Szerző Téma: Elektromos motorok javítása?  (Megtekintve 4832 alkalommal)

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4748
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Elektromos motorok javítása?
« Válasz #45 Dátum: 2010. November 23. - 07:15:44 »
Bár tudom hogy a többségünk ott is tag.   ::)

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető gandalf68

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 418
Re:Elektromos motorok javítása?
« Válasz #46 Dátum: 2010. November 23. - 14:38:42 »
No hát ez jó kérdés!

Leégetten kaptam és ráadásul le volt gyantázva és sajnos csak darabokban jött le a drót!

Nehezebb kérdést kérek!  ;D

Úgy könnyű, hogy letekerem megszámolom, megmérem és újratekerem!  ;)
A kezdő is le tud szállni a géppel, de a profinak egyben is marad!

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Elektromos motorok javítása?
« Válasz #47 Dátum: 2010. November 23. - 17:04:23 »
Azért nézd meg, hogy gyárilag hogy van kötve....

Amikkel én találkoztam az mind csillagba volt kötve. Így nagyobb erőt lehet kicsikarni belőlük...
Talán a nagy fordulatú mocik vannak deltába kötve...
Ugy van !  A gyáriak általában csillagba vannak kötve de a delta sem rossz, viszont amire gondolni jó az az hogy a csillagkötésben a feszültség 2 soros tekercsen megy át, a deltában viszont teketcsenként kapja a feszültséget. De még agy érdekessége van a dolognak:
Ha a kivezetéseket (negnevezzük A B C nek akkor  csillagbban  az AXB vagy BXCvagyCXA  (az X alatt a közösitö ponkot értem tekercsen) van   az áram a komutáció függvényében, tehát egyszerre 2 soros tekercs kap feszültséget ami az Ohm törvénye szerint a 2 tekercs soros  impedánciájával (váltóáramu ellenállás)számitható ki a feszültség függvényéban.
A deltában ha szintén A_B_C nek nevezzük a kivezetéseket akkor ha például feszültséggel tápláljuk az AB tekercset akkor az áram az AB tekercsen folyik de ugyanakkor vele párhuzamosan áram folyok a BC és BA  sorbakötött tekercs páron is.
Azek szerint magától érthetödö hogy a motor lényegesen nagyobb áramot vesz fel tehát deltában nagyobb menetszámmal tekercselünk  mint csillagba.
A kiszámitás végtelenül komplikált mert az impedáncia többek közt a fordulattól is függ thát magunkfajta embereknek nem marad más hátra mint a kisérletezés.
Tapasztalatom szerint 10-20% al kell növelni a menetszámot, viszont ennek arányában lehet csökkenteni a huzal keresztmetszetét.

   


 

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Elektromos motorok javítása?
« Válasz #48 Dátum: 2010. November 23. - 17:24:24 »
No hát ez jó kérdés!

Leégetten kaptam és ráadásul le volt gyantázva és sajnos csak darabokban jött le a drót!

Nehezebb kérdést kérek!  ;D

Úgy könnyű, hogy letekerem megszámolom, megmérem és újratekerem!  ;)
IGEN Ez a legjobb megoldás, de figyeld meg hogy a vasmag szigetelése nem-e sérült a hötöl, illetve a letekercselés közben és ha igen akkor tekercselés elött 1 nappal  a sérült felületet kend be egy két réteg hig CA ragasztóval( nekem ez vált be legjobban) ( nitrolak és más lakkok puhának tüntek és a tekercselödrót lehorzsolta öket  aminek az eredménnye zárlat volt a tekercs és vasmag közt.
Egy zárlat nem okoz gondot, de ha több menet vagy több tekercs lessz zárlatos akkor a motor csak rángatózik mint Julis orgazmus közben de nem pörög.

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4748
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Elektromos motorok javítása?
« Válasz #49 Dátum: 2010. November 23. - 17:27:30 »
Azért nézd meg, hogy gyárilag hogy van kötve....

Amikkel én találkoztam az mind csillagba volt kötve. Így nagyobb erőt lehet kicsikarni belőlük...
Talán a nagy fordulatú mocik vannak deltába kötve...
Ugy van !  A gyáriak általában csillagba vannak kötve de a delta sem rossz, viszont amire gondolni jó az az hogy a csillagkötésben a feszültség 2 soros tekercsen megy át, a deltában viszont teketcsenként kapja a feszültséget. De még agy érdekessége van a dolognak:
Ha a kivezetéseket (negnevezzük A B C nek akkor  csillagbban  az AXB vagy BXCvagyCXA  (az X alatt a közösitö ponkot értem tekercsen) van   az áram a komutáció függvényében, tehát egyszerre 2 soros tekercs kap feszültséget ami az Ohm törvénye szerint a 2 tekercs soros  impedánciájával (váltóáramu ellenállás)számitható ki a feszültség függvényéban.
A deltában ha szintén A_B_C nek nevezzük a kivezetéseket akkor ha például feszültséggel tápláljuk az AB tekercset akkor az áram az AB tekercsen folyik de ugyanakkor vele párhuzamosan áram folyok a BC és BA  sorbakötött tekercs páron is.
Azek szerint magától érthetödö hogy a motor lényegesen nagyobb áramot vesz fel tehát deltában nagyobb menetszámmal tekercselünk  mint csillagba.
A kiszámitás végtelenül komplikált mert az impedáncia többek közt a fordulattól is függ thát magunkfajta embereknek nem marad más hátra mint a kisérletezés.
Tapasztalatom szerint 10-20% al kell növelni a menetszámot, viszont ennek arányában lehet csökkenteni a huzal keresztmetszetét.

   


 

Nemcsak, hogy lehet hanem kell is mivel nem fogsz elférni a szegmensen.... Vagyis az első körnél még nincs is probléma csak a mésodiknál jelentkezhed de a harmadik körnél már biztosan megszorul a dolog....  ;D

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4748
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Elektromos motorok javítása?
« Válasz #50 Dátum: 2010. November 23. - 17:30:18 »
Idézet
IGEN Ez a legjobb megoldás, de figyeld meg hogy a vasmag szigetelése nem-e sérült a hötöl, illetve a letekercselés közben és ha igen akkor tekercselés elött 1 nappal  a sérült felületet kend be egy két réteg hig CA ragasztóval( nekem ez vált be legjobban) ( nitrolak és más lakkok puhának tüntek és a tekercselödrót lehorzsolta öket  aminek az eredménnye zárlat volt a tekercs és vasmag közt.
Egy zárlat nem okoz gondot, de ha több menet vagy több tekercs lessz zárlatos akkor a motor csak rángatózik mint Julis orgazmus közben de nem pörög.

A sponzorom (akitől a vezetékét kapom) azt mondta ha igazán jót akarok akkor gemini kétkomponensű lakkal operáljak mert az a tuti. No meg a végén az egészet kenjem be vele úgy nem tud rezonálni... És tartósabb lesz.

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Elektromos motorok javítása?
« Válasz #51 Dátum: 2010. November 23. - 17:57:53 »
Idézet
IGEN Ez a legjobb megoldás, de figyeld meg hogy a vasmag szigetelése nem-e sérült a hötöl, illetve a letekercselés közben és ha igen akkor tekercselés elött 1 nappal  a sérült felületet kend be egy két réteg hig CA ragasztóval( nekem ez vált be legjobban) ( nitrolak és más lakkok puhának tüntek és a tekercselödrót lehorzsolta öket  aminek az eredménnye zárlat volt a tekercs és vasmag közt.
Egy zárlat nem okoz gondot, de ha több menet vagy több tekercs lessz zárlatos akkor a motor csak rángatózik mint Julis orgazmus közben de nem pörög.

A sponzorom (akitől a vezetékét kapom) azt mondta ha igazán jót akarok akkor gemini kétkomponensű lakkal operáljak mert az a tuti. No meg a végén az egészet kenjem be vele úgy nem tud rezonálni... És tartósabb lesz.
Igen, a végsö lakkozásnál, de ha a vasmag szigeteletlen éle lesurolta a huzal szigetelését akkor bas.hatod az utólagos lakkozással.
Egyébkénk az anyagot nem ismerem, de mint 2 komponensü elképzelhetö hogy üvegkemény réteget képez a vasmagon (nekem sem a polieszter sem az epoxi nem vált de), nitrólakkról nem is beszélek.
Ha megfigyeltétek, egy-egy komolyabb motor motornak a vasmagja valami zöld keramia szerü masszával van szigetelve és az valóban tökéletes ha nem törjük fel.

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4748
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Elektromos motorok javítása?
« Válasz #52 Dátum: 2010. November 23. - 18:21:47 »
Az igazából valamiféle porfesték. Amit rásütnek.
De ez a tekercselős manus azt mondta ha statorvas szigetelés javítás akkor Gemini...
Az az ami a legjobb az ő állítása szerint.
Ugyan én még nem próbáltam de hiszek neki. Egy-két motort már felújjított.
Az hogy kutyakemény az biztos mert a régi lakásomban azzal kentem le a parkettát. A sarokban letettem az ecsetet és ragyás lett a lakkozás. Egy egész ív 100-as papírt elcsiszoltam mire sikerült eltüntetnem.
Igaz két nappal később. ;)

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető gandalf68

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 418
Re:Elektromos motorok javítása?
« Válasz #53 Dátum: 2010. November 23. - 19:39:38 »

IGEN Ez a legjobb megoldás, de figyeld meg hogy a vasmag szigetelése nem-e sérült a hötöl, illetve a letekercselés közben és ha igen akkor tekercselés elött 1 nappal  a sérült felületet kend be egy két réteg hig CA ragasztóval( nekem ez vált be legjobban) ( nitrolak és más lakkok puhának tüntek és a tekercselödrót lehorzsolta öket  aminek az eredménnye zárlat volt a tekercs és vasmag közt.
Egy zárlat nem okoz gondot, de ha több menet vagy több tekercs lessz zárlatos akkor a motor csak rángatózik mint Julis orgazmus közben de nem pörög.

Nem sérült a stator lakkozása!
Megnéztem, sőt tekercselés után egyenként megnéztem műszerrel a köröket, testre, egymáshoz és semmi zárlat nem volt.

Meg aztán ha eleve zárlatos valahol akkor csak nehezen indul el a motor vagy egyáltalán, ez meg szépen pörgött mint majom pö..én a stanecli! ;)
A kezdő is le tud szállni a géppel, de a profinak egyben is marad!