Borsodi RC Modell Fórum

Rc modell repülőgépek => Elektromotoros repülés => A témát indította: BK_Attis - 2010. Április 28. - 14:05:25

Cím: Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: BK_Attis - 2010. Április 28. - 14:05:25
Sziasztok!

Sokk kezdő még mindig nincs tisztába vele hogyan és milyen állásban fogassunk fel egy motort.
Az én általam tanultak.
Húzó motor felfogatása a gépközéptengelytől jobbra lefelé 2-3%.
Toló motoroknál balra felfelé 2-3%.

Szeretnék megkérni mindenkit ha tévedek javítson ki és írja le saját tapasztalatát és tippjeit!  ;)
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: - 2010. Április 28. - 14:19:48
Százalék? nem Fok? akkor most már engem is érdekel. Ez a lefele, jobbra mennyi gépenként más és más lehet, nem? (szárnyprofil, gép súlya és motor teljesítménye). ARF gépek némelyikénél olyat is láttam, hogy nem kell semmi jobbra és lefele huzatás, mert a szárny úgy van elkészítve, hogy különbözik a két oldal.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: BK_Attis - 2010. Április 28. - 14:21:42
Rossz gomb lenyomásával ez érhető el!  :-[
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: BK_Attis - 2010. Április 28. - 14:22:40
Sziasztok!

Sokk kezdő még mindig nincs tisztába vele hogyan és milyen állásban fogassunk fel egy motort.
Az én általam tanultak.
Húzó motor felfogatása a gépközéptengelytől jobbra lefelé 2-3°.
Toló motoroknál balra felfelé 2-3°.

Szeretnék megkérni mindenkit ha tévedek javítson ki és írja le saját tapasztalatát és tippjeit!  ;)

És a jó gomb !  ;D
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. Április 28. - 19:26:46
Azt sem árt tisztázni, hogy merre van az arra...
Szal menetirányba jobb vagy szemből!!!! Mert ugye a felfelé lefelé at a géphez képest viszonylag egyértelműbb...

Ha jóltudom(az én gépeim így repülnek) menetirányba jobbra. Tehát a a gép farkánál állsz és a géppel egy irányba nézel úgy jobb.

A lefelé huzatás sem annyira egyértelmű. Volt egy gépem (SnowBall) amelyiken példának okául 5° Volt felfelé. És húzómotorrol beszélünk.
De ez a kivétel ami erősíti a szabályt ! ;)
De van itt néhány modellező társ aki repül ilyennel. Vagy clónnal ;)
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: kordaz - 2010. Április 28. - 20:20:44
"Általában" menetirány szerint (vagyis hátulról nézzük a repüt) értjük a balra és jobbra-t.

Nekem van egy Diablo-m, amin egy 10 ccm-es OS motor van, a géphez képest "erős mint marha", forog vagy 12 ezret, és mégsincs elhúzatva semerre. Egyszerűen egyenesen áll.

Sok mindentől függ az elhúzatás mértéke. Igazat adok Attisnak, az esetek többségében jobbra és lefelé is el szokták "húzatni" a motort, mert egyenes repüléshez szükséges.

Egyébként általában a félkész gépeken eleve úgy van beállítva a motort tartó homlokfal, hogy jobbra irányban döntött. Ugyanilyen mértékben érdemes dönteni lefelé is a motort.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: - 2010. Április 28. - 20:54:53
A Jobbra huzatás az a motor gépre gyakorolt forgató nyomatéka miatt kell, ha jól tudom. ugye?

A lefele hutazás mindíg kell? az nem a szárny emelő profilja miatt kell? (ami erősen gépfüggő)
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: tubi - 2010. Május 04. - 13:08:57
A Jobbra huzatás az a motor gépre gyakorolt forgató nyomatéka miatt kell, ha jól tudom. ugye?

A lefele hutazás mindíg kell? az nem a szárny emelő profilja miatt kell? (ami erősen gépfüggő)

Így van!
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. Május 05. - 10:45:55
Javítsatok ki ha tévedek de amikor lefelé hutatjuk a  motort az azt eredményezi, hogy a szárny fölé irányítjuk a propellerszél nagyobbik részét ezzel is növelve a felhajtóerőt. A lapszárnyú gépeknél jelentősebb így a szárny felhajtóereje. A profilos szárnynál is bár ott egyébként is megvan ez mivel a szárny felső felén haladó levegő nagyobb utat tesz meg és így fejt ki kvázi szívóhatást a szárny felső felületére.

A Blue Babymon profilos szárny van és lehuzatást is adtam a motornak. kissebb fordulaton gyönyörűen repül de ha felpörgetem a motoret akkor elkezd emelkedni.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: tubi - 2010. Május 05. - 11:27:10
A Blue Babymon profilos szárny van és lehuzatást is adtam a motornak. kissebb fordulaton gyönyörűen repül de ha felpörgetem a motoret akkor elkezd emelkedni.

Ez azért van, mert kevés az elhuzatás! Még lefelé kéne állítani a motort.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. Május 06. - 20:37:20
Hát az előzőnél alig volt lehuzatás ezen (V2.0) meg már közelít az 5 fokhoz.... De kisérleztezni fogok vele csak a Balcsira nem vittem magammal szerszámokat csak egy takonypisztolyt... Szal ha lesz kísérleti eredmény megírom...
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: - 2010. Május 07. - 00:47:15
Javítsatok ki ha tévedek de amikor lefelé hutatjuk a  motort az azt eredményezi, hogy a szárny fölé irányítjuk a propellerszél nagyobbik részét ezzel is növelve a felhajtóerőt. A lapszárnyú gépeknél jelentősebb így a szárny felhajtóereje. A profilos szárnynál is bár ott egyébként is megvan ez mivel a szárny felső felén haladó levegő nagyobb utat tesz meg és így fejt ki kvázi szívóhatást a szárny felső felületére.

A Blue Babymon profilos szárny van és lehuzatást is adtam a motornak. kissebb fordulaton gyönyörűen repül de ha felpörgetem a motoret akkor elkezd emelkedni.

Ha több levegő jut a szárny felső részére mint az alsóra akkor pont hogy megnöveled a felette áramló levegő nyomását az alattalévőhöz képest és ez a nyomáskülönbség lefele nyomja a szárnyat magyarul csökkenti a felhajtóerőt. szerintem.

pont azért van lefele huzatva, hogy a motor működésekor megnövekedett légáram okozta megnövekedett felhatóerőt kikompenzálják, nem?
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. Május 07. - 07:38:55
A profilos szárnynál nem a nyomás hanem a profil miatt az áramlás sebessége nől. a felső részen nagyobb utat tesz meg a levegő nem? Hasonlóan mint a venturi elven működő szivattyúknál. Ahol az áramlás megnől ott leesik a nyomás. (vékum jön létre) Festékszórópisztoly, régifajta hajlakkfújó,stb. A létrejövö "vákum" meg felszívja a szárnyat....
Azzal meg hogy felül megy el a levegő mennyiség nagyobb része nem lesz nyomás... Ahhoz folyani kellene a légáramot hogy megnőljön a nyomás. Pont mint a vízvezeték hálózatban. Amikot kinyitod a csapot leesik a nyomás. De a szárnyon nem keletkezik folytás. Max egy kis torlódás a belépőélnél.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. Május 07. - 08:12:41
Erre gondolok...
http://rc-modell.googlegroups.com/web/Felhajt%C3%B3er%C5%91.pdf?hl=hu&gsc=DI-s7AsAAAAkScQF60wA-KGxbWlyrSr1 (http://rc-modell.googlegroups.com/web/Felhajt%C3%B3er%C5%91.pdf?hl=hu&gsc=DI-s7AsAAAAkScQF60wA-KGxbWlyrSr1)
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. Május 07. - 08:16:17
Ezt a rajzot a Repüllőmodellezés című lilaborítós könyvben láttam azt hiszem. Én erre alapoztam a hipotézisem.
Persze ennek ellenére lehet hogy nem jól gondolkodom. Dehát ez egy fórum azért van, hogy megvitassuk...
Csak a topikot qutram el.. :)
Attis ha gondolod dobd át! Köszi.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: tubi - 2010. Május 07. - 09:21:23
Ha több levegő jut a szárny felső részére mint az alsóra akkor pont hogy megnöveled a felette áramló levegő nyomását az alattalévőhöz képest és ez a nyomáskülönbség lefele nyomja a szárnyat magyarul csökkenti a felhajtóerőt. szerintem.

Szerintem ez marhaság!

A felhajtó erő az egész szárnyhosszán keletkezik! Az oka a nyomás különbség. A szárny felsőrészén gyorsabb a levegő áramlás és kisebb a nyomás mint az alsórészén, de ezt mindenki tudja.

Az elhuzatás annyi, hogy a motor kissé jobbra és lefele kényszerítí a gépet.  Nincs ebben semmi áramlás rontó hokuszpókusz!  ;D
Az Easy Star-nal is el kell huzatni a motort, annak a szárny mögött van a motor! A trainerek egy részénél a légcsavar szél nem is éri a a szárny felső felületét.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: - 2010. Május 07. - 13:08:54
Az elhuzatás annyi, hogy a motor kissé jobbra és lefele kényszerítí a gépet.  Nincs ebben semmi áramlás rontó hokuszpókusz!  ;D

Pontosan. Én csak azt mondtam, ha már azt a pici levegő különbséget szába vesszük, az maximum olyat eredményezhetne amit leírtam. Nem fogalmaztam elég világosan ez kokozott félreértési alapot. A lényeg hogy mindannyian ugyan arról beszélünk :D
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: Szitkó - 2010. Május 07. - 19:10:45
Sziasztok

Olvastam amit írtatok a felhajtó erőről+az elhúzatásról.

Ha jól emlékszem,akkor a levegő mennyisége ugyan annyi a szárny alatt,mint felette.
Viszont a szárnyprofil kialakítása miatt ( kivéve szimmetrikus) felül felgyorsul,ezáltal ritkább lesz,alul lelassul és sűrűbb lesz,ezáltal nyomás különbség lép fel.Így felhajtó erő keletkezik(a képletét had ne írjam le).
  Az elhúzatásról.
A motor balra csavarja,és felfelé húzza a repcsit(ha 0-0 fokba van állítva a motor!)ezért szoktuk lefelé húzatni.A csavaró erőt a mostani repcsiknél nem nagyon kell kompenzálni(én nem szoktam).A szimmetrikus profilú vizsz-vez-síkkal rendelkező gépeknél nincs szükség elhúzatásra,csak az emelő vizsz-vez-síkú gépeknél.De manapság már ritkák az ilyen gépek.
A tanulmányaimból ennyire emlékszem,de lehet,hogy nem pontosak.
Ha komolyabban bele akartok folyni a témába,akkor szerintem érdemes valaki"írástudót"megkérdezni!!!

Remélem nem gond,hogy bele dumáltam???
Üdv: Szitkó
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. Május 07. - 19:23:50
Köszönjük, hogy kiegészíted a tudásunkat.
Sajnos amit feljebb említettem repülős könyvet már nincs a birtokomban ezért nem tudok utána nézni. Amúgy nagyon jó kis könyv érdemes lenne mégegyszer elolvasni.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: Péter - 2010. Május 08. - 10:44:30
Nagyon leegyszerüsitve:
Minél gyorsabban repül a gép annál nagyobb a felhajtöerö és minél jobban fokozzuk a motor telyesitményét annál nagyobb a sebesség.
A motor -szöge ezt kompenzálja. Tehát a motor  negativ szögállása és a huzóerö egy negativ vektort képez aminek a hatása arányosan növekszik a huzóerövel.
A lehuzatás mértéke függ a használt szárnyprofiltól, szárny támadó szögétöl, szárny elhelyezéstöl (magas-közép-alacsony) motor elhelyezése a törzs középvonalához képest és még sok más paramétertöl tehát nem lehet egy minden modellt átfogó receptröl beszélni.
Mint érdekesség (most nem beszélünk a felhajtóeröröl): Adva van  felsöszárnyas gép, lényeges magasság külömbség a szárny és motortengely  közt, akár emelö vagy szimetrikus profil; A motor huzóereje  és a szárny légellenállása egy felfele mutató vektort képez ami a sebeség növekedése által fokozott légellenállás és a növekedett huzóerö hatásása egyre erösebb lessz, tehát a modell emeli az orrát. Egy középszárnyasnál nem lépik fel ez a jelenség viszont egy alsoszárnyasnál fellépik de forditott elöjellel.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: Péter - 2010. Május 08. - 18:53:25
Ha nagyon boncolgatjuk a támát akkor mindenképp szem elött kell tartani a fent leirt légellenállási problémákat és ugyanakkor a felhajtóerö/ sebesség függvényét sem szabad szem elöl téveszteni amely nagyban függ a profill tipussától, a támadó szögtöl, Stb. A fentiekben vitatott légcsavarszél minimálisan befolyásolja a lehuzatás igányét, viszont annál inkább az oldalra kilépést. Azért lépjük ki oldalra a motort hogy kompenzáljuk a forgatónyomatékot de ugyanezt a kompenzációt végzi akarva-nemakarva a légcsavar örvénylö szele is (ellentétesen hat a forgatónyomatékra). Tehét megint fen táll a diléma hogy hány fok motorkilépés kompezálná a forgatónyomatékot ha beszámitjuk a légcsavarszél kompenzálló hatását  ami függ a motor elhelyezéstöl (szárny és csillapitókhoz viszonyitva), ezeknek légcsavarszél által befolyásolt felületétöl, légcsavar emelkedés, motor fordulat, Stb. Stb. Tehát megint egy sok ismeretlenes egyenletbe ütközünk amit nem lehet egyszerü algoritmusokkal megoldani.
Tehát kiindülópontnak el kell fogadni a javasolt kilépési szögeket és megfigyelve a modell viselkedését külömbözö motorfordulaton utólag korrigálni a szögállásokat.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: compcenter - 2010. Május 25. - 06:58:43
Ha több levegő jut a szárny felső részére mint az alsóra akkor pont hogy megnöveled a felette áramló levegő nyomását az alattalévőhöz képest és ez a nyomáskülönbség lefele nyomja a szárnyat magyarul csökkenti a felhajtóerőt. szerintem.

Szerintem ez marhaság!

A felhajtó erő az egész szárnyhosszán keletkezik! Az oka a nyomás különbség. A szárny felsőrészén gyorsabb a levegő áramlás és kisebb a nyomás mint az alsórészén, de ezt mindenki tudja.

Az elhuzatás annyi, hogy a motor kissé jobbra és lefele kényszerítí a gépet.  Nincs ebben semmi áramlás rontó hokuszpókusz!  ;D
Az Easy Star-nal is el kell huzatni a motort, annak a szárny mögött van a motor! A trainerek egy részénél a légcsavar szél nem is éri a a szárny felső felületét.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: eduardo - 2010. November 13. - 08:14:17
Hát elég szép, én ehhez képest.......leszek ;D ;D

Gzax a motorelhúzásról van valami topik?
Ha nincsen, akkor megosztanád velem az alapokat ??? ???
Érdekelne, mert látom te eléggé benne vagy, és ki tudná jobban elmagyarázni ::) ::)
Előre is köszi!


Üdv:eduardo


Szép időt, jó repülést!
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. November 13. - 08:15:49
Annyira nekem sem fekszik a téma...  :-\
Hogy van -e topik ? Nem is tudom egyszer olvastam erről valahol de nem emlékszem hogy hol.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: eduardo - 2010. November 13. - 08:19:49
Ok köszönöm, de csak annyi,(nagyjából) mit kell figyelembe venni, persze csak ha van időd :-[ :-[ :-[ :P :P :P :-\ :'( ;D
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. November 13. - 08:25:37
Gykorlatilag a szárnyhoz képest hol helyezkedik el a motor. Ha felette akkor felfelé ha alatta lefelé. Kb
Ez a húzómotorosokra igaz. A motor vonó ereje és forgatónyomatékának kompenzálásának céljából kell az el és le vagy fel huzatás.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. November 13. - 08:26:49
Ha megnézed a Bluebabyt azon 2-2 fok jobbra le. A Snowballon 5 fel és jobbra 2 volt az üdvözítő megoldás nálam...
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: gzax - 2010. November 13. - 08:30:32
Ha jól van beállítva a gép és ideálisak a szélviszonyok gázadásra nem szabad a gépnek irányt változtatni...
Valahol van egy trimmelési segéd nevű doksi utána nézek és kiteszem valahova .
Abban ponosan és részletesen le van írva mikor min kell állítani.
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: StevieG - 2010. November 13. - 12:24:44
Ok köszönöm, de csak annyi,(nagyjából) mit kell figyelembe venni, persze csak ha van időd :-[ :-[ :-[ :P :P :P :-\ :'( ;D
Valójában a függőleges súlyponthoz kell viszonyítani a motorelhúzatást elsősorban, mivel az az elsődleges "forgástengely" (bólintó irányban).
De függ még a szárny és a vízszintes csillapító közötti szögtől, illetve a szárny hosszirányú súlyponthoz való helyzetétől.
És természetesen függ a gzax által említett elhelyezkedéstől is, de optimális esetben ettől csak nagyon kicsit (ez a tényező akkor jelentős, ha nagyon nagy a szárny légellenállása).
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: eduardo - 2010. November 13. - 15:55:27
Köszönöm a sok hasznos tudást, érdekelne még a tolómotoros, mivel most éppen egy 120-as csupát építek, és azt tolósra próbálom........próbálom ;D ;D

Szép időt,jó repülést!
Cím: Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
Írta: BK_Attis - 2010. November 14. - 10:11:58
Találtam a neten egy  érdekes oldalt ami a motor elhúzatással foglalkozik és elég szemléletesen!  :o

http://www.dmac1.org/text/ident/tips/tipsthrustangles.html


Húzómotor esetén elhúzatás jobbra.
A lehúzatás mértéke  függ a modell kialakításától felső, alsó, vagy középszárnya.
A közép és felső szárnyas kivitelnél kevesebb lehúzatás is elég lehet .
De jó alap beállítás a 2°-2°.
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: eduardo - 2010. November 17. - 16:38:52
Akkor ha én a 120-as csupámat 1750kvs mocival, és 8x4,7-es proppal pörgetem, és kis gázon szépen repül, de mikor nagyot aduk neki, már is jön a bukfenc, akkor lefelé kell döntenem?
Gzax már rengeteg dolgot mondott el e téren nekem, de szeretném itt folytatni, hogy többen tanulhassanak a hülyeségemből ;D
Ez úton is köszönöm neki :D :D ;)

Szép időt, jó repülést

ui: a csupa házi, tehát ha más is hiba lehet, akkor nyugodtan kritizálni!!!!!!!
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: BK_Attis - 2010. November 17. - 17:13:35
Kellene pár fotó is!  ::)
Meg kell majd nézni a súlypontját is a gépnek.  ;)
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: eduardo - 2010. November 17. - 17:53:49
Én a te styro-s csupád képeiről másoltam :-\
Ott a csúcsnál van az aksi. a szárny egy kicsivel nagyobb!
Hát nem garantálom, hogy sikerül képeket csinálni, de ha az lesz, akkor már videó is ;D
Majdnem minden nap repülök vele gyönyörű, és az első repülésnél majd 45 percet repült, tegnap pedig elég nagy szélben 50-et ;D 1100-as aksival ;D
Kezdők is kipróbálták(beleértve magam ;D) és kis gázon nem hullámzik, semmi rosszindulat csak megy előre!!
Tehát próbálkozom!!
Egyébként 2 tábla hungarocell 1,5cmes 200ft meg egy negyed diegos lap és 1 patron ragasztó!
kb 350ft szerintem nem rossz tehát ha így maradna sem lehetne panasz rá 8)

Szép időt, jó repülést!
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: Tapsi - 2011. Augusztus 15. - 21:37:54
Hello.
Lehet, hogy nagyon fű kérdés, de engem érdekelne. Hogyan állapítom meg a gépnek hol van a középtengelye?
Mert a motor el-lehuzatásához ez az alap. Konkrétan egy bellancaról van szó.
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: tubi - 2011. Augusztus 18. - 15:37:37
A gép közép tengelye a szárny síkja.
A bellancánál le és jobra 2-2 fok!
Az Easy Star-nal például  balra és fel 2-2 fok.
A műrepülőknél, ahol a motor főtengelye egy vonalban van a szárnyal, nem is nagyon szoktak lehuzatást állítani. Legalább is én nem.
Csak jobra 2 fokot.

Ha tudunk találkozni akkor 5 perc alatt beállítom neked.
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: Péter - 2011. Augusztus 18. - 19:20:24
A gép közép tengelye a szárny síkja.
A bellancánál le és jobra 2-2 fok!
Az Easy Star-nal például  balra és fel 2-2 fok.
A műrepülőknél, ahol a motor főtengelye egy vonalban van a szárnyal, nem is nagyon szoktak lehuzatást állítani. Legalább is én nem.
Csak jobra 2 fokot.

Ha tudunk találkozni akkor 5 perc alatt beállítom neked.
Lehet hogy igazad van de én mésképp tudom (lehet hogy egy életen át tévedtem)
én a középtengelyt a vizszintes csilapitó és a motor tengelye(illetve ha emelt a csillapitó akkor a motortengely  és a csillapítóval párhuzamos vonalának tekintem)
Nem értek egyet a szárnysikkal mert például a szárny támadó szöge (+xy fok ) pont a középtengelyhez vanszámitva, tehát+3 fok szögállás azt jelenti hogy a körzs középtengelyéhez képest  három fokkal magasabban van a szárny belépö mint a kilépö mint a kilépö éle.
Tulajdonképpen nincs egészen igazam  ha a motortengelyt  veszem példának mert vannak gépek amelyen a motor  a törzsközpont felett helyezkedik el ami nem a legjóbb megoldás mert gázadáskor emeli a gépet.. Szerintem a központ az órrész központja  és a vizszintes csillapitóval párhuzamos vonal(99% ban a vizsintes 0 fokon van) tehát ebböl számolunk minden szöget, ugy mint szárny szögállás vagy motor lehuzatást.
[IMG=http://img153.imageshack.us/img153/2905/plda.jpg]http://[/img] (http://imageshack.us/photo/my-images/153/plda.jpg/)
(http://img153.imageshack.us/img153/2905/plda.jpg)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Bocs az elfuserált gyors rajz miatt (nincs mindenre idöm de remélem érthetö)
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: Tapsi - 2011. Augusztus 18. - 22:08:09
Hello.
Mindkettőtöknek nagyon köszönöm a segítséget. Szerintem nem csak nekem okozott ez problémát.
Közben egy másik kollégával is tárgyaltuk a témát. A véleményekből és hozzátéve saját józan paraszti eszemet, a következőképpen jártam el:
a gép vízszintes vezérsíkjával párhuzamosan a motor felfogatásának középpontjától hátrafelé húztam egy egyenest. Ezt vettem 0 foknak, és beállítottam hozzá a 2 fokos lehúzatást. Délután próbarepülés, kiderült, hogy még egy fokot adhatok neki.
Az eredeti probléma az volt, hogy egy eléggé szélnyírásos helyre járok repülni+ bénázok is. A sok esés következtében a habgép orrának az alja egészen összetömörödött, a tüzfal pedig egyre inkább előre dőlt, így egyre nagyobb volt a lehuzatásom. Az újjáépítés után most állítottam be a megfelelő értéket.
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: tubi - 2011. Augusztus 19. - 08:31:46
Én értem amit írsz Péter, de legalább egy felsőszárnyas gépet rajzoltál volna, ha már arról van szó.
A gép  középtengelyének mindenképpen metszeni kell a szár középvonalában elhelyezkedő súlypontot.
Legyél kedves és rajzold át és meglátod.
A te magyarázatod a rajzon illusztrát géptípusra jellemző, de mi van a felsőszárnyasokkal, a szimetrikus szárnyprofillal a jetekkel, stb.
Amit írtam az egy nagy általánosságban vett magyarázat.
Legyen neked igaza professzor úr! Isten ments hogy vitatkozzak.  ;D
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: tljanko - 2011. December 13. - 12:23:18
A gép közép tengelye a szárny síkja.
A bellancánál le és jobra 2-2 fok!
Az Easy Star-nal például  balra és fel 2-2 fok.
A műrepülőknél, ahol a motor főtengelye egy vonalban van a szárnyal, nem is nagyon szoktak lehuzatást állítani. Legalább is én nem.
Csak jobra 2 fokot.

Ha tudunk találkozni akkor 5 perc alatt beállítom neked.

Üdv Tubi!


Ha jól értem akkor ez a lapgépekre is vonatkozik? Egy lap extrának a tűzfalát raknám be éppen, de tanácstalan vagyok. Köszi előre is a tanácsot.

tljanko
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: altima - 2011. December 13. - 12:28:17
A gép közép tengelye a szárny síkja.
A bellancánál le és jobra 2-2 fok!
Az Easy Star-nal például  balra és fel 2-2 fok.
A műrepülőknél, ahol a motor főtengelye egy vonalban van a szárnyal,  nem is nagyon szoktak lehuzatást állítani. Legalább is én nem.
Csak jobra 2 fokot.

Ha tudunk találkozni akkor 5 perc alatt beállítom neked.

Üdv Tubi!


Ha jól értem akkor ez a lapgépekre is vonatkozik? Egy lap extrának a tűzfalát raknám be éppen, de tanácstalan vagyok. Köszi előre is a tanácsot.

tljanko

Igen!

Pontosítanék kicsit:



A műrepülőknél, ahol a motor főtengelye egy vonalban van a szárnyal, és a szárnyprofil szimetrikus nem is nagyon szoktak lehuzatást állítani. Legalább is én nem.
Csak jobra 2 fokot.
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: tljanko - 2011. December 13. - 12:39:04
A gép közép tengelye a szárny síkja.
A bellancánál le és jobra 2-2 fok!
Az Easy Star-nal például  balra és fel 2-2 fok.
A műrepülőknél, ahol a motor főtengelye egy vonalban van a szárnyal,  nem is nagyon szoktak lehuzatást állítani. Legalább is én nem.
Csak jobra 2 fokot.

Ha tudunk találkozni akkor 5 perc alatt beállítom neked.

Üdv Tubi!


Ha jól értem akkor ez a lapgépekre is vonatkozik? Egy lap extrának a tűzfalát raknám be éppen, de tanácstalan vagyok. Köszi előre is a tanácsot.

tljanko

Igen!

Pontosítanék kicsit:



A műrepülőknél, ahol a motor főtengelye egy vonalban van a szárnyal, és a szárnyprofil szimetrikus nem is nagyon szoktak lehuzatást állítani. Legalább is én nem.
Csak jobra 2 fokot.

Hy Altima!

Köszönöm szépen a gyors választ.

Üdv: tljanko
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: cey85 - 2012. Június 12. - 08:39:57
Sziasztok! Nekem van egy Dynam Cessna gépem ami totálkáros lett az elején. Most próbálom életre kelteni és az lenne kérdésem, hogy ennél is le és jobbra kell húzatni a motort? Válaszokat köszi előre is mert még kezdő vagyok :)
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: HC - 2012. Június 12. - 08:56:10
Igen!
Ha a légcsavar szemből nézve az óramutató járásával ellentétes irányba forog (ez a normál).
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: Péter - 2012. Június 12. - 19:18:34
Én értem amit írsz Péter, de legalább egy felsőszárnyas gépet rajzoltál volna, ha már arról van szó.
A gép  középtengelyének mindenképpen metszeni kell a szár középvonalában elhelyezkedő súlypontot.
Legyél kedves és rajzold át és meglátod.
A te magyarázatod a rajzon illusztrát géptípusra jellemző, de mi van a felsőszárnyasokkal, a szimetrikus szárnyprofillal a jetekkel, stb.
Amit írtam az egy nagy általánosságban vett magyarázat.
Legyen neked igaza professzor úr! Isten ments hogy vitatkozzak.  ;D

Én sem ekerok vitaykozni veled de:
Repülőgép tengelyei
A törzs orrát a törzs végével
összekötő egyenes a gép
hossztengelye, erre merőlegesen a szárnyvégtől szárnyvégig húzódó tengely a
kereszttengely, végül mindkettőre merőleges a függőleges tengely. Igen fontos, hogy
a repülőgép mindhárom
tengely körül merőleges
legyen, és a pilótának ne
kelljen már a legkisebb zavaró
hatásokat is kormánykitérítéssel ellensúlyoznia.
Az instabil repülőgép kö....................................
Nem én irtam.
Olvasd el; http://vacchun.hu/docs/22.pdf és gondolkodj el.
A szárny elheljezésénewk semmi köze a törzs tengelyhez tehát lényegtelen hogy mit rajzoltam. ::)
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: Péter - 2012. Június 12. - 19:29:33
Kedvedbe járok, itt a felsöszárnyú (igaz nem én rajzoltam)
(http://img545.imageshack.us/img545/2921/axes.gif) (http://imageshack.us/photo/my-images/545/axes.gif/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
http://www.free-online-private-pilot-ground-school.com/Flight_controls.html
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: Péter - 2012. Június 12. - 19:41:32
Kimaradt és utólag nem lehet javitani ebben a topikban. :(
"The axis, which extends lengthwise through the fuselage from the nose to the tail, is the longitudinal axis."
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: cey85 - 2012. Június 12. - 19:52:33
HC köszönöm szépen a választ! Remélem sikerülni fog beállítani rendesen, hogy ne ez legyen megint a vége.
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: kadarnony - 2016. Április 28. - 20:45:20
Sziasztok!
Lenne egy kis problémám.
A képen látható motort milyen technikával rögzítsem a képen látható tűzfalra?
Előre is köszönöm.
Bálint
(http://kepfeltoltes.hu/thumb/160428/488255410image_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://kepfeltoltes.hu/view/160428/488255410image_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu (http://www.kepfeltoltes.hu)
(http://kepfeltoltes.hu/thumb/160428/730659152image_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://kepfeltoltes.hu/view/160428/730659152image_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu (http://www.kepfeltoltes.hu)
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: BK_Attis - 2016. Április 28. - 21:40:39
Szia!

Annak a motornak kell hogy legyen egy talp része...  ::)
Én úgy látom ehhez a géphez egy combosabb motor illene.   ;)
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: kadarnony - 2016. Április 28. - 22:56:52
Szia!
Értem. Tudnál esetleg ajánlani egy motor típust ehez a géphez?
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: corolla - 2016. Április 29. - 10:57:08
Szia!
Értem. Tudnál esetleg ajánlani egy motor típust ehez a géphez?

Szia, kadarnony
A fényképeden lévő motorhoz valami hasonló tartó kellene mint amit ide linkeltem:  http://rchungary.unas.hu/Motor-tarto-Alu-d-70-mm (http://rchungary.unas.hu/Motor-tarto-Alu-d-70-mm)
Viszont Attilának igaza van lehet hogy kevés lesz az a motor, a repülő paramétereit ha le írnád könnyebb lenne tanácsot adni.( típus,súly,fesztáv)
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: corolla - 2016. Április 29. - 11:01:30
Közben vissza olvasgattam, és megtaláltam milyen gépről van szó  :)
Ha 1 m-es extra akkor legalább 70-80grammos moci kellene, 30-40 A-es szabival
Cím: Re:Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
Írta: Pintyoke - 2016. Május 01. - 13:26:06
Szia!
Értem. Tudnál esetleg ajánlani egy motor típust ehez a géphez?

Szia, kadarnony
A fényképeden lévő motorhoz valami hasonló tartó kellene mint amit ide linkeltem:  http://rchungary.unas.hu/Motor-tarto-Alu-d-70-mm (http://rchungary.unas.hu/Motor-tarto-Alu-d-70-mm)
Viszont Attilának igaza van lehet hogy kevés lesz az a motor, a repülő paramétereit ha le írnád könnyebb lenne tanácsot adni.( típus,súly,fesztáv)

Szia!

Ha máshoz használnád a képen látható csengő mocit, van nekem itthon talpam hozzá, ha szükséged van rá akkor elviszem neked a Sajóörösi reppenetre. Azzal a felfogatással is meg lehet oldani ami van neked, de macerásabb :-) jobb a talp.