Borsodi RC Modell Fórum

Helikopterek => Robbanómotoros helikopterek => A témát indította: extrembmx - 2010. Január 02. - 03:37:12

Cím: Gasser helik
Írta: extrembmx - 2010. Január 02. - 03:37:12
Sziasztok


Nyitottam egy topikot,azoknak akik kedve lenne egy más erőforrás irányába elmenni...
Konkrétan nem nitros füstölgő lenne a gépben hanem benzint zabáló szörnyek!

Nálunk van egy ilyen Trex 600 és asszem kijelenthetem ,hogy Csabi egy már szinte 100% ban kiforrott géppel rendelkezik...De ezt csak halkan mondom ,mert egyedi,és nincs benne több 100 start...

A gépröl egy nem túl régi videó ( tegnapi )

http://www.vimeo.com/8487754



itt pedig pár kép:

(http://images.netbag.hu/20100102/03303420213.jpg)
 
(http://images.netbag.hu/20100102/03303930311.jpg)

(http://images.netbag.hu/20100102/03304254333.jpg)

(http://images.netbag.hu/20100102/03304586405.jpg)

(http://images.netbag.hu/20100102/03301543677.jpg)

(http://images.netbag.hu/20100102/03301268430.jpg)

(http://images.netbag.hu/20100102/03301978293.jpg)

(http://images.netbag.hu/20100102/03302254757.jpg)

(http://images.netbag.hu/20100102/03302656593.jpg)

(http://images.netbag.hu/20100102/03303098973.jpg)


ez pedig még az első szárny próbálgatások:
 http://videa.hu/videok/sport/trex-600-gasser-teszt-1.-nlTtFbpWKA62EXxr

 http://videa.hu/videok/sport/trex-600-gasser-teszt-2.-9m7dtlC4zMrgC0GS

Ezeken még nem volt minden össze kopva plusz kabin nélkül repültem hiszen ,az se ment rá alakítás nélkül,de amint a gépp kész lett megkapta az egyedi kabnit is,mint látszik fent a képeken!
A gép természetesen nem az enyém,hanem Mociker ( Kovács Csaba ) modellező társamé és Jászberényben bármikor megtekinthető ;)
Nem kevés meló volt vele,és állandó téma még midnig pár dolog,de ezek már csak nyalánkságok...
Cím: Re:Gasser helik
Írta: BK_Attis - 2010. Január 02. - 08:26:12
Nagyon szép a heli,  :o látszik is a képeken hogy rengeteg meló van benne, a helihez hűen szépen repülsz vele.  ;D
De, nagyon kímélő üzemmódban!  ;)
Több technikai adatott is írsz majd róla, és mitől is Gasser a Gasser?  ???
Cím: Re:Gasser helik
Írta: extrembmx - 2010. Január 02. - 11:47:01
Megkérem Csabit h pár szóban írja le mitöl is az a heli ami :) aztán lehet ám kérdezni is..
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. Január 02. - 13:39:16
Sziasztok
Most regeltem ide,mert most mutatták,hogy létezik ez a fórum.
Büszkén mondhatom,hogy enyém a heli,és Krisz büszkén mondhatja,hogy szépen repül vele,de azért megpróbálom utolérni a tudásban  :P.
A projekt úgy kezdődött,hogy felemelkedett a nitrós üzik ára a mennyekbe.
Jó a helizés,de nem adok ki ennyit üzemanyagért,mert nem kapok kézzel fogható dolgot cserében,azért a rengeteg sok pénzért.Ez olyan mintha elnyaralnám az összeget,amiért csak élményt kapok marha drágán.De minek veszem meg drágán,ha olcsóbban is hozzájuthatok.Lehet hogy nagyon fösvényül hangzik,de én ilyen vagyok.
Első megfontolásom az volt,hogy abbahagyom a helizést,de ráakadtam a neten a gasserhelikre.Gondoltam miér ne.
Hosszas mérlegelés,és tájékozódás után ezt választottam,és megépítettük.
Alapnak a T-Rex 600-ast választottam,mert olcsó az alkatrész hozzá,és itthon is beszerezhető könnyedén.
Motornak a Zenoah-Komatsu ZG-20 titán motort választottam,mert erős,könnyű,a magnézium ötvözetű blokkrésznek hála,és nagyon megbízható,modern friss fejlesztésű motor,ami rendelkezik a könnyű indíthatósággal,tartóssággal(nikasilos henger),és eredeti japán gyártmány,5,jól látni,5 év garanciával.Hihetetlen,de itthon volt a legolcsóbb ezt a motort beszerezni,sehol sem találtam olcsóbban,még taiwanon sem.(most már más a helyzet).
Ez a motor,egy benzinüzemű 20ccm-es 2 ütemű teljesen résvezérlésű motor,alumínium-magnézium alapanyagú blokkféllel,nikasilos hengerrel.A gyújtása is Li-Po akkuról üzemel,így nem igényel nehéz,állandó mágneses lendkereket,és szintén, nagyon nehéz gyújtótekercset.Egy kis Hall jeladó,elektronika,Li-Po akku,és kész a gyújtásrendszer.
A motor súlya alig több,mint 1000gr mindennel(kipuffal,gyújtással,karbival,mindennel).
Innen indult a projekt.
(http://images.netbag.hu/20091231/13233861425.jpg)
Cím: Re:Gasser helik
Írta: BK_Attis - 2010. Január 02. - 15:38:23
Ha innen kezdted el, vagy kezdtétek el az építést, nem semmi meló volt!  :o
De hozzá teszem még egyszer, nagyon szépen sikerült.  ;)
A motorról van még valami amit tudni kell, lehet?   ???
Mivel én még köszönő viszonyban sem vagyok a robbanó motorokkal így ez a kifejezés magyarázatra szorul: nikasilos henger
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. Január 25. - 13:51:54
Bocsi,kicsit el voltam veszve.
Igen a helit innen kezdtük el építeni.
Tehát,3 fajta megoldás létezik,a robbanómotorok,hengerhüvely-dugó párosításra.fontos nagyon a tényező,hogy ne koptassa el egymást a rengeteg súrlódás miatt.
1.Ez a legrégebbi megoldás.Öntöttvas hüvely van az alu. hengerbe beleillesztve,majd pontosan méretre fúrva,majd hónolva(simson).Ebben az öntöttvas hüvelyben mozog a dugattyú,aminek alumínium a fő alkotóeleme,de van még benne réz,bór,magnézium stb.Másik variációban,nincs külön hengerhüvely,hanem maga a henger készül öntöttvasból,és ezt csak egyszerűen kifúrják méretre,illesztik pontosan,és kész(léghűtéses robogók nagy része).
2.Nika-silos megoldás.Ez egy modernnek mondható megoldás,bár már régen kitalálták,csak most ért el oda a technika,hogy mindenki számára elérhető.A megoldás a következő.Alumíniumból,vagy alu.-magnézium ötvözetből készül a henger,majd méretre fúrják,nagy illesztéssel.Utánna belülről bevonják a hengert Nika-sil bevonattal,pont úgy ,mintha crómoznának.A Nika-sil,két összetevőből áll Nikkelből,ami kopásálló,valamint Siliciumból,ami kis súrlódással bír.Ezt a bevonatot ami egyébként általában 0,4mm vastag,hónolják méretre,és ebben mozog a dugattyú.Ezt a megoldást alkalmazzák szinte minden nagy teljesítményű motorban,mert nagyon tartós,és nehezen szorul meg a motor magas hőterhelés mellett is.Crossmotorok,modern gyorsasági motoroknál is használják,sőt oda találták ki eredetileg.Súlyt is spórolnak ezzel a megoldással,mert nincs a motorban nehéz öntöttvas hüvely.A nika-sil-os hengerek pehelykönnyűek.Szerintem ez a legtutibb megoldás egyenlőre.
3.Itt a henger sima alumínium,ezt nagy nyomással zömítik,majd pontos méretre fúrják,majd hónolják,és a dugattyú kap nika-sil bevonatot.
Röviden ennyi.
Üdv:Csaba
Cím: Re:Gasser helik
Írta: extrembmx - 2010. Február 04. - 12:33:13
Minden szép és jóó.. csak használni is kéne :D :D :D
Cím: Re:Gasser helik
Írta: BK_Attis - 2010. Február 04. - 12:41:06
Minden szép és jóó.. csak használni is kéne :D :D :D

Mociker kolléga nem használja?  ???
Mondjuk, nem csodálkozom ebben a hidegben.  ::)
Cím: Re:Gasser helik
Írta: extrembmx - 2010. Február 04. - 12:45:51
Néha megfogja és arrébb teszi :)

Jó elfoglalt az tény... De amint jó idő lesz hajtom is ki a mezőre :D
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. Március 15. - 09:31:06
Már eljutottam odáig,hogy feltöltöttem az akkukat. ;D
Cím: Re:Gasser helik
Írta: extrembmx - 2010. Március 15. - 11:19:04
Grat :D :D
Cím: Re:Gasser helik
Írta: extrembmx - 2010. Június 12. - 13:36:56
a közelmúltban volt szerencsém egy egész napot bemutatózni a gasser csodával !
Ismét hibátlanul vizsgázott és minden hozzáfűzött reményt teljesített!



Krisz
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. Június 16. - 07:20:58
Ezt teljes megnyugvással vettem tudomásul,de már lassan nekem is ki kellene próbálnom. ;D
Cím: Re:Gasser helik
Írta: BK_Attis - 2010. Június 25. - 16:14:31
Videó nincs véletlenül a repülésről  extrembmx? ??? ??? ???
Cím: Re:Gasser helik
Írta: extrembmx - 2010. Június 26. - 14:55:50
http://vimeo.com/8487754 
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. Október 24. - 10:19:16
Krisztián ismét nagyot alkotott,a Proxima III versenyen 4. helyezést ért el ezzel a nehéz gasserrel.a pehelykönnyű,és gyors elektromosokkal,és nitrósokkal szemben.
Gratula.
http://www.youtube.com/watch?v=9HgqHOZkvlc
Cím: Re:Gasser helik
Írta: BK_Attis - 2010. Október 24. - 22:11:44
Néztem, extrémbmx nagyot alkotott!  :o
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. Október 25. - 08:53:24
Pedig még gépe sincs! ;D
Cím: Re:Gasser helik
Írta: gzax - 2010. Október 25. - 13:45:51
Mi lenne ha még az is lenne hozzá...  ;D ;D ;D
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. Október 26. - 09:00:14
Hát igen.Nem negyedik lett volna az biztos.
Egyébként úgy volt,hogy nem tudunk indulni a versenyen,mert a verseny előtti napokban,eltört a starter tengely a heliben.
Egyébként ez a gyenge pontja a helinek,mert 8-9 ccm--es sokkal kissebb kompressziójú motorra tervezték,nem pedig 20ccm-es benzines,nagy kompressziójúra.A végén azért csak megoldódott a probléma,de megtanultuk,hogy starter tengely legyen itthon tartalékba mindíg.
Üdv:Csaba
Cím: Re:Gasser helik
Írta: BK_Attis - 2010. Október 26. - 17:12:31
Nem is akar venni?  ???
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. Október 27. - 19:37:42
Úgy van vele,hogy mindig vár a következő legújabb típusra.Mivel soha nem áll meg a fejlesztés,így mindég is lesz újabb fejlesztés.
Mire elérhető az a bizonyos típus,már látni még újabbat,fejlesztés alatt,és úgy van vele,hogy akkor majd azt.és így tovább-és így tovább.
Sose lesz vége!!!!! ;D
Addig is elrepked az enyémmel.Ezzel semmi gond nincs,hiszen szívesen odaadom neki amikor csak kéri.
Egyszer meg majd vesz magának valamit.
Cím: Re:Gasser helik
Írta: gzax - 2010. Október 28. - 05:51:41
 ::) ::) ::)

Az egyik kollégámnak azt mondta az orvos, hogy le kellene szokni a cigiről. Több sem kellett neki többet nem is vet.....  ;) ;D ;D ;D
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. November 01. - 07:13:41
Sziasztok
Tegnap ki mentem helizni,és indításkor megint eltört az indító tengelyem.Valamit ki kell találni,mert ez így nagyon nem jó.Már elegem van abból,hogy minden 30-ik indítás után tengelycsere. ??? >:( >:( >:(
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. November 07. - 13:26:22
Sziasztok
Meg van a probléma probléma.Most van igazából bejáratva a gasser motor,és most van a kompressziója a csúcson.Olyan nehéz beindítani,hogy mindég elszaggatja a starter tengelyt a kuplungban.Most aztán megelégeltem,és esztergáltattam egy jóval erősebbet.5mm helyett 7mm lesz a tengely átmérő.Most várom a hozzá való csapágyakat,és remélem elfelejthetem örökre ezt a problémát.



(http://kepfeltoltes.hu/thumb/101107/DSCN0331_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://kepfeltoltes.hu/view/101107/DSCN0331_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu (http://www.kepfeltoltes.hu)
Cím: Re:Gasser helik
Írta: BK_Attis - 2010. November 07. - 21:14:11
Szerintem ezzel megoldottad a problémádat!  ;)

A komplett heli most hogy néz ki van rajta valami változás?  ???
Cím: Re:Gasser helik
Írta: Mociker - 2010. November 08. - 14:58:32
Remélem.
Kérgesíteni akartam még,de lemondtam róla,mert komolyabban megnéztem a gyári tengelyt,hogy milyen keménységgel rendelkezik,mert érdekelt,hogy miért olyan a színe,mint amilyen(Fekete).Rá kellett jönnöm,hogy a színe semmit nem jelent,valamilyen technikával egyszerűen csak be van feketítve.Semmiféle edzés,kérgesítés,vagy nitritálás nincs rajta.Viszi a reszelő,mint a biliacélt.Az új erősített tengelyem,ami már el van készítve,keményebb anyagból van,mint a gyári.Ugyan az a reszelő sokkal nehezebben viszi,mint a gyárit,ráadásul,a gyári tengelyről a barnított részt,csiszolópapírral egy húzásra le is lehet szedni.Ezen nagyon meglepődtem,és egyben örültem is nagyon,hogy nem kell a kérgesítéssel foglalkoznom,mert ezek ismeretében nem is fogok vele foglalkozni.Ha az eredeti tengely felülete bírta a kiképzést(mert az bírta),akkor az erősített tengelyem felülete is elég kemény lesz,mert a tengely vastagságával vannak gondjaim,és nem a keménységével.Nos most ezt így gondolom,remélem beválik.Addig is várom a csapágyakat,hogy tudjak tesztelni.
Változás a helin,nincs,mert nem indokolt.Minden más mükszik rajta.
Gondolkodtam még valamilyen F.L.B rendszeren,csak az izgat,hogy ez a heli sokkal jobban remeg a nagyobb motor miatt,és lehet,hogy ez a remegés bezavarná a rendszert.Ezért még nem mertem belefogni.Viszont jól jönne az a kis súlycsökkenés,és a főrotorra irányuló többlet energia, a hiller lapát,és a hozzá tartozó mechanikai elemek,levétele által.