Sziasztok!
Nem hagytam abba a Tatra építését, csak ugyebár nyár volt és ezer más elfoglaltságom volt így nem tudtam vele haladni.
Na de nemrégiben újra munkához láttam és jelentős mértékben haladtam a teherautóval.
Immár teljesen működöképes a daru, amiről egy videót is készítettem (link lejjebb). Meg kell mondjam, az irányítása nagy gyakorlatot igényel majd. A távirányító sajnos nem felel meg az elvárásaimnak mert kevés a proporcionális csatorna és a tervezett három stick-es felállás sem lesz jó mert nem fog kézre esni így nehézkesebb lesz az irányítás. Az sem elhanyagolható szempont hogy az öreg Hitec táv bedöglött. Próbáltam működésre bírni de nem jövök rá hogy mi lehet a hibája. A megoldást a manapság szerintem legjobb ár/érték arányú Flysky FS-i6 táv jelentette. Ez a táv ha úgy akarom 6 proporcionális csatornával rendelkezik és mivel frissítettem a szoftverét így már 10 csatornás lett. Egy második adómodul beépítésével 20 csatornát fogok tudni használni. Az egész távot átpakolom a fentebb mutatott alu műszerdobozba kap egy lipo akksit és két 3 tengelyes joystickot. Ez hozza majd meg az elvárt irányíthatóságot mivel így egyszerre tudom a daru minden funkcióját irányítani, anélkül hogy levenném a kezem a két stick-ről.
Ebay-ről rendelve kb 3200Ft os darabáron lehet hozzájutni. Légijármű irányítására nem ajánlom mert elég nagy a holtjátéka.
Nem volt egyszerű a rönkfogó elkészítése sem. Már az alapanyagok kiválasztása is feladta a leckét, végül minden alkatrészét alu lemezből vágtam ki és hajtottam le. A karok mozgatását egy 150 rpm fordulatú mikro áttételes motor végzi M4 es menetes szárral aforgatást egy 30 rpm motorral oldottam meg. Ennek a fordulata soknak bizonyult de sajnos nincs lassabb ezért a motorra érkező feszültséget csökkentem le kb 1,5-2 voltra egy pici "voltage regulator" segítségével.
A fő munkahenger szervója sajnos nem bírta a terhelést ezért azt száműztem és a helyére egy 50 rpm mikro motor került ahogy eredetileg terveztem (valószínűleg ez lesz a sorsa a kettes számú munkahengernek is). Viszont így megint ott voltam ahol a part szakad. A motor elég erős, viszont lassú. A sebességén egy inverterrel gyorsítottam ami a névleges 7,4 voltból 12 voltot csinál. Ezek az elektronikák kínából fillérekért beszerezhetőek.
Voltage regulator
https://www.ebay.com/itm/DC-DC-3-3V-5V-9V-12V-3A-Adjustable-Buck-Step-Down-Voltage-Regulator-Power-Module/112472497295?hash=item1a2fe21c8f:g:mDIAAOSwoRBZsKkoVoltage booster
https://www.ebay.com/itm/LM2587-DC-DC-Booster-Converter-Step-Up-Voltage-Regulator-3-5-30V-4-0-30V/181847059772?hash=item2a56eded3c:g:B-kAAOSwXf9ZoSKwTermészetesen mindkettő állítható így egy elég tág tartományon belül beállíthatjuk a kívánt értéket egy multiméter segítségével. Fontos tudni hogy állandó feszültséget kapunk a kimeneten. Tehát a 12V az akkor is 12V ha merül az akksi.
És akkor a tesztvideók:
https://www.youtube.com/watch?v=NbpIREbsHOQhttps://www.youtube.com/watch?v=GuaQWK_2EW8A platóval is sokat haladtam, szinte majdnem készen van csak még kép nem készült róla.
Egyik délután kisétáltam a közeli erdőbe faanyagot gyűjteni. Végül a bodza ágak mellett döntöttem mert kiszáradva még a vastagabb ágak is nagyon könnyűek és a kinézete is megfelel a méretaránynak.
A hátsó lámpatestek igazi 1:1 személyautó index búrájából és egy törött elakadás jelző háromszögből készültek némi műanyag hulladék hozzáadásával. Szerintem nagyon mutatós lett!
Tesztvideó:
https://www.youtube.com/watch?v=q4lcABNeO7oA fülkevédő hátfal alumínium U idomokból lett összeragasztva a rács Fiat 1.3 JTD használt légszűrőbetét része az alsó, teli rész pedig nyomdai lemez.
Még mindig dok munka van vele de azt hiszem a nehezén már túl vagyok.
Ami még hátra van:
-füstmodult véglegesíteni
-csörlőt befejezni
-platót befejezni
-talpalók elkészítése (ezek félig készen vannak)
-darukezelő ülése, karok, létra, vezetékelés
-vonófej
Folyt. köv.