Elöljáróban annyit, hogy ezeket a sorokat és építési módot néhány éve, a modellvitorlázásról, pláne azok versenyeiről mit sem tudva írtam. Nyilvánvalóan azóta sok tapasztalatot szereztem és sok mindent másképp készítenék. Azért talán, érdekességként közzéteszem itt.
Az eredeti „hajó építés leírása:
http://forum.rcmodell.hu/index.php/topic,65999.0.htmlEgy vitorlásmodell a „konyhából”A konyha helyett írhattam volna dolgozószobát is, de így talán jobban utal a cím a lényegre.
Szerintem, ha valaki elkezd az RC vitorlázással foglalkozni, az első kérdés: mivel is kezdjem.
Vehetek egy, kis manufaktúrában készített, a versenyzésre kiválóan alkalmas (pld Tactic) kész hajót, minőségi rigg készlettel….. 250.000-400.000Ft értékben. Esetleg vehetek egy kész 1000mm-es hajót a modellboltban vagy a Neten….70.000-150.000Ft értékben. Esetleg „barkácsolhatok" is……kb. 50.000Ft-ig.
Az utóbbi és az általam felvetett eset, egy olyan kezdőnek lehet alternatívája, akinek nincs jól felszerelt műhelye, jól kitömött pénztárcája, szponzora, viszont szeretne elkezdeni vitorlázni. A műhely hiánya indokolja, hogy az öntőformák, sablonok készítése, célszerszámok alkalmazása, aromás és vegyi anyagok mellőzése nagyon is fontos szempont lehet. Nyilvánvaló, mint ahogy egy Ferrarit, úgy egy versenyhajót sem lehet a konyhában előállítani! Viszont egy, a célnak megfelelő szerkezetet megépíteni, amivel megtanulunk elkezdeni valamit, azt viszont igenis lehet. Ráadásul nagyon sok mindent megtanul, megismer az építő az építés közben.
A hajótest: Egy kinyomtatott bordarajz alapján 10 mm-es Nikecellből kell kivágtam a bordákat. Ez egy fehér, hőszigetelő hablemez, ami minden barkács áruházban kapható.A bordákat egy 20 mm vastag Nikecell alaplapra ragasztottam fel. Az alapra előzőleg felrajzoltam pld. Filctollal, a hajó alaprajzát. A ragasztást vízálló Palma faipari ragasztóval végeztem. A bordákat 20mm-es csíkokra vágott 10mm-es Nikecell palánkokkal borítottam vagyis Palma ragasztóval felragasztottam. Itt a görbületek, csavarodások miatti feszültségek kiegyenlítését a bárhol beszerezhető, félbevágott fa fogpiszkálóknak a palánkon át történő beszúrásával oldottam meg. A fogpiszkálók a későbbiekben nyugodtan bent maradhattak, mert egy kicsit a felület alá benyomtam. A ragasztó jó megkötése után a felületet megcsiszoltam.
A következő lépésként, viszonylag nagy, Palma ragasztóval bekent 1,5 mm-es balsa lapokkal beborítottam a felületet. Itt felhasználtam a rögzítéshez a gombostűk sokaságát. A jó kötés után a felületet megcsiszoltam, az esetleg a nagyobb hibákat kis balsa darabok beragasztásával korrigáltam.
A következő, és a kívülről már látszó réteg, egy 1 méter hosszú vonalzó mellet, 10mm-es csíkokra vágott 1,5 mm vastag, balsa palánkozás elkészítése volt.. Ezt is a Palma ragasztóval lehetett rögzíteni. ( Megjegyzés: amennyiben a ragasztót a csíkokra kenjük és várunk néhány percet, a balsa olyan lesz mint a papír. Könnyen hajlik, csavarodik. Rögzítésre megint csak jó a gombostű és a szigetelő szalag. Fontos! A teljes száradásig rögzíteni kell az elemeket.
A hajó belső részét a barkácsboltban beszerezhető fenyő lécekkel alakítottam ki. Olyan helyeken ahol az árboc és kötélzet a fedélzettel kapcsolódik mindenképpen fontos volt a fenyőlécek alkalmazása.
A bulba tartó szekrényét, két darab 20 mm-es nikecellből alakítottam ki. A megfelelő helyen lévő bordát, a két összeillesztett szekrényfélnek megfelelően kivágtam sniccerrel. A szekrényt a fenék vonalához illesztettem. ( ehelyett jobb megoldás a kiel szekrény készítése!)
A bulbát tartót uszonyt, a barkácsboltban beszerezhető 50mm széles és 1000mm hosszú alumínium (kapható vékonyabb és erősebb kivitel is) küszöbidom félbevágásával, FBS ragasztóval ragasztottam össze. (Az epoxi nem vált be, mert rideg és feszítés hatására elpattan a ragasztás.)
folyt.köv.