Szerző Téma: Tatra 813 építés  (Megtekintve 28444 alkalommal)

Nem elérhető viktor58

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 305
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #30 Dátum: 2018. Április 28. - 11:56:30 »
És a következő lépés...
Valami hasonlót kéne összehoznom csak egy kicsit finomítva.

https://youtu.be/81L2O-coyA4

Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19617
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #31 Dátum: 2018. Április 28. - 22:03:05 »
Szia Viktor!

Nem lesz egyszerű.... ::)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető viktor58

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 305
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #32 Dátum: 2018. Május 18. - 20:27:48 »
Sziasztok!

Természetesen nem tétlenkedem, dolgozok a Tatra project második felén. 3 fő részt kell még elkészítenem.

1. Loglift Z daru
2. Rakoncás plató
3. távirányító (mindjárt kifejtem bővebben)

Először is a már kész teherautóról írnék néhany észrevételt. Maga a szerkezet kiválóan működik (ezt többen láthattátok is) egy két apróságtól eltekintve. Sajnos a tető panelt újra kell gyártanom. Az történt , hogy ugyebár az első színt azon próbáltam ki ami akril festék volt. Majd erre fújtam rá a végleges színt ami viszont oldószeres festék. A két anyag nem igazán szerette egymást és 1-2 hét alatt először megrepedezett a festék majd az egész műanyag lemez hullámos lett és elvetemedett. Nem nagy gond, örülök neki hogy csak a tető járt így.
Mivel a füstölés szerintem nem volta elég látványos, főleg szélben ígySzabó Péter hobbitárs  javaslatára kipróbáltam az E cigikben használatos 100% VG (vegetarian glycerol vagyis növényi glicerin) folyadékot ami már meghozta a kívánt hatást.
Az indexelés funkció zavaró tud lenni amikor nem is akarom hogy indexeljen ezért azt ki-be kapcsolhatóra fogom átalakítani, ehhez már megrendeltem az RC kapcsolót.

https://www.youtube.com/watch?v=CWvZSrr9dfQ

A Loglift daru kemény dió lesz, illetve már az is. Ugyanis elkezdtem az építését. Összeszedegettem, felkutattam a szükséges alkatrészeket a lomos dobozaim mélyén és leszabtam némi alu idomot ami majd a daru vázát adja. Így már nagyjából fogom látni hogy mi hova kerüljön. Legközelebb már képekkel is szolgálok.

Az irányadó de sok részletben el kell térnem a működtethetőség miatt:



A platóról nem írnék részletesen mert az már sétagalopp lesz a fentebb említetthez képest.

A távirányító megint egy kemény dió és még mindig komoly fejtörést okoz hogy mit hogyan vezéreljek. még a 14!!!!! csatorna is kevésnek bizonyul ezért bővítek! Tudom, tudom lassan vehetnék már egy komolyabb távot és nem kéne ennyit kínlódi. De nem tehetek róla, szeretek "kínlódni" , pepecselni ilyenekkel. Szóval a két fő probléma: kevés a csatorna, a 6-os 7 es csatorna potméter és 3 állású kapcsoló ami a daru irányításához kell majd és nagyon nem esik kézre vagyis át kell tenni vagy ki kell váltani valamivel. A daru mozgatásához 6 csatornát fogok használni amiket nagyon finoman kell vezérelnem ahhoz hogy szépen mozogjon.
Úgy döntöttem hogy a táv kap mégegy 2,4 ghz adómodult és még egy irányító kart (joystick). Így már 21 csatornásra bővül de természetesen nem egyidőben érhető el mind a 21 hanem a modulok közt egy forgatható kapcsolóval tudok váltani. Viszont így már kevés lesz a helyem a házban, ezért át kell építenem az egészet egy másik, nagyobb házba.
Körülbelül ilyesmit szeretnék:


Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Nem elérhető viktor58

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 305
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #33 Dátum: 2018. Május 21. - 10:40:41 »
Képek amik kimaradtak:











Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19617
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #34 Dátum: 2018. Május 22. - 21:41:36 »
Szia Viktor!

Van benne vezeték bőven!  :o :o :o
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető viktor58

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 305
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #35 Dátum: 2018. Június 02. - 12:02:42 »
Üdvözletem!

Elkezdtem építeni a Loglift Z darut. Természetesen most is azzal kezdtem hogy rengeteg képet és rajzottanulmányoztam az eredetiről. Kitaláltam a méreteket ami nem volt olyan nehéz hiszen a valóságban is több méretű daru létezik ezért itt a méretarány betartása annyira nem lényeges inkább csak az a lényeg hogy jól mutasson. Hasraütésszerűen megrajzoltam a gép vázát és kivágtam műanyaglapból hogy könnyebb legyen elképzelni hogy, hogy is fog kinézni és mekkora lesz. Majd beszereztem a szükséges alu zártszelvényeket. A teleszkópos rész okozott némi fejtörést mert nem találtam olyan szelvényeket amik pont passzoltak volna egymásba, ezért azt két félből ragasztottam össze. A legtöbb elemet ahol az 1:1 méretű darunál hegesztve van ott én fémhez való epoxy ragasztóval ragasztottam.

















A tervem az hogy először a daru váz elemeit csinálom meg és csak utána fogom motorizálni az egészet. Ez annyiból nehezíti meg a munkát hogy folyamatosan szem előtt kell tartanom hogy majd mi hogyan is fog működni, mi hol fog elférni. A következő a csipegető elkészítése ami önmagában elég összetett szerkezet.

A működtetésről mikro áttételes motorok és menetes orsók fognak gondoskodni :



Ilyen motorból sokféle fordulatszámút lehet kapni. Én szinte mindegyikből beszereztem kettőt-kettőt, így majd tudom próbálgatni hova melyik lesz megfelelő.



Ilyenből 2 és 4 mm menetemelkedésűeket fogok használni. Hogy melyik hova lesz jó azt még nem tudom.



A motorokat ilyen 10A-es fék nélküli szabályzókkal fogom vezérelni a finom mozgatás érdekében.

Folyt.köv.
Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19617
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #36 Dátum: 2018. Június 06. - 22:01:24 »
Szia Viktor!

Ez is nagyon ott van! ;)
Nagyon látványos lesz majd!  :o :o :o
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető viktor58

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 305
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #37 Dátum: 2018. Július 01. - 10:36:35 »
Folyamatban van a daru építése csak nagyon lassan haladok vele. Sajnos az eredeti elképzeléseim a működésről, működtetéséről sorra dugába dőlnek ezért mindig új dolgokat kell kitalálnom. Az eredetileg tervezett mikro motorok gyengének bizonyultak, ami elég erős lett volna az meg piszok lassú. Így a munkahengereket MG90s micro fém fogaskerekes szervókkal oldottam meg. Emiatt komoly kompromisszumokat kellett kötnöm mert a szervók nem férnek el a gépvázban és lerontják az élethű összhatást. A tervem az volt hogy semmi ne látszódjon a működtető motorokból. A második kar munkahengerei is csak amolyan díszként finkcionálnak mert a mozgatást a gémben lévő orsó végzi, emiatt két hosszanti rést kellett kimunkálnom ami megint csak rontja az összképet. Abban reménykedek, hogy majd ha teljesen készen lesz és le lesz festve akkor ezek a dolgok nem fognak annyira feltűnni.
A darunak már 4 része működtethető a linkelt videóban még csak 2 működik. Forgatás, 1. kar, 2. kar, teleszkópos rész.
A következő a rönkfogó lesz ami megint egy bonyolult szerkezet.
És még magán a teherautón is van mit módosítani. Sajnos a füstmodul nem működik tökéletesen, mert magasabb fordulatnál köpködi az olajat is és mindent összefröcsköl. Ezt szerintem az okozza, hogy a modul és a kipufogó közötti gumicsőben van egy U alakú hajlat ahol a meleg füst lecsapódik és összegyűlik az olaj amit aztán az áramló levegő kinyom. Erre a megoldás, hogy megszűntetem az U alakú törést a csőben. Ehez viszont máshova kell helyeznem a füstmodul kazánját, ami jelentős átépítéssel jár.
A fülke tetejét időközben újra elkészítettem és elkezdtem a rakoncás plató konzoljait is.









Videjó: https://www.youtube.com/watch?v=sSe1nuLVsgI









Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19617
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #38 Dátum: 2018. Július 03. - 08:44:31 »
Szia Viktor!

Mint a kezdet olyan az utó munka is!   :o :o :o
Nagyot alkotsz!  ;) ;) ;)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető viktor58

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 305
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #39 Dátum: 2018. Szeptember 14. - 19:28:52 »
Sziasztok!

Nem hagytam abba a Tatra építését, csak ugyebár nyár volt és ezer más elfoglaltságom volt így nem tudtam vele haladni.
Na de nemrégiben újra munkához láttam és jelentős mértékben haladtam a teherautóval.
Immár teljesen működöképes a daru, amiről egy videót is készítettem (link lejjebb). Meg kell mondjam, az irányítása nagy gyakorlatot igényel majd. A távirányító sajnos nem felel meg az elvárásaimnak mert kevés a proporcionális csatorna és a tervezett három stick-es felállás sem lesz jó mert nem fog kézre esni így nehézkesebb lesz az irányítás. Az sem elhanyagolható szempont hogy az öreg Hitec táv bedöglött. Próbáltam működésre bírni de nem jövök rá hogy mi lehet a hibája. A megoldást a manapság szerintem legjobb ár/érték arányú Flysky FS-i6 táv jelentette. Ez a táv ha úgy akarom 6 proporcionális csatornával rendelkezik és mivel frissítettem a szoftverét így már 10 csatornás lett. Egy második adómodul beépítésével 20 csatornát fogok tudni használni. Az egész távot átpakolom a fentebb mutatott alu műszerdobozba kap egy lipo akksit és két 3 tengelyes joystickot. Ez hozza majd meg az elvárt irányíthatóságot mivel így egyszerre tudom a daru minden funkcióját irányítani, anélkül hogy levenném a kezem a két stick-ről.



Ebay-ről rendelve kb 3200Ft os darabáron lehet hozzájutni. Légijármű irányítására nem ajánlom mert elég nagy a holtjátéka.

Nem volt egyszerű a rönkfogó elkészítése sem. Már az alapanyagok kiválasztása is feladta a leckét, végül minden alkatrészét alu lemezből vágtam ki és hajtottam le. A karok mozgatását egy 150 rpm fordulatú mikro áttételes motor végzi M4 es menetes szárral aforgatást egy 30 rpm motorral oldottam meg. Ennek a fordulata soknak bizonyult de sajnos nincs lassabb ezért a motorra érkező feszültséget csökkentem le kb 1,5-2 voltra egy pici "voltage regulator" segítségével.
A fő munkahenger szervója sajnos nem bírta a terhelést ezért azt száműztem és a helyére egy 50 rpm mikro motor került ahogy eredetileg terveztem (valószínűleg ez lesz a sorsa a kettes számú munkahengernek is). Viszont így megint ott voltam ahol a part szakad. A motor elég erős, viszont lassú. A sebességén egy inverterrel gyorsítottam ami a névleges 7,4 voltból 12 voltot csinál. Ezek az elektronikák kínából fillérekért beszerezhetőek.

Voltage regulator

https://www.ebay.com/itm/DC-DC-3-3V-5V-9V-12V-3A-Adjustable-Buck-Step-Down-Voltage-Regulator-Power-Module/112472497295?hash=item1a2fe21c8f:g:mDIAAOSwoRBZsKko

Voltage booster

https://www.ebay.com/itm/LM2587-DC-DC-Booster-Converter-Step-Up-Voltage-Regulator-3-5-30V-4-0-30V/181847059772?hash=item2a56eded3c:g:B-kAAOSwXf9ZoSKw

Természetesen mindkettő állítható így egy elég tág tartományon belül beállíthatjuk a kívánt értéket egy multiméter segítségével. Fontos tudni hogy állandó feszültséget kapunk a kimeneten. Tehát a 12V az akkor is 12V ha merül az akksi.

És akkor a tesztvideók:

https://www.youtube.com/watch?v=NbpIREbsHOQ

https://www.youtube.com/watch?v=GuaQWK_2EW8

A platóval is sokat haladtam, szinte majdnem készen van csak még kép nem készült róla.
Egyik délután kisétáltam a közeli erdőbe faanyagot gyűjteni. Végül a bodza ágak mellett döntöttem mert kiszáradva még a vastagabb ágak is nagyon könnyűek és a kinézete is megfelel a méretaránynak.























A hátsó lámpatestek igazi 1:1 személyautó index búrájából és egy törött elakadás jelző háromszögből készültek némi műanyag hulladék hozzáadásával. Szerintem nagyon mutatós lett!  :)

Tesztvideó: https://www.youtube.com/watch?v=q4lcABNeO7o

A fülkevédő hátfal alumínium U idomokból lett összeragasztva a rács Fiat 1.3 JTD használt légszűrőbetét része az alsó, teli rész pedig nyomdai lemez.





Még mindig dok munka van vele de azt hiszem a nehezén már túl vagyok.
Ami még hátra van:
-füstmodult véglegesíteni
-csörlőt befejezni
-platót befejezni
-talpalók elkészítése (ezek félig készen vannak)
-darukezelő ülése, karok, létra, vezetékelés
-vonófej

Folyt. köv.
Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19617
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Tatra 813 építés
« Válasz #40 Dátum: 2018. Szeptember 14. - 21:46:38 »
Szia Viktor!

Minden elismerésünk a tiéd! ;)
Nagyon szép munka!  :o :o :o
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com