Hajómodellezés > Vitorlás hajók
Vitorlás szótár
(1/1)
batali:
A "szomszéd fórumról loptam. Mivel közérdekű információt ollózok ide, talán nem haragszanak meg az alkotók. Zavart
Vitorlás szakkifejezések
Hasznos infok Vitorlás szakkifejezések
Vitorlás szakkifejezések
A vitorlázással ismerkedő kadét sok idegen szóval, szakkifejezés sel találkozhat. Nem vagyunk hajós nemzet így ez a tevékenység nem tartozik mindennapi életünkhöz. Akik itthon vízre szállnak, egy meglehetősen furcsa keveréknyelvet beszélnek. Egyes szakszavak azonosak az eredeti német, angol vagy francia szóval, másoknak kissé módosult a kiejtése, és akad jó néhány, mely teljesen átalakult, beilleszkedett a magyar nyelvi környezetbe. A szótár segítséget nyújt azoknak a leendő sporttársaknak, akik most ismerkednek a vitorlázás sal és rendszerezni szeretnék a vitorláshajó n halott soknemzetiségű "világnyelvet".
Achter, Achertstág: Az árboc csúcsa és a hajó tatja között feszülő merevítőkötél, mely az árbocot előredőlés ellen tartja. Fontos szerepet játszhat az árbocgörbület alakításában is.
Alba: A baumok (nagyvitorla,spinakker) lehúzására szolgáló kötéláttétel.
Abdrift: A hajó oldalra való sodródása, csúszása.
Abwind: Zavart szél.
Aerodinamika: Légáramlástan.
Algagátló festék: Különleges, a hajó vízvonal alatti részeire való festék, mely megakadályozza a vízi növények és állatok hajótestre tapadását.
Állókötélzet: Az árbocot a helyén tartó és merevítő kötelek rendszere.
Alsó él: A vitorla alsó, a fedélzettel nagyjából párhuzamos éle.
Alsó szem: A vitorla alsó sarkára szerelt szem, ringli a sarok rögzítésére.
Árboc: A vitorlázat "tartóoszlopa".
Árboccsúcs: Az árboc felső vége.
Árboctalp: Az árboc alsó, a fedélzeten vagy gerincen rögzített része.
Autopilot: Elektronikusan vezérelt, tájolóval és GPS-el (Global Position System) összekötött automata kormány.
Bandázsolás, Babázás, Fuxolás: Kötélvég összefonása.
Backboord (ejtsd: bekbord): A hajó menetirány szerinti bal oldala.
Balcsapás: Egy vitorlás balcsapáson halad, amikor a szelet bal oldala felől kapja. Ilyenkor a nagyvitorlája jobb oldalon van.
Barográf: A légnyomás értékeit, változásait folyamatosan feljegyző barométer.
Baum: Nagyjából vízszintesen üzemelő rúd, profil, mely az adott vitorla alsó élének kifeszítésére és a vitorla szélhez való megfelelő szögbe állítására szolgál.
Beaufort-skála: A látható jelek alapján a szélerő megítélését segítő táblázat. Fokozatai 0-12.
Beépített motor: A hajótesten belülre fixen épített motor.
Beggelés: Az elővitorla áthúzása a szél felöli oldalra.
Beksztég: Az árbocot oldalra és hátrafelé tartó merevítőkötél. Feszessége állítható, általában a szél felöli oldalon feszes, szél alatt lazára engedjük, hogy a vitorlázatot ne akadályozza.
Bika: A kötél megfogatására, rögzítésére szolgáló szerkezet.
Bilge: Hajófenék.
Bilgepumpa: Fenékvíz-szivattyú.
Bócmanszék: Merev ülőkével szerelt eszköz, mellyel a legénység egy tagját az árbocon történő szereléshez a vitorla felhúzó kötelével a magasba emelhetik.
Bríz: Könnyű szél.
Cockpit: Munkatér, a hajó fedélzetének biztonságos, mélyített része, ahol a legénység a hajókezelés feladatainak többségét végzi.
Cirkálás: Szél ellen történő vitorlázás.
Clemm: Kötélrögzítő.
Csiga: Kötelek vezetésére, irányuk változtatására, kötéláttételek létrehozására szolgáló eszköz.
Csomó: A hajósebesség mértékegysége. 1 csomó óránként egy tengeri mérföld megtételét jelenti.
Csörlő: Kötelek húzását segítő, a tengelye körül forgó dob alakú szerkezet.
Cunningham-szem: A vitorla első élén a baum közelébe, de az alsó szem fölé helyezett vitorlaállítási pont, ringli vagy kis csiga.
Deck (ejtsd: dekk): A hajó fedélzete.
Denevér: A nagyvitorlán az árboccsúcs és a baumvég közötti egyenes mögé eső rész. Alaktartását a latnik segítik.
Dingi, Jolle: Csónak vagy svertes, uszonyos hajó.
Dirk: Baum végére kötött, baumtartó kötél.
Drengolás: Benyomulás. Versenyen például a vetélytárs és a bója közé.
Dörzsléc: A hajó oldalát védő szegély.
Dűznihatás: Réshatás, a levegő felgyorsulása az orrvitorla és a nagyvitorla között.
Ejtés: Elkanyarodni a széltől=ejteni a hajót.
Első él: A vitorlának a hajó eleje felé eső éle.
Élesedés, luvolás: Szél felé kanyarodás.
Fall, felhúzó: A vitorla felhúzására szolgáló kötél.
Fallstopper: Felhúzók és állítókötelek kezelésében használatos karos, mozgópofás kötélfogó, mely a hagyományos kötélfogóknál, klemmeknél lényegesen nagyobb terhelést is elbírhat.
Flatterolás: Vitorla lobogtatása.
Flaute: Szélcsend.
Fockshot: Az orrvitorla behúzókötele.
Fordulás: A hajó irányváltoztatása szél felé, melynek során a haladási iránya túlhalad a szél tengelyén és a vitorlás csapást vált.
Forstág: A hajó orra és az árbóc valamely magasabb pontja között feszülő merevítő kötél, mely az árbocot a hátradőlés ellen tartja.
Frakcionális rudazat: Olyan felépítésű rudazat, amelyen az elővitorlákat és a forstágot nem az árboc tetején, hanem lejjebb, például az árboc 7/8-ánál kötik be.
Futókötélzet: A vitorlák felhúzására és állítására szolgáló kötelek rendszere.
Fux: Az orrkabin neve.
Gennaker, Bliszter: Aszimmetrikus spinnaker. Átmenet a génua és a spinnaker között.
Génua: Az árboc vonala mögé nyúló elővitorla.
Gleitolás: Siklás. A vitorláshajó az orrhullámra felülve siklik.
Gross (ejtsd:grósz): Nagyvitorla.
Grószshot: A nagyvitorla behúzására szolgáló kötél.
Hajózóút: Korlátozott vizeken a hajók közlekedésére kijelölt csatorna.
Halfej: A nagyvitorla felső sarkára szerelt háromszögletű erősítőveret.
Halzolás, perdülés: A hajó irányváltoztatása elfele a széltől, melynek során a hajó iránya - farával a szél felé mutatva - túlhalad a széltengelyen és a vitorlás csapást vált.
Havária: Vízi baleset.
Hátsó él: A vitorla hátsó, tatthoz közelebb eső része.
Hátszél: A hajó tükre, fara felől fújó szélirány.
Iránylat: Navigációs alapfogalom. Egy tárgy iránya a hajóról nézve, vagy két tárgy egymáshoz viszonyított irányszöge.
Izobárok: Az időjárási térképeken az azonos légnyomású pontokat összekötő vonalak.
Jolle: Uszonyos, tőkesúly nélküli vitorlás.
Jobbcsapás: Egy vitorláshajó jobb csapáson halad, amikor a szelet jobb oldala felől kapva baumjával a bal oldalon vitorlázik.
Kabin, Kajüt: A hajó belső élettereinek összefoglaló elnevezése.
Karabíner: Rugós csat.
Kiel: Tőkesúly. Feladata a hajó dőlésének korlátozása és az oldalcsúszás megakadályozása.
Kiülés: A hajó dőlésének ellensúlyozására a legénység a hajó szél felöli oldalán ellentartja a hajót.
Klemm: Rugós mozgópofás kötélfogó, melybe a kötél egy mozdulattal befogatható és hasonlóan könnyen elengedhető.
Kreuzolás, cirkálás: A széllel szemben fordulgatva, cikcakkban történő előrejutás a szél felé eső cél elérése érdekében.
Kuh-forduló (Q): Szamár- vagy tehénforduló. Erős szélben veszélyes lehet halzolni, ezért inkább a szél felé élesedve, majd fordulva ejtünk le a háromnegyed szeles irányig, miközben a vízen egy Q-t ír le a hajónk.
Laterál felület: A hajótest vízbe merült részének oldalnézeti vetülete.
Latni: A vitorla hátsó élének vagy az egész vitorla formatartásának segítségét szolgáló, a vitorlára varrott tasakokba való, általában műanyagból készülő lap.
Látszólagos szél: A valóságos szél és a menetszél összetevőiből érzékelt szélirány és �erő.
Leegierigség (ejtsd: légírigség): A hajó széltől forduló hajlama, amikor nem a szél felé, hanem attól elfordulni törekszik.
Leesés: Irányváltoztatás a széllel ellenkező irányba.
Luvgierigség: A vitorláshajó szélbefutási hajlama. A vitorlás a szél felé kanyarodásra törekszik, melynek fő okozója a megdőlt hajótest vízbe merült formaváltozása.
Luvolás: Irányváltoztatás a szél felé.
Mancsaft: Egy vitorláshajó legénysége vagy a legénység egy tagja.
Marás: A Balaton déli partvonala mentén a partól kb. 500-1000 méterre benyúló homokos feltöltődés.
Nyitás: A vitorla hátsó élének a has előrébb engedésével történő nyitása, kifordítása.
Oldalcsúszás, Abdrift: A kormányzott és a valóságban vitorlázott irány eltérése.
One Design: Egységes tervezési előírásnak megfelelően épített hajó. Célja lehetőleg egyforma, közel azonos sebességű flotta létrehozása az igazságos versenyzés érdekében.
Orrsudár: A hajó orrából előrenyúló vagy kitolható rudazat, mely elővitorlák vagy aszimmetrikus spinnakerek használatát és azok hatékonyságát segíti.
Pádli: Egytollú evező.
Pillangózás: Hátszélben való vitorlázás oly módon, hogy a nagyvitorla és az elővitorla egymással ellentétes oldalon feszülnek.
Préselés: Vitorlással a szél iránya felé minél kisebb szögben, élesebben történő haladás.
Pöff: Hirtelen szélerősödés, széllökés.
Puffer: Ütközőpárna.
Raum: Háromnegyedszél. Bő szeles vitorlázóirány, a félszél és a hátszél közötti tartományban.
Reffelés: Vitorlafelület csökkentése.
Reacher: Könnyű anyagból szabott, nagy, háromszögletű vitorla, éles, félszeles menetekre.
Rék: Az árbóc hátradőlésének mértéke.
Schwert: Jolle vagy akár nagyobb uszonyos hajó leengedhető uszonya, oldalsodródás ellen.
Sekli: Csavaros félszem.
Sólya: A hajó vízbejuttatására alkalmas ferde, a vízbe nyúló rámpa.
Spanner: Feszítőszár. Elsősorban a vantnik feszítésére alkalmazzuk.
Spinnaker: Könnyű anyagból készült hátszélvitorla.
Stagreiter: Speciális, az elővitorla első élét a forsztágra csatlakoztató, könnyen nyitható veret.
Steuerboord: A hajó menetirány szerinti jobb oldala.
Strekkelés: Az állókötélzet, elsősorban a forstág és a vantnik feszítése.
Szálingok: Az árbócra szerelt támasztók, melyek a vantnikat támasztva növelik azok hatékonyságát.
Tat: A hajó fara. A hajótestnek a kormánylap mögé nyúló része.
Top: Az árbóc csúcsa.
Topfény: Horgonyzáskor alkalmazott 360 fokban körbevilágító szokásos fehér fény.
Trapéz: Nagyteljesítményű dingiken gyakori, olyan, az árbócra magasan rögzített drótkötél, amely lehetővé teszi, hogy a legénység kijjebb vigye a súlyát, mintha csak kiülne.
Trepni: Padlódeszka.
Trimmelés: A vitorla állítása a maximális hatékonyság érdekében.
Tükör: A hajótest vége, az azt lezáró, gyakran függőleges rész.
Vantni: A hajótest és az árboc között kifeszített merevítő kötél, melynek elsődleges feladata, hogy az árbocot az oldalradőlés ellen tartsa.
A fentieket változtatás nélkül másoltam ide.
Köszönet Skeleton, Belo, Antikos Uraknak a szótárért!!!
szarkazdr:
... most már értem , hogy én miért nem vitorlázok ... ;D ;D ;D
Navigáció
Teljes verzió megtekintése