augusztus 24. - 10:07:16

           Üdv Kedves fbrungel Barátom !!!!!!!!!!!!!


           Van egy szomorú és egy jó hírem számodra.

           A szomorú az, hogy vége a nyári szünetnek.   A jó az, hogy kezdődik a tanév

           megint szeretném olvasgatni a gőzgépekkel kapcsolatos írásaidat.

                                                                                                                           üdv  1 g.I.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Augusztus 24. - 20:07:05
  Hali 1 g.I.

  Szeptember az szeptember.
 
  Irkalap, ceruza, vonalzó, körző..... na meg az írott betűk !!! :-[ :-[
  még jó, hogy megmaradt az előző tanévből !!  >:( :( ??? ???

  Apropó ---> hallom, hadihajóid számát növelni akarod !!  :) :D ;D
  Nem zörög.....
  Kőkapu az kőkapu ha Dr Hüvös Feri is úgy akarja ---> jövő májusában.   8) ::)

  Üdv.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Poseidon - 2012. Augusztus 25. - 20:57:07
Na, Jó !

              Legyen neked egyszer igazad, néha mond az ember könnyelmü igéreteket, és aztán

              viselheti a következményeket.  Majd meglátjuk mire lesz energia.

                                                                                                      üdv     1 g.I.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Poseidon - 2012. Szeptember 09. - 13:10:14

      Kedves Barátom !

        Az emberi haladást mindig az új és szép gondolatok segítik .

       Egy régi keleti bölcs azt mondta:  tökéletes ember nincs, csak tökéletes szándék,

       ebben bízom egyedül, hogy egyszer a hadihajócskám elkészül.

                                                                              üdv  Poseidon.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Szeptember 19. - 06:18:05

  Hali GŐZÖLGŐK !

  Következő alkatrész ----> Hajtókar elkészítését tervezem.  ::)

  Korábban említettem, hogy a régi Öregek ajánlása a következő:

   A hajtókar hossza= lökethossz * 2.5
   Jelen estben ez 30 mm.
   Főtengely csap átm: 6 mm
   Hajtókar szélesség: 7 mm
   Anyaga: ami van--->könnyen csusszanjon a csapon a hajtókar. 

  Ez a távolság a főtengely hajtókar csap és a keresztfej hajtókar csapjának középvonala.

  Lehet önteni, esztergálni... esetleg CNC /csak a jobbaknak/.
  Még monogrammot is lehet izgatni bele!
 
 
   
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Október 26. - 05:58:38

  Hali !!

  Ami még hiányzik a vezérlésen kívül :

 1., dugattyú hajtószár
 2., dugattyú hajtószár tömítés /alsó hengerfej/
 3., hajtókar --> keresztfej csapszeg
 4., keresztfejvezeték lábazat
 5., gőzgép talapzat

  Vezérlés --> francia úr rajza a mérvadó /adoptálás/.

  Egyéb csőszerelvények.

  Blaskó Úr ugyancsak magasra rakta a lécet.  :D
  Igazi kihívás !
  Megmérettetés 2013 szeptembere. O.B. /verseny/ után.

  Üdv.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: tutaj - 2012. Október 26. - 08:15:23


                      helló fbrungel !

            hajtószár  >:( -/gyí te fakó/ ;D ;D ;D talán dugattyúrúd  (i tag dalse) vagy én nem jól emlékszem?

            szép a magyar műszaki nyelv, de ennyire ???

                     üdv .:tutaj         
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. Október 26. - 19:52:42

  Hali tutaj !!

  Nagyon jó a meglátásod .  8) 8)

  Dugattyúrúd  a pontos megnevezése ennek az alkatrésznek.
  Mikor elkészítettem teszek fel képet róla. Fontos alkatrész !  ;)
  Átmérő 4 mm-es sárgarézből szeretném elkészíteni.  8)

  Nagyon örülök, hogy figyelsz !!!   :D

  Üdv.

Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. December 02. - 16:33:06

  Hali Hó !!

  Egy kis kedvcsináló !! /gőzgépépítéshez/  ;)

(http://www.rcpilot.hu/users/2280/11561/b_201212021625233738.jpg)

  A kész főtengely.  Sonkák marozva.

  Üdv.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Poseidon - 2012. December 02. - 20:31:10

    Ahoj fbrungel Barátom !

       Szépek ezek a "sonkák" csak jó lenne mellétenni egy gyufa skatulyát, mihezképest milyen
       nagy. A fiatal modellezők igy nem tudhatják mihez mérni a nagyságot.

                                                           üdv       1 g.I.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. December 04. - 14:20:30

  Kedves Poseidon Barátom !

  Kívánságod teljesítve !   :)

(http://www.rcpilot.hu/users/2280/11561/b_20121204141325318.jpg)

 Csak a miheztartás végett !  ::)
 
Üdv.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: Poseidon - 2012. December 04. - 20:53:40

   Üdv fbrungel Barátom !

                         Igy mindjárt más.

                                                         Poseidon.
Cím: Re:Stephenson gőzgép RC Gőzhajóba
Írta: fbrungel - 2012. December 28. - 18:05:16

   Üdv Mindenkinek !!

   BUÉK.