Üdv mindenkinek.
Ha már benzines modellmotorok kezdenek el teret hódítani (sok szempontból az alkoholossal szemben), leírnám, mit tudok a membránkarburátoros benzinerőforrások beállításával kapcsolatban.
Ezen a karburátoron két kis - rugóval előfeszített - csavar van, egy "H" - magas - és egy "L" - alacsony - jelű. Amikor még új, vagy újonnan hozzám került motorról van szó, nem szabad semmit a véletlenre bízni (beleestem én is a hibába, mert nagy fordulaton elfogyott az anyag, pont amikor többre lett volna szükség, és csak a megváltó mentette meg a gépet a teljes megsemmisüléstől). Szóval ezt a két kis csavart be kell tekerni teljesen, hogy tudjuk, hol van egzaktul koppig a nulla nyitás.
Ezután ehhez képest kinyitjuk mindkettőt másfél fordulatra. Nem tudjuk, ez mennyire elég az alacsony és a magas (csúcs) fordulathoz, de itt megpróbáljuk beindítani. A beindítás hideg motornál mindig szívatóval történik ( a szívatót csak addig szükséges alkalmazni, amíg egyszer "megröffen" a motor) Ha könnyen beindul (ez 5-10 forgatás), akkor az "L" csavart egyelőre hagyhatjuk így, és a már beindult motort kicsit hagyjuk melegedni Ez nem tart sokáig, mert ezek a motorok méretüknél fogva nagyon hamar melegszenek. kb. fél perc után lassan lehet feltolni a gázkart. Ha dadog, vagy le is áll a motor, akkor nincs eléggé nyitva a "H" csavar, kell nyitni rajta, de csak kb 5-10 percet. Ha már az első kis tolásra leáll, akkor lehet kicsit többet, ha fél gáz után, akkor csak keveset. Addig nyitjuk óvatosan a "H" csavart, amig el nem érjük a teljes fordulatot, ezt mindenki hallani fogja, mert ahogy nyitjátok a "H"-t, úgy fog ordítani jobban a motor. Ezzel az állítással viszont el fog állítódni az alapjáratunk, közben a trimmkarral, vagy a szubtrimmel ezt orvosoljuk.
Fontos: mindig járó motort állítunk, óvatosan egy (én így csináltam) nútolt csavarhúzóval. Ezt a spec csavarhúzót roppant egyszerű megcsinálni: egy lapos csavarhúzó lapolt végébe köszörülni kell egy kis "bemélyedést", és ezt kell a kics csavarra tenni. Azért jó így, mert a 6500-zal forgó légcsavar rázza a gépet, tolja a kezedet, így viszont nehezen ugrik le a csavarról.
Szóval tekerjük kifelé a "H"-t. Amikor fülre elérte a max fordulatot, akkor még egy 5 percnyit tekerünk rajta, hogy terhelés nélkül is biztosan kapjon elég anyagot (pl. teljes sebességen)
Ekkor a magas fordulat be van állítva, és elvileg az alacsony is. Azért mondom hogy elvileg, mert még nem próbáltuk ki azt, hogy milyen intenzitással veszi motorunk a hirtelen fordulatot. Levesszük a gázkart, ekkor már meleg a motor, beállítjuk az alapjáratot. A benyás motoroknál ezt nagyon kicsire le lehet venni, én kb. 1500-2000 körülire visszaveszem.
Ekkor hirtelen fullra feltoljuk a gázt. Ha ugyanilyen hirtelen veszi is motorunk a fordulatot, akkor nincs mit bántani, be van állítva. Ha közben dadog, vagy csak lassan veszi a fordulatot, akkor nyitunk nagyon kicsit (!!!) az "L" csavaron. Ez után újra próbáljuk. És addig, amíg el nem érjük azt, hogy szépen, gyors mozdulatokra is szépen reagál a motor.
Még egy fontos dolog: mindíg két ember legyen jelen az állításnál. Te állítod a karbi csavarjait, a társ pedig - ha nincs rögzítve a repülő - fogja a lábával a gépet, és esetleg a távirányítót is kezeli.
Remélem segítettem, ha tudok, akkor válaszlok a felmerülő kérdésekre.
Nekem mindezt Kövecses Feri elismert építő mondta így el, azóta máshogy tekintek a motorokra.
Üdv. Kordaz