Hajómodellezés > Vitorlás hajók

Vitorlás hajóosztályai.

<< < (2/4) > >>

Szakics:
Nincs tovább ??? ??? ???

Érdeklődve olvastam!

Üdv.:  8)

batali:
Rádióirányítású vitorlás hajómodellek működése
Szerző:
Csóka László
2011. 11. 24. - Modellvitorlázás
Tapasztalatom szerint a versenyek során sok érdeklődőt vonz a látványos esemény. A nézők között mindig vannak, akik megszólítják a versenyzőket és különböző kérdéseket tesznek fel.
Természetesen a helyszínen mindenki megkapja a választ, de sokan nem akarják zavarni a résztvevőket, vagy nincs olyan szerencséjük, hogy egy verseny színhelyén találják magukat. Bőven akadnak akik valahol, talán éppen ezen a felületen olvastak a modellvitorlázásról, és szeretnének többet tudni a részletekről. Gondoltam egy nagyot, és elhatároztam, hogy indítok egy „nyílt végű" sorozatot (azért „nyílt végű" mert a net interaktivitását kihasználó olvasók kérdéseire következhet folytatás).
I.Rész

Az irányító berendezés
 
Egy komplett berendezés

A modellvitorlázó versenyzők rádióirányítást alkalmaznak. Egy ilyen berendezés alapvetően három fajta fő egységből áll. Rádióadó, rádióvevő és szervók.
Rádióadó
Ezen egység segítségével lehet irányító jeleket küldeni vezeték nélkül a hajó modellhez. A gyártók sokféle készüléket forgalmaznak, az eligazodáshoz a főbb jellemzők ismerete szükséges.
1. A rádió frekvencia
Magyarországon a 27, 35 és 40 MHz frekvenciák meghatározott tartományai engedélyezettek pontos adatok az MMSZ honlapján találhatók http://www.modellsport.hu/aktualis/frekvenciak.pdf Az utóbbi években gyorsan terjednek a 2,4 GHZ frekvenciát használó berendezések, mivel ezeknél nincs szükség az egyes készülékek szelektivitását biztosító kristály egyeztetésre. A 27, 35 és 40 MHz frekvenciákat használó berendezések esetén a zavartalan egy időben történő működés feltétele, hogy minden versenyző a frekvencia tartományon belül más frekvenciát biztosító kristályt helyezzen a rádióirányító berendezésébe. A versenykiírások általában tartalmazzák a minimálisan szükséges csere kristály mennyiségét. A kormányosi értekezleten hirdetik ki, kinek milyennel kell versenyeznie.
2. Csatornák (működtető funkciók) száma
Két csatornás berendezéstől akár harminc csatornásig választhatunk, bár a mi esetünkben nem szükséges hat-kilenc csatornánál több. Az első négy csatorna két botkormányhoz van rendelve, míg a többi kapcsolók és forgató gombok működtetésével érhetők el. A csatornák száma határozza meg, hogy egy adott modellen milyen funkciókat irányíthatunk távolról (kormányzás, vitorlák állítása, stb..)
 
 
Különböző adók

Rádióvevő
Ez az alkatrész fogja fel és továbbítja az adó által küldött jeleket a szervók felé. Fontos, hogy azonos frekvencián működjön, mint az adó, viszont nem lényeges, hogy azonos mennyiségű csatorna kezelésére legyen alkalmas. Vagyis, egy tíz csatornás adóval minden gond nélkül irányíthatunk egy pl. három csatornás vevővel szerelt modellt, azonos kristálypár és moduláció esetén, eltérő gyártmányoknál is. A 2,4 GHz berendezéseknél nem ilyen egyszerű a helyzet, vagy csak saját adóját, vagy meghatározott típusú adókat lehet összhangba hozni.
Működtető szervók
Ezek azok az egységek, amelyek a vevő által érzékelt jelet az adó kezelőszervének elmozdulásával arányos fizikai elmozdulássá alakítják. A tokozáson belül van egy elektronika, amely a beépített villanymotort vezérli. A villanymotor forgását egy többlépcsős fogaskerék áttétel viszi át a tokozáson kívüli elforduló karra. A szervóknak nagyon sok változata ismert, különböznek nagyságukban, nyomatékukban, az elfordulás szögében, a sebességükben, a fogaskerekek anyagában, stb.. A szervók egy speciális csoportját képezik a vitorla szervók, amelyek több fordulatos csörlőként működnek, arányosan az adókar elmozdulásához, a vitorla behúzó kötelek szándékunk szerinti mértékű állításához.
 
Szervók
 
Áramforrások
Általában akkumulátorokat használunk a gazdaságosabb üzemeltetés érdekében, de a berendezések elemekkel is működtethetők. Az adókban általában nyolc darab AA méretű áramforrásnak van hely. A vevőkhöz négy vagy öt cella szolgáltatja az áramellátást. Lehet használni lítium akkumulátorokat is azonban ezek a vitorlás hajósok körében még nem elterjedt megoldások.



Kapcsoló
A vevő feszültségmentesítésére használatos. Vízmentes változatot célszerű esetünkben alkalmazni.

batali:
A hajómodellek működése, II.rész.
Szerző:
Csóka László
2011. 12. 17. - Modellvitorlázás
A hajótest és a hozzá kapcsolódó részek. (uszony, tőkesúly, kormány)
Az általunk versenyzésre használt vitorlás hajómodellek, hasonlóan más tőkesúlyos vitorlás hajókhoz, a hajó oldalcsúszást csökkentését segítő és stabilitását biztosító uszonyos tőkesúllyal (angolul: fin keel, németül: fin kiel) és a kormánnyal kiegészített hajótestből és a rudazatokkal ellátott vitorlázatból áll.
 
Hajótest:
Csak egytestű versenykategóriák vannak ma Magyarországon.
Anyaga
A hajótestek sokféle anyagból készülhet, kivéve azon osztályokat, ahol bizonyos anyagok felhasználása nem engedett, vagy csak a gyári kivitel használható.
F5-10 és F5-M hajótestek anyagára nincs előírás. A jelenleg nemzetközi szinten használt hajók karbon, kevlar vázanyagokat tartalmazó epoxi alapú vákuumozott és hőkezelt technológiával készített műanyag szerkezetek. Ez az elkészítési mód biztosítja jelenleg a megfelelő szilárdság mellett a legkisebb súlyt, ezért alkalmazzuk.
Az F5-E az IOM osztályú hajómodelleknél Karbon és kevlár nem alkalmazható, ezért üvegszál vázanyagú műanyag vagy faépítésűekkel találkozhatunk. Ez az előírás kisebb költségek érdekében született, hogy a kezdő versenyzők is elérhető építési illetve vásárlási ráfordítással juthassanak hozzá.
A Micro Magic vagy MM osztály nálunk elfogadott nemzetközi szabályai, csak a gyár által készített műanyag lemezből vákuumformázott hajótestet engedélyezi. Ez a legolcsóbb és leginkább egységes hajóosztály jelenleg.
Méretei
F5-10 kategória részére nincs méretre vonatkozó előírás, hanem egy képlet határozza meg a vízvonalhoz viszonyítva az alkalmazható vitorlafelületet. A képlet a fordított arányosság elvén van kidolgozva, vagyis hosszabb vízvonalhoz kisebb vitorlafelület tartozik. Itt tehát az átlagosan ideális arány megtalálása a hosszabb távon célravezető.
F5-M hajótest hossza 127 cm, az F5-E és IOM hosszmérete 1 m (ebből alakult ki az osztály neve, németül Ein Meter Klasse, míg angolul International One Metre)
MM 53 cm, azonos szerszámban készítve gyárilag.
 
Uszony (fin)
A szállítás miatt kiszerelhető, de egy verseny során, nem elmozdítható megoldásúak.
Anyaga
Az uszonyok anyaga és alakja csak az MM kategóriánál kötött, mivel csak a gyári fröccsöntött alkatrész használható. A többi hajóosztálynál karbon, kevlár epoxi anyagok felhasználásával készül.
Méretei
A mélységük a gerinctől mérve F5-E és IOM (egyméteres osztályok) esetén 38 illetve 36 cm-nél nem lehet több, míg F5-M és -10 esetében nincs korlátozás, az általánosan jelenleg használt 61 cm mély a gerinctől számítva. Azért ez elég komoly arány, ha a hajótest hosszához mérjük!
 
Tőkesúly (bulba)
A tőkesúlyra a legfontosabb előírás, hogy fajsúlya nem lehet nagyobb az óloménál. Általában elnyújtott csepp alakúak a kis hidrodinamikai ellenállás elérése végett. E és IOM hajóknál 2,2-2,5 kg M kategóriánál 3-3,5 kg 10-es osztálynál kb. 3,5-4 kg. MM bulba uszonnyal 380-420 g között szabályos.
Kormány
Csak az MM osztálynál van különösebb korlátozás, mivel csak a gyári kormányok alkalmazhatók. A többi kategóriánál az egyetlen előírás, hogy nem lóghat a hajótesten túl. Anyaguk hasonló az uszonyéhoz.
 

batali:

RC vitorlás versenyzés szabályai






1. KÉT HAJÓ KÜLÖNBÖZŐ CSAPÁSON KÖZELÍT EGYMÁSHOZ


Az első és legalapabb szabály nem csak a versenyzésben, hanem a vitorlás hajók közlekedésében is használatos.
A csapás fogalma a legegyszerűbben: minden vitorlás két csapáson haladhat. Vagy bal vagy jobb csapáson. Ez azt jelenti, hogy a nagyvitorlája vagy jobbra vagy, balra áll a hajó hossztengelyéhez képest. Előfordulhat, hogy egy hajó hátszélben halad és az orrvitorlája jobbra áll, a nagyvitorlája balra. Mindig a nagyvitorla állása határozza meg a csapást.
A hajó jobb és bal oldala mindig a menetirány felé nézve adódik.

-Ha jobb csapáson halad akkor a nagyvitorlája balra áll, vagyis jobbról kapja a szelet. Ezért jobb csapás.
 
-Ha bal csapáson halad akkor a nagyvitorlája jobbra áll, vagyis balról kapja a szelet. Ezért bal csapás.

A JOBB CSAPÁSON HALADÓ HAJÓNAK ÚTJOGA VAN A BAL CSAPÁSON HALADÓ HAJÓVAL SZEMBEN!!!

 "Mindig a nagyvitorla állása határozza meg a csapást."    így hátszélen is...
Az ép nem forduló hajónak a baumja mindig valamelyik oldalon van.



2. KÉT HAJÓ AZONOS CSAPÁSON HALAD


 Az egyik cirkál a másik hátszelezik. Melyiknek van útjoga? Annak amelyik cirkál. És miért?
Mert mindig az élesebb hajónak van útjoga. Az élesség azt jelenti, hogy az a hajó élesebb, melynek a hossztengelye kisebb szöget zár be szélirány tengelyével.

Tehát a hátszelező hajónak ki kell térnie a vele azonos csapáson érkező. de cirkáló hajóval szemben.

Cirkálásnak nevezzük, amikor a vitorlás úgy halad, hogy a hossztengelye a lehető legkisebb szöget zárja be a széltengellyel, úgy, hogy a teljesen behúzott vitorlák még nem lobognak. Ez a szög hajótípusonként és szélerőnként változó, de ökölszabályként a 45 fok az elfogadott.

KÉT AZONOS CSAPÁSON HALADÓ HAJÓ KÖZÜL ANNAK VAN ÚTJOGA, AKI ÉLESEBBEN HALAD!!!


 3. TISZTÁN ELŐL, TISZTÁN HÁTUL, FEDÉSBEN


Egy hajó tisztán hátul van, amikor teste, és természetes helyzetben lévő felszerelése, a másik hajó testének, vagy természetes helyzetben lévő felszerelésének leghátsó pontjában, a hajó hossztengelyére merőlegesen húzott, képzeletbeli egyenes mögött van. A másik hajó tisztán elől van. A hajók fedésben vannak, amikor egyikük sincs tisztán hátul. Azonban fedésben vannak akkor is, amikor egy közbenső hajó mindkettővel fedésben van. Ezen kifejezések mindig alkalmazandók azonos csapáson lévő hajók között.
Ez egy olyan meghatározás, ami a vitorlázásban igen jól alkalmazandó, de a modellvitorlázásban legtöbbször nem lehet pontosan megítélni. Bójavételeknél igen fontos szabály, meghatározás. Fontos tudni és alkalmazni, de nehéz bizonyítani.
 





4. SZÉL ALATT ÉS SZÉL FELŐL


A vitorlás szél alatti oldala az, amelyik távolabb van, vagy volt a széltől, mielőtt szélbe állt. Azonban, mélyen szél alá (halsolva), vagy teljesen hátszélben haladva, a hajó szél alatti oldala az, ahol nagyvitorlája van.
Az ellentétes oldal a szél felőli oldal. Amikor két hajó azonos csapáson fedésben van, akkor az a hajó, amelyik a szél alatti oldalon van, a szél alatti hajó, a másik pedig a szél felőli hajó.

Mit is jelent ez? Az a szél felöli oldal, amerről fúj a szél, a másik a szél alatti. Ha meg hátszélben megy, akkor az a szél alatti oldal az amerre a nagyvitorla rúdja áll.
 







5. JEL-HELY (régen belsőhely)


A jel-hely egy hajó számára a jelhez vitorlázáskor, és ezután elhagyva, az a hely, amit ésszerű menetirányon vitorlázva használhat,  amíg a jelnél van. Azonban a jel-hely nem tartalmazza a csapásváltáshoz szükséges helyet, hacsak a hajó nincs belső fedésben egy szél felőli, a jel-helyet megadni köteles hajóval.








6. ZÓNA


Egy jel körüli terület, amelyik a hozzá közelebb lévő hajó háromszoros testhosszának   
           (modellvitorlázásban négy hajóhossz ennek az értéke!)
megfelelő távolságon belül van. Egy hajó a zónában van, amikor testének bármely része a zónán belül van.







Néhány példa, ahol használjuk a jelhelyet és a zónát:
1.)           a  jel hely   
2.)              nincs jel-hely
 
3.)              jelhely 3 hajó esetén
   
4.)   nincs jelhelye a külső hajónak

 

1.   rész kiegészítés

Van egy amolyan íratlan szabály, ami az eredményességen segít.

1. Nem biztos, hogy a bíró látta a szituációt, nem biztos, hogy Te láttad a szituációt, nem biztos, hogy az ellenfeled látta a szituációt. Ha nem tudod megítélni, hogy Te hibáztál-e és a bíró sem tudja, akkor lépj tovább. Persze, ha tudod, hogy Te hibáztál, vagy a bíró ítél, akkor légyszives ródd le a büntetést. Ne hagyd magad befolyásolni a hangosabbtól, de játssz tisztességesen! (A tisztességbe belefér egy kis zsiványság, de jó szabályismerettel és határozott fellépéssel meg tudod ettől magadat védeni)

2. Ha nem értesz egyet a bíró döntésével, akkor se töltsd az időt azzal, hogy reklamálsz, mert nem sok értelme van. Csak az energiáidat szívja. Vedd tudomásul, hogy abban a helyzetben áldozattá váltál (jogosan vagy jogtalanul az mindegy) és koncentrálj a további tennivalókra.

3. A pálya néha marha nagy. Mindenkinek egyforma nagy és igaz, hogy ennek nem egy távolba néző versenynek kell lennie, de nem a verseny annak a helye, hogy ezen változtass. A versenyen mindenkinek egyforma nagy. Alkalmazkodj, vagy vegyél szemüveget!

És egy kis megállapítás: Jó bíró ritka, mint a fehér holló. A jó bírók számának növelése egy hosszú folyamat. Azon Ti versenyzők is tudtok segíteni, hogy ismeritek a szabályokat, használjátok azokat, akár magatokkal szemben is.

1. Amennyiben utolérted, mond neki, hogy NE merészeld.
2. Viszont ha már előtted volt, kínodat mond, bosszankodj.
3. Mikor mind a sarkát éri, a zóna határ kitolódik.
4. S, minderről ha lemaradtál, nézheted a hajók farát.

Szerintem.....
1.) A zóna határ elérésekor fedés jött létre, ezért a szélalatti hajó az útjogos.
2.)Nincs fedés a két hajó között, ezért a tisztán elől lévő hajó az útjogos.
3.) Mindegyik hajó fedésben van az előtte lévővel, ezért összességében a szél alatti , bár utolsó helyen érkező hajó az útjogos.
4.) A zöld hajó nem volt fedésben, neki cumi van. A kék viszont fedésben volt és mivel szél alatti ezért útjoga van.

batali:

Navigáció

[0] Üzenetek főoldala

[#] Következő oldal

[*] Előző oldal

Teljes verzió megtekintése