Autómodellezés > Drift Elektromos autók

Drift kormánymű

(1/2) > >>

czira:
Kormánykitérés növelése

Gondoltam megosztom eddigi tapasztalataimat, és írok egy kis összegzést, hogy miket érdemes módosítani egy RC autó kormányművén, ha driftre szeretnénk használni. Előre is elnézést kérek, hogy csak 3D modellekről készült képeken mutatom be a módosításokat, de így egyszerűbb, és talán jobban látható.
Egyik alapvető probléma, hogy kevés a kormánykitérés, így érdemes ezt megnövelni. Legtöbb esetben nem elég egyszerűen nagyobb kitérést trimmelni a távon, hiszen már fizikai akadályai vannak a nagyobb szögben fordulásnak. Érdemes a kormánymű karjait meghosszabbítani, ill. a csapágyházak ütközőit lereszelni:  (A képeken egy Tamiya TRF 416-on végzett átalakítások láthatóak.)
12mm hosszabbítás, üvegszálas elektronikai panelból: (a képen a két fehér alkatrész)

 
Ezt kell eltávolítani:
 

Lehetséges buktató: Egy Tamiya TB-03-nál próbáltam csak a reszelést, mivel a kormánymű még tudott volna tovább tekerni, de itt megakadt, le volt határolva. Lereszeltem az ütközőt, azonban ez azt eredményezte, hogy a kormánymű be tudott szorulni, mert „önzáró” lett. Kicsit megfigyelve a kormányművet hamar rá lehet jönni, hogy ennek mi az oka.
Teljesen kitekert kormánynál a kormányösszekötő tengelyvonalának a kerék fordulási tengelyén kívül kell esnie, különben „önzáró” lesz a kormányzás, maximális kitérés esetén beszorul és úgy marad, nem tud visszajönni. A kép alapján talán könnyebb megérteni: a zöld kereszttel jelölt (a kép síkjára merőleges) fordulási tengelynek a piros vonal jobb oldalára kell esnie, különben a csapágyház rossz irányba szeretne fordulni, emiatt beszorul.

 
Első körben ennyi, de hamarosan folyt köv…  ;)


gary:
A kormánymű kapcsán érdemes lehet még említést tenni az Ackerman kormányzás jótékony hatásairól kanyarodásnál.
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a kanyarban lévő kerekek nem párhuzamosak, hanem a belső íven lévő nagyobb szögben fordul a külsőhöz képest, ezáltal javítja az autó fordulékonyságát.



Azért jó ez, mert a belső íven lévő kerék kisebb sugarú körpályán forul a külsőhöz képest, ezáltal az alváz hossztengelyéhez mért szögnek is nagyobbnak kell lennie az ideális elforduláshoz.



Természetesen a téma ennél azért némiképp bővebb, így aki tovább akar olvasgatni megteheti mondjuk itt:
http://www.rctek.com/technical/handling/ackerman_steering_principle.html
http://www.rcoffroad.hu/cikkek/futomu2.php

czira:
Igen, ez lett volna a következő téma :) De azért felrakom, az is amit én összeállítottam :)

czira:
Zéró Ackermann


Külföldi fórumokat, honalapokat olvasva sok helyen láttam a 0°-os ackermann szöget. Kicsit belemélyedtem a dologba és az alábbiakra jutottam:
Először is mi is az Ackermann szög? Talán képekel a legegyszerűbb szemléltetni a dolgot:
                               
(forrás: http://diracdelta.co.uk)   (forrás: http://oto-hui.com)
Azért van szükség rá, mivel a két első kerék különböző íven fordul, ezt úgy lehet elérni, hogy a két első keréket különböző szögben fordítjuk. A legtöbb – nem driftre tervezett – RC autó (és persze 1:1-es személyautó) ilyen kormány geometriával van ellátva. Teljesen kitekert kormánynál szemmel is észrevehető a jelentős eltérés. Azonban erre a driftnél nincs szükség, sőt inkább csak hátráltat. A következő ábrát megfigyelve könnyen megérthető ennek az oka:
 
(forrás: http://csjunkies.com)
CS-vel szerelt autóknál ez talán fokozattan előjön, arról nem is beszélve, hogy itt a kormánykitérés szögének növelése (pl. a fent leírt módon) fokozattan szükségessé válik.

Ismét egy Tamiya TRF 416-on mutatnám be a lépéseket:


Tervezéssel, 3D modellezéssel kezdtem a dolgot, mert nem akartam ész nélkül elkezdeni az átalakítást, azt sem tudtam hogy megoldható-e, elférnek-e az új ötletek.
Eredetileg közel 15° eltérés van a két oldal között, míg a belső íven futó kerék ~46˘-ot fodul, addig a külső ívenlévő csak ~31%-ot.

Több megoldást kipróbáltam, azonban hamar kiderült, hogy a 0° egy ideális állapot, (amit elérni nem lehet, de elég jól meg lehet közelíteni) kb. 4-5° mindig marad.

                                                           
   Eredeti kormánymű                               Módosított (itt már csak 4° a széttartás)
   megnövelt kitéréssel
        (~15% széttartás)

Az ötletek közül talán triviálisnak tekinthető az alábbi:


Ez nekem nem volt szimpatikus, azonban könnyű kialakíthatósága miatt tudom ajánlani. Simán össze van kötve a két csapágyház, és az egyikhez hozzá van kötve a kormányszervó.


Végülis az eredeti kormánymű megtartása mellett döntöttem. A karokat meghosszabbításán, ütközők eltávolításán már túl vagyok. Ennek a hátránya egyedül az, hogy egyenes arányban megnöveli a kormánymű lógását is  >:(

A modellek alapján úgy vettem észre, hogy a zéró Ackermann eléréséhez a csapágyházak karjait (ahova a kormányösszekötő csatlakozik) kell módosítani. A lényeg, hogy a bekötési pontot el kell tolni úgy, hogy a fordulási tengely pontjából húzott, az autó hossztengelyével párhuzamos egyenesen kell lennie. Ez így leírva kicsit bonyolultnak hangzik, de a kép alapján könnyen megérhető:

 

Az alkatrészek természetesen ismét üvegszálas elektronikai panelből készültek. Mivel így a kar hosszabb is lett, ezért a kormánykitérés csökkent, de szerencsére ez nem vészes, ennyi „tartalék” még volt a szervóban, és tökéletesen működik.
 


Tapasztalatok:
Mivel nem vagyok még profi driftelő, ezért nem reklámoznám, hogy ennyivel vagy annyival jobb a dolog, akinek felkeltette az érdeklődését próbálja ki, nem olyan nagy munka az átalakítás, ráadásul (jelen esetben) könnyen visszalakítható. Én úgy voltam vele, hogy a kormánykitérést ígyis-úgyis növelnem kellett, de mivel szembesültem az önzáró hatással, így kézenfekvő volt, hogy szükséges az átalakítás. A zéró-Ackermann pedig csak egy két kis alkatrész volt, ami a csapágyházakra került, így nem volt kérdés hogy kipróbálom :)

czira:
Ja és itt egy pár "valós" kép is :)


Navigáció

[0] Üzenetek főoldala

[#] Következő oldal

Teljes verzió megtekintése