Szerző Téma: Az RC vitorlá versenyzés taktikája  (Megtekintve 507 alkalommal)

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Az RC vitorlá versenyzés taktikája
« Dátum: 2011. December 21. - 15:19:09 »
A versenyzés nagyon fontos eleme a taktika.
 
Az első és nagyon fontos taktikai elem a :         start

Tudom, egyszerű!  :) Elsőnek indulni a legnagyobb sebességgel a legjobb időpontban s a lehető legjobb irányba.

Talán mégsem ilyen egyszerű. ................Képzeljünk el egy asztalt amit vicces kedvű emberkék össze vissza mozgatnak, emelgetnek, különböző irányba és intenzitással..  Az asztalon van a kedvenc pingpong labdánk. Ezt kellene a lehető legjobb pillanatban,  a legnagyobb sebességgel átjuttatni a start vonalon úgy,  hogy közben a többi pingpong labdának megadjuk az útjogot, amit a szabályok előírnak. Amennyiben előzékenyek vagyunk lemaradunk. S, ha ütközünk akkor meg óvnak és  megint csak lemaradunk. Talán ha kimaradunk a csere-patéból?  Naná, megint csak lemaradunk. Mindezt pedig úgy kell megoldani, hogy a startig még hátralévő időre is nagyon  kell figyelni. Az pedig már csak a hab a tortán, mindezt még úgy kellene kivitelezni: a lehető legjobb irányba kezdjük el a versenyt a kijelölt  útvonalon.
Mindehhez pedig csak a "pingpong labdánk" irányát és bizonyos feltételek szerint a sebességét változtathatjuk.

Nagyon igaz mondása Belo-nak:

A vitorlázás bonyolultabb, mint gondolnád, de nem olyan bonyolult, mint, ahogy elsőre hinnéd.

A verseny bizony verseny.  Kis különbségek lesznek a végén a döntő momentumok. Tegyük fel, hogy a pálya hossza 500 méter és az én hajóm csak 1 százalékkal van lemaradva az engem követő versenyző hajójához képest. Az a végén 5 méter lemaradás!  Erre mondja az oda látogató hölgyismerősünk, hogy : hopps :(

S, ez még csak az indulásnál összeszedhető, mondjuk nulladik másodperces  hátrány.


folyt. köv.


Üdv: batali
(HUN37)

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:Az RC vitorlá versenyzés taktikája
« Válasz #1 Dátum: 2011. December 23. - 06:57:27 »
Természetesen az előző hozzászólásomban  - amolyan bevezetésként - képszerűen próbáltam bemutatni milyen is a vitorlás verseny rajtja.
A motorizált gépek versenyeinek rajtja általában egy rajtvonalon, vonalban felálló pld. autók, motorok egyszerre indulása egy rajtjelre.
A vitorlásversenyeken egy időzítő visszaszámolás van a rajtot megelőzően. Ilyenkor kell, kellene egy jó rajtpozíciót  elfoglalni. Viszont ezt jelentősen megnehezíti, hogy egyrészt a tóparti versenypályákat körülvevő tereptárgyak (házak, fák, bokrok stb.) megzavarják, eltérítik a szél irányát, ezért az folyamatosan változó irányból fúj. Tovább nehezíti a dolgot, hogy a szűk helyen forgolódó, akár egyszerre 20 hajó, vitorlázata is hatással van a szélre. A vitorláshajó "motorja" a vitorlázat és a vitorla beállítása, ezért van a szél irányának és sebességének nagy hatása a vitorlás mozgására. Mindezeket pedig egy adott pillanatban, a rajtjelre kell optimalizálni, hogy a legnagyobb sebességgel, a legjobb helyzetből és a lehető legjobb irányban haladjunk át a rajtvonalon.  Nem is olyan könnyű.

http://www.youtube.com/watch?v=DTynDEGKP6M&feature=related



A továbbiakban persze majd próbáljunk ide komolyabb szakirodalmat beollózni :)
Üdv: batali
(HUN37)

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:Az RC vitorlá versenyzés taktikája
« Válasz #2 Dátum: 2011. December 23. - 07:12:52 »
Egy kicsit erősebb szélben zajló verseny:

http://www.youtube.com/watch?v=9CxCRszpOME
Üdv: batali
(HUN37)