Szerző Téma: RC hajó építése a konyhában  (Megtekintve 3796 alkalommal)

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
RC hajó építése a konyhában
« Dátum: 2011. December 25. - 16:00:01 »
Elöljáróban annyit, hogy ezeket a sorokat és építési módot néhány éve, a modellvitorlázásról, pláne azok versenyeiről  mit sem tudva írtam. Nyilvánvalóan azóta sok tapasztalatot szereztem és sok mindent másképp készítenék. Azért talán, érdekességként közzéteszem itt.
Az eredeti „hajó építés leírása:
http://forum.rcmodell.hu/index.php/topic,65999.0.html

Egy  vitorlásmodell a „konyhából”

A konyha helyett írhattam volna dolgozószobát is, de így talán jobban utal a cím a lényegre.
Szerintem, ha valaki elkezd az RC vitorlázással foglalkozni, az első kérdés: mivel is kezdjem.
Vehetek egy, kis manufaktúrában készített, a versenyzésre kiválóan alkalmas (pld Tactic) kész hajót, minőségi rigg készlettel….. 250.000-400.000Ft értékben. Esetleg vehetek egy  kész 1000mm-es hajót a modellboltban vagy a Neten….70.000-150.000Ft értékben. Esetleg „barkácsolhatok" is……kb. 50.000Ft-ig.



Az utóbbi és az általam felvetett eset, egy olyan kezdőnek lehet alternatívája, akinek nincs jól felszerelt műhelye, jól kitömött pénztárcája, szponzora, viszont szeretne elkezdeni vitorlázni. A műhely hiánya indokolja, hogy az öntőformák, sablonok készítése, célszerszámok alkalmazása, aromás és vegyi anyagok mellőzése nagyon is fontos szempont lehet. Nyilvánvaló, mint ahogy egy Ferrarit, úgy egy versenyhajót sem lehet a konyhában előállítani! Viszont egy, a célnak megfelelő szerkezetet megépíteni, amivel megtanulunk elkezdeni valamit, azt viszont igenis lehet. Ráadásul nagyon sok mindent megtanul, megismer az építő az építés közben.




A hajótest:

 Egy kinyomtatott bordarajz alapján 10 mm-es Nikecellből kell kivágtam  a bordákat. Ez egy  fehér, hőszigetelő hablemez, ami  minden barkács áruházban kapható.A bordákat egy 20 mm  vastag Nikecell alaplapra ragasztottam fel. Az alapra előzőleg felrajzoltam  pld. Filctollal,  a hajó alaprajzát. A ragasztást vízálló Palma faipari ragasztóval végeztem. A bordákat 20mm-es csíkokra vágott 10mm-es Nikecell palánkokkal borítottam vagyis Palma ragasztóval felragasztottam. Itt a görbületek, csavarodások miatti feszültségek kiegyenlítését a bárhol beszerezhető, félbevágott   fa fogpiszkálóknak a palánkon át történő beszúrásával oldottam meg. A fogpiszkálók a későbbiekben nyugodtan bent maradhattak, mert egy kicsit a felület alá benyomtam.  A ragasztó jó megkötése után a felületet megcsiszoltam.



A következő lépésként, viszonylag nagy,  Palma ragasztóval bekent 1,5 mm-es balsa lapokkal beborítottam a felületet. Itt felhasználtam  a rögzítéshez  a gombostűk sokaságát. A jó kötés után a felületet megcsiszoltam, az esetleg a nagyobb hibákat kis balsa darabok beragasztásával korrigáltam.



A következő, és a kívülről már látszó réteg, egy 1 méter hosszú vonalzó mellet, 10mm-es csíkokra vágott 1,5 mm vastag, balsa palánkozás elkészítése volt.. Ezt is a Palma ragasztóval lehetett rögzíteni. ( Megjegyzés: amennyiben a ragasztót a csíkokra kenjük és várunk néhány percet, a balsa olyan lesz mint a papír. Könnyen hajlik, csavarodik.  Rögzítésre megint csak jó a gombostű és a szigetelő szalag. Fontos! A teljes száradásig rögzíteni kell az elemeket.



A hajó belső részét a barkácsboltban beszerezhető fenyő lécekkel alakítottam ki. Olyan helyeken ahol az árboc és kötélzet a fedélzettel kapcsolódik mindenképpen fontos volt a fenyőlécek alkalmazása.

 

A bulba tartó szekrényét, két darab 20 mm-es nikecellből alakítottam ki. A megfelelő helyen lévő bordát, a két összeillesztett szekrényfélnek megfelelően kivágtam sniccerrel. A szekrényt  a fenék vonalához illesztettem. ( ehelyett jobb megoldás a kiel szekrény készítése!)




A bulbát tartót uszonyt, a barkácsboltban beszerezhető 50mm széles és 1000mm hosszú alumínium (kapható vékonyabb és erősebb kivitel is) küszöbidom félbevágásával,  FBS ragasztóval ragasztottam össze. (Az epoxi nem vált be, mert rideg és feszítés hatására elpattan a ragasztás.)



 folyt.köv.

Üdv: batali
(HUN37)

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:RC hajó építése a konyhában
« Válasz #1 Dátum: 2011. December 27. - 11:12:51 »
A felület bevonása:

   Gvandor írta annak idején nagyon helyesen!
***************Az ötleted Batali elgondolkoztató, mert olcsónak, egyszerűnek látszik.
Én annyiban tértem volna el, hogy miután a hab testet megcsiszoltad, nem raktam volna rá balsa rétegeket, hanem egyből epoxi-üvegszövet rétegek, a külsejére fedőréteg, hogy az üveget elzárjam a víztől, és ezt csiszoltam volna készre. A végén pedig kibányásztam volna a habot a belsejéből.************  igaza volt és van!

**************Az epoxi-üvegszövet megoldás helyett a balsa palánkozás nekem azért szimpatikusabb, mert én fahajó külsőt szeretnék elérni. Üveg-gyantás hajó én profik által készítettet fogok venni, mivel nem értek ehhez a technológiához. Tapasztalatom sincs a versenyzésre alkalmas hajótestek kivitelezésében. A versenyen, pedig nüánszok döntenek.



Képzeld csak el, a 23-ik rajt pozícióba beállnék a konyhában ácsolt fa Forma1-esemmel. Szerintem a Schummacherék lennének az idegesebbek. Gondolom szívesen lecserélnének egy jó nagy kőtömbre, hiszen az legalább nem mozog.**************  az idő beigazolta amit akkor gondoltam ;)

Fentiekből látható, hogy van probléma a hajóépítéssel elég. Volt problémám ezzel akkoriban…… Is.

Természetesen azért hallgattam a tapasztalattal rendelkező segítőkre. Elmentem az Alvin-Plast Kft.-hez. (www.alvin-plast.hu ) . Ott nagyon szépen elmagyarázták, hogy mit, mikor, hogyan, miért és esetleg valamit miért ne. Tényleg csak ajánlani tudom Őket!

A beszerzett anyag:
SR 8500 epoxi lamináló gyanta, 48gr/m2 üvegszövet, 2 óra fazékidőre beállított SD 8605 és SD8601 térhálósító.

1 kg gyanta elég több hajóhoz is. Még az itt tárgyalt módszerrel is bőven sok. Ráadásul nem kell megvenni a "vízálló" ragasztót, hanem csak egy fajta anyagot kell alkalmazni. Talán még 12 perces epoxit esetleg, ahol sűrgősebb a technológia. A hajó belseje ki is lett ezzel az anyaggal kenve, az eresztékeknél jól benyomkodva. Szerintem a víznek fel kell kötnie a gatyát ha ki akar találni innen. 

 

folyt.köv.
Üdv: batali
(HUN37)

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:RC hajó építése a konyhában
« Válasz #2 Dátum: 2012. Január 02. - 16:30:55 »
A fedélzetet:

Jó ötletnek tűnt, a fedélzetet úgy készítem el, hogy a bordák közötti részbe a nyílásnál 1-2mm-el nagyobb, 10mm-es hungarocell lapokat szabok, majd  a bordák közötti részekbe tuszkolom. Így is tettem. Hungarocell lapokkal kitöltöttem a bordák közötti nyílásokat, beragasztottam az árbocot alátámasztó és az egyéb erősítésnek, szervó tartónak szánt fenyőléceket.




 A fedélzet fa burkolását két élével összeragasztott 1,5 mm-es balsa lapból készítettem. A két lap összeragasztása után, a hajót a balsára ráfektettem, körberajzoltam a hajó körvonalát, és körbe vágtam.  Majd a hajóra ráfektetve kivágtam, kifúrtam a szervók nyílását, és a kormánytengely helyét. Ezután a hungarocell felületet megcsiszoltam, és 3 réteg műgyantával bevontam..



A balsa burkoló alsó, a hajó felé eső felületét jól beitattam műgyantával, és a fedélzeti burkolatot a helyére tettem. Összeállítás után szigetelőszalaggal és súlyokkal rögzítettem a fedélzetet a hajón.



folyt.köv.
 A többszöri műgyanta réteg felvitele után, ráfektettem még pluszban egy réteg üvegszövetet is. Amennyire tudtam elsimogattam a ráncokat és  három plusz réteget vittem fel. Gondoltam ez már elég erős fedélzetet fog alkotni, elvégre ez túrahajónak készült és nem versenyhajónak.

Üdv: batali
(HUN37)

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:RC hajó építése a konyhában
« Válasz #3 Dátum: 2012. Január 19. - 09:01:16 »


Folytatva a hajóépítést a következő a kormányzás megoldása volt. Először az uszonynak is felhasznált küszöbsínből alakítottam ki, de ez még túrahajónak is túlsúlyos volt.  Viszont a következő megoldás már bevált. 4 mm-es rétegelt lemezből kivágtam a kormánylapát alakját, egy 4 mm-es rozsdamentes acélhuzalt beillesztettem és beragasztottam. Erre a ragasztó kötése után mind a kétoldalra felragasztottam egy-egy 1,5 mm-es balsát. Másnap az egészet szárnyprofil alakura csiszoltam. Végül az egészet a hajótestnél alkalmazott anyagokkal ( műgyanta üvegszövet ) bevontam majd lefestettem. A kormánytengelyt egy 6mm-es alucsővel csapágyaztam  oly módon, hogy alul és felül is 1-2 mm-el túllógott a cső  a hajótesten.



Kormányszervónak bőven elég egy olcsón beszerezhető normál analóg szervó (pld Futaba 3003). Nagy erőket nem kell mozgósítania, hiszen a tengely előtti rész csökkenti a kormányzási erőket. A tengelyre egy, a modellboltokban kapható kormánykart tettem. Itt egy kis reszeléssel megoldottam, hogy kilazulás esetén ne tudjon elfordulni és pláne elveszni a kormánylapát.
Üdv: batali
(HUN37)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19625
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:RC hajó építése a konyhában
« Válasz #4 Dátum: 2012. Január 21. - 20:42:36 »
Gratulálok hozzá, nagyon szép szemet gyönyörködtető!  ;)
Az asszony és konyha hogy viseli a hajóépítést?  ???  ;D ;D ;D
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:RC hajó építése a konyhában
« Válasz #5 Dátum: 2012. Január 22. - 07:51:47 »
Az az igazság, hogy nem a konyhában építettem valójában, hanem az otthoni irodámban. Viszont ha azt írom, hogy hajóépítés az irodában, az megtévesztő is lehetett volna, hiszen nem mindenhol lehet igénybe venni a főnöki irodát modellezés céljából.  ;)
 Az építés során csak a műgyantázásnak volt illata, különben teljesen zajtalan szagtalan a művelet ezzel az általam bemutatott módszerrel.

Bizonyára észrevetted, hogy a költségei sem horribilisek. Talán 6 tábla balsa, 2 tábla 10mm-es nikecell, pár darab fenyőléc. Legyen 3000Ft.

A vitorlaszervó:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18742__Vigor_VSD_11AYMB_MG_HV_Extra_Large_360_Degree_Winch_Servo_0_75sec_50kg_150g.html
16 Dollár kb 3840Ft

A kormányszervó:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13360__TGY_S4505B_40g_4_8kg_0_10sec_Dual_Bearing_Anolog_Servo.html
5 Dollár kb. 1200Ft

A vitorlához is jó a virágosoknál beszerezhető csomagoló fólia, az árbóchoz pedig a barkácsboltokban kapható alu csövek és idomok. Ezek sem kerülnek többe mint 3-4000Ft.

Nagy előnye a vitorlás modellnek, hogy nem zuhan le és egész napos szórakozást biztosít. Több évtizede épűlt hajók is még köszönik jól vannak ;)

Üdv: batali
(HUN37)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19625
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:RC hajó építése a konyhában
« Válasz #6 Dátum: 2012. Január 22. - 08:40:12 »
Szia batali!

Nagyon jó a leírásod.
Amit én is köszönök.
Jó tisztában lenni azzal is, nem kerül vagyonokba ez a csodálatos RC modell vitorlás építése!
Remélem, egyre többen leszünk akik majd kedvet kapnak legalább egy ilyen hajó építéséhez.
Várjuk a folytatást...  ;)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nyafi

  • Vendég
Re:RC hajó építése a konyhában
« Válasz #7 Dátum: 2012. Január 22. - 19:35:57 »
Minden tiszteletem batali úrnak.
Én is várom a folytatást.

Üdv.: Nyafi

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:RC hajó építése a konyhában
« Válasz #8 Dátum: 2012. Január 23. - 14:58:15 »
Köszönöm a biztatást ;)

A következő rész a hajó egyensúlyát biztosító uszony és bulba együttese. Ez nagyon lényeges rész, mert köztudottan kb. 8-900szorosa a víz ellenállása a levegő ellenállásának. A sebesség növelésével ráadásul hatványozottan nő is.
Persze túrahajónál ez azért nem létfontosságú.  Így én, egyszerűség kedvéért a barkácsboltban kapható küszöblécek egymással szembe fordításával készítettem az uszonyt, tulajdonképpen a hajóban elhelyezett uszonyszekrénybe beragasztva F.B.S. ragasztóval. Először egy darabban volt az uszony, később átalakítottam szétszedhetőre, de inkább csak szórakozásból, nagy jelentősége nincsen.


Jelenleg ha újra készítenék uszonyt, inkább RC helikopterezőktől szereznék be leselejtezett rotorlapátot, és fixen beragasztanám.


Természetesen a versenyek előírása szerint ennek kivehetőnek kell lenni, hogy mérni és ellenőrizni tudják, tehát ez csak az ilyen túrahajónál jó megoldás. Viszont egyszerűen megoldva az egyik fontos probléma.

Annak idején nálam egy ilyen kis hajóval kezdődött minden


Nagyon sok örömöt találtam a vitorlázásban ezért álltam neki egy nagyobbat készíteni. Nem tudtam én még akkor, hogy  eszik vagy isszák a vitorlásmodellezést mint versenyzést.  A vásárolt kis bolti hajóból indultam ki. Sajnos a Century nevű hajó gyári hibás volt. Az uszonyszekrénye a vízvonal alatt, nem látható módon repedt volt. Emiatt viszont szép lassan, szinte észrevétlenül a hajó megtelt vízzel. Szerencsésen még ki tudtam kormányozni a partig, de nagy tanulópénz volt az biztos. Ezért készült a saját konstrukció ilyen elsüllyedés-mentesítettre. Saccra a Vision tervek alapján épített hajóban mintegy 6 liter térfogatnyi nikecell szigetelő van, ráadásul 10 légkamrával is rendelkezik még a kb. 4,5 kg-os hajó. Valószínű nem járok majd úgy, ahogy egy peches modellező társ járt akinek a hajója elsüllyedt az Omszki tóban. A hajója megdőlve beengedte a vizét és  puff neki. 
Egy másik hajóból pedig nemrég kicsúszott az uszony és felborult a hajó. Óriási szerencsével ez pont a stégnél történt, így nem lett ebből komolyabb baj. ( Sőt az uszonyt a versenyzőtársak kicsáklyázták :))
Egy szó mint száz, ezért lett ez a hajó ilyen amilyen.

A bulbáról is illenék valamit írni. Én ilyet tudok készíteni :D


Nem is adok még tippeket sem, hogyan kell ólmot önteni. Aki ért hozzá az úgyis megoldja. Aki nem ért hozzá az pedig ne próbálja egyedül.

Azért ötletként  egy bevált megoldás:  a tervezett bulbáról két fél famintát készítenek, gipsszel körbe veszik, majd kötés után abba epoxyval kevert ólomsörétet öntenek. A búvár nehezékként használt övekben nagyon apró méretű sörét van, és beszerezhető a sportáruházakban.
Üdv: batali
(HUN37)