Borsodi RC Modell Fórum

Hajómodellezés => Vitorlás hajók => A témát indította: Manópapa - 2015. Február 12. - 15:07:10

Cím: Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Február 12. - 15:07:10
Mint azt a Holland kikötői őrhajónál jeleztem, az új projekt ez lesz. :)

Amit erről a hajóról tudni kell, ez egy klasszikus kétárbocos schooner. Eredetileg ez az alaptípusa a ma már világhírű Blue Noose-nak.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/bwl_plan_1_1_sm.jpg)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/2HVwNCjILf/eredeti/bluenose_018.jpg)

Az építés menetét, mivel ez egy speciális technikát igényel, igyekszem a lehető legjobban dokumentálni.
Nem lesz gyors folyamat, hiszen a rendelkezésemre álló rajzokból is több mint két hét volt, mire használható dokumentációt csináltam.
Ezek az alap rajzai:

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/bwl_plan_2_2_sm.jpg)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/bwl_plan_2_3_sm.jpg)

Üdv Mindenkinek :)
Manópapa

Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: BK_Attis - 2015. Február 13. - 14:43:38
Szia Manópapa!


Nagyon szép projekt!  :o :o :o
Érdeklődve várjuka folytatást. :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: kispikkely - 2015. Február 13. - 18:41:33
Szia Manópapa!

Nekem is nagyon tetszik, szép hajó lesz! :)
Én figyelemmel kisérem az építést. ;)

Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Február 15. - 05:59:02
Üdv Mindenkinek :)

Akkor vágjunk bele.
Mint jeleztem, ez egy szokatlan építési technikát igénylő hajó, ezért az első lépés a kormánylapát elkészítése.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_002.jpg)

Az anyaga, és ez igaz a gerinc és a bordák anyagára is, 30 mm vastag hársfa padlóból szeletelt 7 mm vastag csíkokból áll.
Miért hársfa és nem fenyő, vagy rétegelt lemez?
A hárs csomómentes, könnyebben csiszolható, és ami a lényeg, nem látszik a szálszerkezete.

A rajz:

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_001.jpg)

Az eredeti, nyomtatott rajzot használom sablonnak, erre csak az építés ellenőrzéséhez van szükség.

Az épülő gerinc:

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_003.jpg)

Mint a képen jól látható, 4 szelet van összeragasztva hozzá.
Egyenlőre csak a külső kontúr lett kivágva, illetve a gerinc hossza is csak a kormánylapátig tart.
A hátsó traktus, utólag épül majd hozzá.

Folyt. köv:

Üdv Manópapa :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Február 15. - 17:25:59
Hogy miért a kormánylapát volt az első lépés.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_004.jpg)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_005.jpg)

A már kialakuló félben lévő gerinc.
Jól látható, hogy utólag elég macerás lenne befűzni a helyére, a zsanérozásáról már nem is beszélve. :)

S hogy miért kell az általam készített rajz?

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_006.jpg)

Így lehet ellenőrizni, hogy mennyire dolgoztam pontosan.

Holnap kell még szeletelnem néhány 2 mm vastag lapot a hársfából a gerinc továbbépítéséhez, illetve zsanéroznom is kell.

Folyt. köv: Manópapa :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: BK_Attis - 2015. Február 15. - 17:29:32
Szia Manópapa!

Na most is sokat tanultunk!  :D
Pld. ez a nyársfa, Én nem is gondoltam volna rá mint építő anyag...
A rajz is jó dolog és szerintem is szükséges az ellenőrzéshez.

Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Február 15. - 18:37:26
:)

Hársfa, mint a tea. :)

A rajz nem csak az ellenőrzéshez kell, hanem a sólyaépítéshez elengedhetetlen. Erről majd később. :)

A rajzon látszik, hogy a vízvonal párhuzamos a rajzlap aljával, vagyis a gerinc nem vízszintes, hanem 8 fokos szögben áll.
Mivel nem fésűs gerinc, a bordák helyét is a rajz alapján tudom ázjelölni, ráadásul a bordák a vízvonalhoz képest állnak derékszögben.
Jó kis játék lesz, de épp ez benne a szép. :)

Üdv :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Február 18. - 12:04:30
Üdv Mindenkinek :)

Mivel a műhely leterhelt lett, így a 2 mm-es csíkok gyártása elmaradt, de azért a munka nem állt le. :)
Dolgozz azzal amid van alapon, a gerinc kormánylapát mögötti részét végülis a 7 mm-es csíkkal fejeztem be.
Látszani úgysem fog a palánkolás miatt, csak az építés közben elegánsabb lett volna a tervezett 2 mm-es anyag. :)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_007.jpg)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_008.jpg)

Ilyen lett.

Ennél a hajónál már említettem, hogy a gerince nem fésűs, vagyis a bordák sem a szokásosak, hanem félbordák.
Ennek két szempontból is jelentősége van.
Egyrészt nem kell a rajz tükrözésével, illesztésével bíbelődni, másrészt a két kivágott félbordát összefogva, nagyon pontosan összecsiszolható, és biztosan egyforma.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_009.jpg)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_010.jpg)

A bordán látszó jelölés, a fedélzet tartógerendázatának a szintje.
Erre majd 2 x 7 mm-es lécekből lesz építve a fedélzet.

Végül két kép arról, hogy hogyis áll ez össze.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_011.jpg)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_012.jpg)

Terveim szerint, napi két három bordát csinálok meg, így van esély arra, hogy a váz a hétvégére meglesz.

További szép napot mindenkinek :)
Manópapa :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Öreg kezdő - 2015. Február 25. - 17:01:09

               Ahoj Manópapa!

        Igen megkedvelted a holland vitorlásokat. Ez is szép, mutatós hajó!

              Üdv.: Öreg .....
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Február 26. - 04:08:33
Üdvözletem "Öreg kezdő" :)

Már egészen kicsi koromban szerettem a vitorlásokat. Építettem én is úgymond deszka hajókat. :)

Az, hogy ez egy szép darab lesz, nem az én érdemem, hanem a tervezőé. :D
Most viszont egy kicsit pontosítok.
A Holland kikötői őrhajó sem Holland, hanem Svéd. A Hollandok csak átvették, egy kicsit módosították, lényegében megőrizve az evezős bárka jellegét, ellátták használható vitorlázattal, de a hajó maga a Svéd test maradt.
A Benjamin W. Lathan pedig amerikai tervezés. :) Egy klasszikus schooner. Ez az alapja a híres Blue Noose-nak.
Megjegyzem, az amerikai mérnökök zseniális hajókat terveztek.
Őket nem kötötték azok az évszázados hagyományok, mint az angolokat vagy a franciákat. Mertek új utakat járni.
Így született meg a klipper is.
S hogy miért épp ezt a két hajót váéasztottam?
Ezekhez a hajókhoz nincs szükség tőkesúlyra, ami elég furcsa látvány lenne egy bemutatón.
Van még persze néhány típus ami ugyan így megfwelelne, mint például az Angol Cutter, de annak van keresztvitorlája is, vagy a velencei gálya, az viszont több árbocos és latinvitorlázatú. Sajnos egyik sem alkalmas RC modellnek, pedig nagyon szépek.

Üdv Szilveszter /Manópapa/ :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Március 04. - 19:58:31
Üdv Mindenkinek :)

Sajnos egyéb elfoglaltságaim miatt, kicsit átszerveztem az építést, de azért a munka nem állt le. :)
Mivel nem volt időm zsanérokat gyártani a kormánylapáthoz, így a hajó hátsó traktusa készült.
Maga a hásó rész egyenlőre levehető a gerincről, ami két okból szerencsés.
Egyrészt könnyebb így dolgozni rajta, hiszen a fartükörrel trükközni kellett, másrészt amíg nincsenek zsanérok, nem építhetem egybe.

Akkor lássuk képekben.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_013.jpg)

Maga az ideiglenesen levett tatrész.
Itt az utolsó három borda, nem félborda, hanem teljes, egy kicsit furcsa kialakítással.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_014.jpg)

Ugyan ez belűlről.
És itt jön a turpisság.
A fartukör nagyon lapos szögben csatlakozik a gerinchez, ráadásul a rajzkészletből hiányzott a tényleges teríték rajza, így néhány órás szerkesztgetés várt volna rám.
Végiggondolva a dolgot, úgy döntöttem, hogy egy megközelítőleg fél centis ráhagyással méretezve, egy komplett lapot ragasztok rá. A csiszolást úgyse tudtam volna megspórólni, akkor meg minek kínlódjak szerkesztéssel.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_015.jpg)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_016.jpg)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_017.jpg)

Ilyen lett csiszolás után. :)
Sajnos az utolsó kép nem úgy sikerült mint szerettem volna, mert a gép nem oda fókuszált.
Azért a lényeg, látszik.
Ennél pontosabb megoldást szerkeszteni nem is lehet, ugyanis ez nem egy sík lap, hanem elég komoly vastagsága van.

Üdv Mindenkinek. :)
Manópapa :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Öreg kezdő - 2015. Március 06. - 11:54:33
 
          Ahoj Manópapa!

       Köszönöm a tájékoztatást , további sikeres építést kívánok !

        Üdv.:Öreg .....
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Március 06. - 20:55:23
Köszönöm a bíztatást :)

Még két borda hiányzik a sorból, de azzal csak elkészülök holnap, holnapután, és kezdődhet a sólyaépítés.
Az a technika biztos sokakat meg fog majd lepni, de ez egy ilyen hajó.
A talpán épül. :)

Üdv Manópapa :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Március 08. - 18:36:53
Üdvözletem mindenkinek :)

Végre minden borda a helyén.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_018.jpg)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_019.jpg)

Ami most jön, az a sólya. :)
Modellező szempontból a sólya lényegében nem más, mint egy szerelő deszka, amire ráépítik a vázat, és ezen palánkolnak.
Mint azt már írtam, ez a hajó nem úgy épül.
Itt a sóly, valóban sólyát jelent.
Látszólag feleslegesnek tűnhet, pedig a további építéshez elengedhetetlen.
Akkor tehát lássuk a sólyát. :)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_020.jpg)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_021.jpg)

Ilyen egyszerű a dolog, de hasznos.

Akkor lássuk mi is ez. :)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/C60oybdNCa/eredeti/lathan_022.jpg)

Minden különösebb rögzítés nélkül, nagyon stabilan tartja a vázszerkezetet.
Igaz, se csiszolni, se palánkolni nem lehet rajta, de az még úgyis odébb van.
Először az alsó fedélzetet kell beépíteni, ami a vízvonallal párhuzamos. Igaz, a terven ez nem szerepel, de a két meghajtó villanymotor, a két szervó, és a komplett elektronika erre épül.

Végül egy kép majdnem szemből.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/izyV22M6pI/eredeti/lathan_023.jpg)

Már most látni, hogy mennyire kecses és mégis stabil hajó ez. :)

Folyt. köv: Manópapa :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: BK_Attis - 2015. Március 08. - 18:47:06
Ahój Manópapa!

Nagyon szép.  ;)
Ha jól látom a bordák is át vannak csiszolva?  ???
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Március 08. - 19:55:06
 :) Kedves Attila

A bordák kívül, belűl csiszolva vannak.
Most még nem lenne jelentősége, de ezek félbordák, így ha már össze vannak fogva, miért ne legyenek összecsiszolva? :)
A külső gömbhélyszerkezethez ugyan mégegyszer csiszolva lesznek, de én úgy vagyok ezzel, hogy szeretem ha már most is szép. :)
Jó ránézni. :D

Üdv Manópapa :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: BK_Attis - 2015. Március 09. - 06:54:31
Szia Manópapa!

Azért írtam én is, szép, tényleg jó rànézni....  ;)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Mec - 2015. Március 09. - 18:22:16
ez megint nagyon szep hajo lesz!

Na de villanymotor? Jol olvasom? :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Március 09. - 19:29:16
Szervusz Gábor :)

Jól olvasod.
Ez a hajó gyárilag is két hajócsavarral készült. A rajzán jól látni, de van róla képem is.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/2HVwNCjILf/eredeti/micks_model_010.jpg)

Ami megkülönbözteti a Bluenose-tól, az pont ez.
A Bluenose az Amerika Kupa Vitorlásverseny-re épült, így ki volt zárva még a segédmotor lehetősége is, viszont a felszabaduló hely jól jött a megnövekedett személyzetnek.

Üdv Manópapa :)
Cím: Re:Benjamin W. Lathan: Az új projekt.
Írta: Manópapa - 2015. Március 10. - 04:00:41
Üdv Mindenkinek :)

Akkor folytassuk a sólyát.
Mindenek előtt, a továbblépéshez elengedhetetlen ez a két darab támasz. A magassága, a tervezett alsó fedélzet szintje, mínusz a gerendázat és a fedélzetvastagság.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/izyV22M6pI/eredeti/lathan_024.jpg)

A jelölés a jobb és a bal oldalé, bár elméletileg egyformák, mégis elég egy két tized eltérés, és máris csavarodás lép fel ha felváltva felcserélődnének. :)
És hogy mire is való ?
Íme: :)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/izyV22M6pI/eredeti/lathan_025.jpg)

Az alsó fedélzet csak a 6, 7, 8, 9, és 10-es bordát érinti. A fogópárok felragasztása után a két támasz kap egy hosszabbítást, a fedélzet fogópárjaihoz.
Értelemszerűen itt a legmagasabb ponthoz igazodva, bordánként csökken a magassága.
Lehet hogy kicsit macerásnak tűnhet a dolog, de ez a legpontosabb eljárás.

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/izyV22M6pI/eredeti/lathan_026.jpg)

Az első három bordánál nem fogópár van, mert nem indokolt, illetve a négyes borda fogópárja nem egy szinten van. Itt van egy kis lépcső a fedélzetben, illetve ugyan ez lesz a nyolcas bordától a fartükörig.
Végül egy közeli kép Attilának, hogy még ezek a lécek is csiszoltak. :)

(http://tolohajo.5mp.eu/honlapkepek/tolohajo/izyV22M6pI/eredeti/lathan_027.jpg)

Itt jól látszik ( jobb felsó sarok ) a negyedik borda fogópár szinteltolása.

Folyt. köv: Manópapa :)