Mit is jelent a KV és a RPM/V ?
Szia!
KV és a RPM/V egy és ugyan az, vagyis üresjáratban 1 voltra mennyi a fordulata a motornak. Ez a szám azért fontos, mert így lehet a motor felhasználási területét megválasztani, azaz milyen légcsavarok tehetőek rá.
Ha nem a megfelelő légcsavart választod leéghet a motor illetve olyan rosz hatásfok alakul ki ami miatt a felvett áram lényegesen nagyobb mint ahogy a leadott teljesítmény indokolná.
Meghatározható hogy egy motor mekkora súlyú modellt bír el.
Meghatározható hogy egy motor mekkora súlyú modellt bír el
Vannak "ökölszabályok".
Nagy statikus vonóerő eléréséhez viszonylag alacsony sebességhez nagy átmérőjű és kis emelkedésű légcsavar szükségeltetik (pl 11x3,8 10,4,7). Ehhez alacsony KV érték szükségeltetik (1000 közeli).
Nagy sebességű modellhez kis átmérőjű légcsavar kell és ehhez mérten nagy emelkedés itt magas KV érték kell.
A légcsavar választáshoz jó segítség a
http://personal.osi.hu/fuzesisz/opc/index.html és a
http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc/.
Azért innen indultam el mert motor választásnál ezekkel kell tisztában lenned.
A következő szempont a súly!
Nagyon fontos a modell jellege:
Segédmotoros Vitorlázó
Hotliner
tréner
műrepülő
3D-s
.
.
.
Segédmotoros vitorlánál elegendő a 100W/kg-os arányszám. ekkor azért nagyon oda kell figyelni mert emelkedésnél áteshet de könnyű marad a vitorla a motor akku súlymegtakarítása miatt 200W/kg nál már egy elég jól emelkedő repülőt kapun ennek az ára a plusz súly. Itt is nagyon fontos a repülő tulajdonsága, szárnyprofilja. Ha egy lassú jó termik vitorlád van akkor nagy statikus húzóerő igényeltetik viszonylag alacsony sebesség, de vannak gyors vitorlák is akkor pedig gond lehet, mert hiába van nagy húzóerőd ha csak átesés körüli sebességet tud a hajtáslánc csak bukdácsolni fog a modell.
Trénereknél már nagyobb kraft kell kb. 300 W/kg
Műrepülőknél a húzóerőnek a modell súlyának kb 60-100% érdemes tudnia.
3D-s modellnél a modell súlyának 100%-a felett kell hogy teljesítsen (egyébként lógatásból nem tudja kihúzni).
Van még egy általános "ökölszabály" az elektromos modellnél az elektromotor súlya, a modell repülési tömegének a kb 10%-a ezzel nem lősz mellé a választásnál.
Ha esetleg leírod a konkrét modelled jellemzőit, segítek motort választani