Hajómodellezés > Vitorlás hajók
Az RC vitorlá versenyzés taktikája
(1/1)
batali:
A versenyzés nagyon fontos eleme a taktika.
Az első és nagyon fontos taktikai elem a : start
Tudom, egyszerű! :) Elsőnek indulni a legnagyobb sebességgel a legjobb időpontban s a lehető legjobb irányba.
Talán mégsem ilyen egyszerű. ................Képzeljünk el egy asztalt amit vicces kedvű emberkék össze vissza mozgatnak, emelgetnek, különböző irányba és intenzitással.. Az asztalon van a kedvenc pingpong labdánk. Ezt kellene a lehető legjobb pillanatban, a legnagyobb sebességgel átjuttatni a start vonalon úgy, hogy közben a többi pingpong labdának megadjuk az útjogot, amit a szabályok előírnak. Amennyiben előzékenyek vagyunk lemaradunk. S, ha ütközünk akkor meg óvnak és megint csak lemaradunk. Talán ha kimaradunk a csere-patéból? Naná, megint csak lemaradunk. Mindezt pedig úgy kell megoldani, hogy a startig még hátralévő időre is nagyon kell figyelni. Az pedig már csak a hab a tortán, mindezt még úgy kellene kivitelezni: a lehető legjobb irányba kezdjük el a versenyt a kijelölt útvonalon.
Mindehhez pedig csak a "pingpong labdánk" irányát és bizonyos feltételek szerint a sebességét változtathatjuk.
Nagyon igaz mondása Belo-nak:
A vitorlázás bonyolultabb, mint gondolnád, de nem olyan bonyolult, mint, ahogy elsőre hinnéd.
A verseny bizony verseny. Kis különbségek lesznek a végén a döntő momentumok. Tegyük fel, hogy a pálya hossza 500 méter és az én hajóm csak 1 százalékkal van lemaradva az engem követő versenyző hajójához képest. Az a végén 5 méter lemaradás! Erre mondja az oda látogató hölgyismerősünk, hogy : hopps :(
S, ez még csak az indulásnál összeszedhető, mondjuk nulladik másodperces hátrány.
folyt. köv.
batali:
Természetesen az előző hozzászólásomban - amolyan bevezetésként - képszerűen próbáltam bemutatni milyen is a vitorlás verseny rajtja.
A motorizált gépek versenyeinek rajtja általában egy rajtvonalon, vonalban felálló pld. autók, motorok egyszerre indulása egy rajtjelre.
A vitorlásversenyeken egy időzítő visszaszámolás van a rajtot megelőzően. Ilyenkor kell, kellene egy jó rajtpozíciót elfoglalni. Viszont ezt jelentősen megnehezíti, hogy egyrészt a tóparti versenypályákat körülvevő tereptárgyak (házak, fák, bokrok stb.) megzavarják, eltérítik a szél irányát, ezért az folyamatosan változó irányból fúj. Tovább nehezíti a dolgot, hogy a szűk helyen forgolódó, akár egyszerre 20 hajó, vitorlázata is hatással van a szélre. A vitorláshajó "motorja" a vitorlázat és a vitorla beállítása, ezért van a szél irányának és sebességének nagy hatása a vitorlás mozgására. Mindezeket pedig egy adott pillanatban, a rajtjelre kell optimalizálni, hogy a legnagyobb sebességgel, a legjobb helyzetből és a lehető legjobb irányban haladjunk át a rajtvonalon. Nem is olyan könnyű.
http://www.youtube.com/watch?v=DTynDEGKP6M&feature=related
A továbbiakban persze majd próbáljunk ide komolyabb szakirodalmat beollózni :)
batali:
Egy kicsit erősebb szélben zajló verseny:
http://www.youtube.com/watch?v=9CxCRszpOME
Navigáció
Teljes verzió megtekintése