Szerző Téma: A brushless motor!  (Megtekintve 11901 alkalommal)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
A brushless motor!
« Dátum: 2009. Szeptember 14. - 12:19:57 »
A brushless motor működési elve hasonló a hagyományos szénkefés motoréhoz. A különbség hogy a forgórész csak egy mágnes. A motoron belül nincs súrlódó alkatrész, a forgórészt csak csapágyak fogják. A kifejezetten brushless motorokhoz való szabályzó három vezetéken keresztül küldi a jelet és az áramot a motorba.

jobb a brushless motor!
Mivel csak a két csapágyon forog, ezáltal nincs fizikai kapcsolat és nincs súrlódás. A brushless hatásfoka nagyobb és tartósabb mivel nincs, mi elkopjon. Nem szikrázik a szénkefe és a motor hőmérséklete is kedvező.
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

libat

  • Vendég
Re:A brushless motor!
« Válasz #1 Dátum: 2010. Január 26. - 20:37:45 »

Meghatározható hogy egy motor mekkora súlyú modellt bír el?
Mit is jelent a KV  és a RPM/V ?

 ???

 
                     

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:A brushless motor!
« Válasz #2 Dátum: 2010. Január 26. - 21:37:06 »
Igen, de elmagyarázni most én nem tudom.  ::)
De majd altima, nekem is ő mondta el!  ;)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető altima

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 444
Re:A brushless motor!
« Válasz #3 Dátum: 2010. Január 27. - 12:10:59 »
Idézet
Mit is jelent a KV  és a RPM/V ?
Szia!
KV  és a RPM/V egy és ugyan az, vagyis üresjáratban 1 voltra mennyi a fordulata a motornak. Ez a szám azért fontos, mert így lehet a motor felhasználási területét megválasztani, azaz milyen légcsavarok tehetőek rá.
Ha nem a megfelelő légcsavart választod leéghet a motor illetve olyan rosz hatásfok alakul ki ami miatt a felvett áram lényegesen nagyobb mint ahogy a leadott teljesítmény indokolná.

Meghatározható hogy egy motor mekkora súlyú modellt bír el.
Idézet
Meghatározható hogy egy motor mekkora súlyú modellt bír el
Vannak "ökölszabályok".
Nagy statikus vonóerő eléréséhez viszonylag alacsony sebességhez nagy átmérőjű és kis emelkedésű légcsavar szükségeltetik (pl 11x3,8 10,4,7). Ehhez alacsony KV érték szükségeltetik (1000 közeli).
Nagy sebességű modellhez kis átmérőjű légcsavar kell és ehhez mérten nagy emelkedés itt magas KV érték kell.
A légcsavar választáshoz jó segítség a http://personal.osi.hu/fuzesisz/opc/index.html és a http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc/.
Azért innen indultam el mert motor választásnál ezekkel kell tisztában lenned.
A következő szempont a súly!
Nagyon fontos a modell jellege:
Segédmotoros Vitorlázó
Hotliner
tréner
műrepülő
3D-s
.
.
.
Segédmotoros vitorlánál elegendő a 100W/kg-os arányszám. ekkor azért nagyon oda kell figyelni mert emelkedésnél áteshet de könnyű marad a vitorla a motor akku súlymegtakarítása miatt 200W/kg nál már egy elég jól emelkedő repülőt kapun ennek az ára a plusz súly. Itt is nagyon fontos a repülő tulajdonsága, szárnyprofilja. Ha egy lassú jó termik vitorlád van akkor nagy statikus húzóerő igényeltetik viszonylag alacsony sebesség, de vannak gyors vitorlák is akkor pedig gond lehet, mert hiába van nagy húzóerőd ha csak átesés körüli sebességet tud a hajtáslánc csak bukdácsolni fog a modell.

Trénereknél már nagyobb kraft kell kb. 300 W/kg

Műrepülőknél a húzóerőnek a modell súlyának kb 60-100%  érdemes tudnia.

3D-s modellnél a modell súlyának 100%-a felett kell hogy teljesítsen (egyébként lógatásból nem tudja kihúzni).

Van még egy általános "ökölszabály" az elektromos modellnél az elektromotor súlya, a modell repülési tömegének a kb 10%-a ezzel nem lősz mellé a választásnál.

Ha esetleg leírod a konkrét modelled jellemzőit, segítek motort választani ;) 



Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:A brushless motor!
« Válasz #4 Dátum: 2010. Január 27. - 19:32:11 »
Mester, mesteri!  ;D ;D ;D
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

libat

  • Vendég
Re:A brushless motor!
« Válasz #5 Dátum: 2010. Január 27. - 20:18:50 »

Na ez profi válasz annyira hogy ezt egy párszor még át kell olvasnom hogy alkalmazni is tudjam.

Köszönöm pont ez érdekelt !
 :D  ;)

Nem elérhető

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 938
Re:A brushless motor!
« Válasz #6 Dátum: 2010. Március 23. - 18:50:40 »
Sziasztok. Gondoltam egy új topicban kifaggatom a nagyokat a brushless motorokról. Várnék ide olyan hozzászólásokat, hogy

-hogyan működnek
-milyen adata mit jelent (KV, W, g, stb..)
-melyin gépbe miylen való
-stb.

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:A brushless motor!
« Válasz #7 Dátum: 2010. Március 24. - 08:11:28 »
Szia Pé!

Szerintem itt ha kérdezel, a választ is megkapod.

http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,100.0.html
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 938
Re:A brushless motor!
« Válasz #8 Dátum: 2010. Március 24. - 13:23:43 »
Bocs, nem vettem észre. Ez esetben a topic törölhető

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:A brushless motor!
« Válasz #9 Dátum: 2010. Március 24. - 19:50:03 »
Bocs, nem vettem észre. Ez esetben a topic törölhető
Szerintem kár lenne törölni mert érdekes téma, mindenki használja (mármint a motorokat) és sokan tisztában vannak azzal hogy miröl is van szó és néhányaknak zavaros.
A brushless( angolul kefe nélküli  :D )motor müködése egyszerü de néha félreérthetöen elkomplikáljuk.
A megértése végett meg kell ismerkedni a kefés motorokkal és a 2 motor közti külömbséggel.
A általában ismert egyszerü kefés motor egy  észak és egy dél polaritásu mágnest tartalmaz az állóórészben és ebben forog a 3 vasmagra tekercselt forgórész. A forgórész elektromágneses polaritása ellentétes polaritásu kell legyen mint az állórész permanens mágnesse, tehát forgás közben egyvégben váltakozik a tekercsekben a feszültség jelenléte és polaritása. Ezt a váltakozást a szénkefe és a kollektor biztositja. Elméletileg tökéletesen müködö motor, viszont van egy kis hátulütöje. 1. A szénkefe surlódik, tehát +terhelés, a kefe kopik tehát röviditi a motor élettartalmát. 2. Nagy áram esetében a kefe szikrázik és zavarokat okoz. És a legnagyobb gond az hogy a kollektor és a kefe közt kontakt ellenállás van ami lényegesen csökkenti a telyesitményt és növeli a höt.
A kefe nélküli motor mentes ezektöl a kellemetlen hatásoktól. A kefenélküli motorokat sokan, sokféle képpen irják le, van aki 3 fázisu motornak nevezi (van benne valami)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:A brushless motor!
« Válasz #10 Dátum: 2010. Március 24. - 19:53:52 »
Nem töröltem, csak össze vontam!  ;)

Szerintem így jó.
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:A brushless motor!
« Válasz #11 Dátum: 2010. Március 24. - 20:15:54 »
Tulajdonkékken ugyanaz a motor mint a kefés öse, de a komutációt (feszültség kapcsolgatást a tekercsekre) nem a kollektor/kefe páros végzi hanem elektronikusan történik. Nagyon laikusan leirva: A 3 fázis minden tekercsének a végén van egy tranzisztor (integrálva a vezérlö IC-be) és amikor a Tr. vezet akkor áram lépik fel a megfelelö tekercsben. A tranzisztorok kapcsolási idejét többféleképpen lehet megoldani.
A CD vagy a videók motraiba fázisonként 1-1 HALL szenzor(mágnesestér érzékelö IC) volt/van beépitve amelyek ellenörzik a forgórész pozicióját az álórészhez képest és jelzik a vezérlö IC-nek.
A modellmotorok nem tartalmaznak HALL szenzort viszont a nem vezérelt(áram nélküli)tekercsek által indukált feszültség jelzi a szabályzónak a forgó/állórész pozicióját és egy logikai áramkör segitségével adagolja a feszültséget a megfelelö tekercseknek.
Ezáltal ki van iktatva a mekanikai surlódás, a kopás, a szikra és a kontakt ellenállás.

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:A brushless motor!
« Válasz #12 Dátum: 2010. Március 24. - 20:40:32 »
Az elekromágneses polusok (tekercstestek) száma osztható 3-al tehát 3-6-9-12 Stb. de mindig 3 fázisról van szó, tehát 3 mag esetében 1 tekercs/ fázis, 6 test esettében  fázisonként 2 szemben levö tekercs sorba kötve. 9 esetében 120 fokonként sorba kötve és igy tovább. A mágnesek száma ugy van megválasztva hogy az azonos polusu tekercsek számával találjanak, tehát oszthatóak legyenek hárommal.
Meglepetést okoz azoknak akik a 12 tekercses mitorban 14 mágnest számolnak tehát ellenmond a fent leirtaknak. Ebben az esetben 2 egymás meletti tekercstest van tekercselve sorba de ellentétes irányba majd 4 kihagyása után ismétlödik. Tehát mint egy 6 polusu de minden polust 2 egymás mellett levö  elleltétes irányu tekercs valósit meg, ezáltal megfelewl a polaritás a mágneseknek. Gyakori hogy a tekercselés 2-3-6 párhuzamos szállal történik, kimondottan a gyártási technologia miatt van (nehéz 0,8-2mm huzalt reatekerni a kis testre.

Nem elérhető

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 938
Re:A brushless motor!
« Válasz #13 Dátum: 2010. Március 24. - 22:53:00 »
huuh, er érdeke és kimerítő válasz volt. köszönöm.

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:A brushless motor!
« Válasz #14 Dátum: 2010. Március 28. - 18:20:55 »
Ha még van kérdés a nemkefélö :D motorokkal kapcsolatban nyugodtan kérdezzetek, részben azért mert szorakozásból sok motort épitettem és azonkivül van agy pár linkem is a motorokkal kapcsolatban. Jó szórakozás ezeket a puritán motorokat (nem kefélnek) épiteni de ugyanakkor anyagilg nam kifizetödö, hisz nagyon olcsók lettek hogy maga a mágnes többe kerülhet mint egy sárga vágottszemü motor.