Szerző Téma: F3A versenynaptár 2010  (Megtekintve 674 alkalommal)

Nem elérhető Pintyoke

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1168
  • Budapest M5-M0 KÖRNYÉKE
F3A versenynaptár 2010
« Dátum: 2010. Június 03. - 08:27:56 »
Hazai versenyek Időpont
 Neve
 Helyszín
 
április 24.
 Bíróképzés
 Budapest
 
május 5-6.
 edzőtábor (Ralph)
 Mátyásföld
 
május 19-20.
 edzőtábor (Ralph)
 Pápa
 
május 28-30.
 felkészítő tábor
 Orosháza
 
június 5.
 MMBK kupa
 Mátyásföld
 
június 26.
 Savaria kupa
 Szombathely
 
július 17.
 Pannónia Kupa
 Pécs
 
augusztus 21.
 Formádi emlékverseny
 Kecskemét
 
szept 11.
 Országos Bajnoskág
 Pápa
 


Külföldi versenyek Időpont
 Kategória
 Helyszín
 
május 8.
 P-11/szlovák
 Zvolen
 
május 22-23.
 Hepf Trophy/DACz
 Böheimkirchen
 
június 12-13
 P-11 / osztrák
 Schärding
 
június 19-20.
 P-11/DACz
 Znojmo
 
július 3-4.
 P-11 / nemzetközi
 Bendern/Lichtenstein
 
július 10-11.
 P-11 / nemzetközi
 Meggenhofen
 
júlis 17-18.
 P-11 / DACz
 Regensburg
 
júlis 24-25.
 P-11 / nemzetközi
 Brixen/Olaszország
 
augusztus 14-15.
 P-11 / nemzetközi
 Kraiwiesen
 
aug.28.-szept4.
 Europa bajnokság
 Kapfenberg
 
szept.18-19.
 P-11 / nemzetközi
 Feistritz/Gail
 
Bővebb info: www.f3a.hu



Nem elérhető Pintyoke

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1168
  • Budapest M5-M0 KÖRNYÉKE
Re:F3A versenynaptár 2010
« Válasz #1 Dátum: 2010. Június 03. - 08:29:56 »
Mit takar az F3A?

szerző: Ata 



Mi az F3A (preciziós) műrepülés?


Az F3A műrepülés a modell műrepülés versenyszerű fajtája. Úgy is mondhatnám, az F3A az R/C műrepülő modellezés legkomolyabb formája, de egyben nagyszerű szórakoztató, kikapcsolódást nyújtó tevékenység is. Ez a fajta modellrepülés más értelmet ad a hobbinknak mint csak puszta szórakozásból föl-alá repkedni. Újfajta kihívással találja magát szemben a modellező: bírók és nézők előtt kell versenyszerűen szerepelni. A precíziós műrepülés nem mellékesen gyorsan fejleszti a pilóta tudásszintjét, én minden R/C modellezőt arra bátorítok, hogy legalább kezdő szinten próbálkozzon meg a műrepüléssel. Ha mást nem is, de legalább a kezdő műsort tanulja meg végigrepíteni, még akkor is, ha nem akar versenyezni. Ez a fajta repítés minden pilótát precizitásra, előre gondolkozásra sarkall, a pilóta egyre magabiztosabb lesz és a modell lezuhanásának veszélye is lényegesen mérséklődik ahhoz képest, mintha csak "fetrengene" a légtérben. Ráadásul a precíziós műrepülés nagyon látványos is!


Mit kell versenyeken csinálni?


Legegyszerűbben úgy mondhatnám, hogy a modellel egy előre meghatározott manőversorozatot kell a lehető legprecízebben végigrepíteni, "rajzolni az égre". A pilótának a "műrepülő zónán" belül (erről még lesz szó a későbbiekben) kell a repítést bemutatnia. Teljesítményét több bíró egymástól függetlenül pontozza, minden egyes manővert 0-10 közötti pontszámokkal értékelve. 10 pont a manőver tökéletes végrehajtása esetén jár, minden egyes hiba pontlevonást jelent. Pontot vonnak le, ha a pilóta kirepül a műrepülő zónából vagy a manőver geometriája nem megfelelelő, esetleg rossz a mérete, elhelyezése. Az egyes manővererek nehézségi fokát a "K faktor" jellemzi, mellyel a manőverre kapott 0-10 pontig terjedő pontszámot még meg kell szorozni. A pontozás szabályait bővebben a szabályzatban, bírói útmutatásokban lehet megtalálni.
A szabályok alapján látható, hogy ez a sport a műkorcsolyához erősen hasonlítható. Egy magas pontszámot elérő repítés sokszor éppolyan kecses és szemet gyönyörködtető mint egy műkorcsolya kűr. A versenyzők nagy része nagyon precízen épített és szépen festett -néha szinte művészi kidolgozású- modellel versenyez, noha a modell megjelenését nem értékelik a bírók. Ezzel szemben a modell csendességét értékelni kell, ezzel is ösztökélve a versenyzőket a halk motor - kipufogó - propeller rendszer kialakítására és végső soron a környezeti zajterhelés csökkentésére.




Mit kell tudni a versenykategóriákról?


A magyar versenyeken két kategória van a pilóta gyakorlottságának megfelelően: a kezdőknek az RCM kategória, a haladóknak az RC3 kategória. A nemzetközi versenyeken a FAI F3A kategória szerint zajlanak a repítések. A kategóriák pilótákkal és modellekkel szemben támasztott követelményei is a fenti felsorolás szerint nőnek. Míg az RCM kategóriában szinte bármilyen műrepülésre alkalmas modellel és kb.: fél éves gyakorlással eredményesen lehet versenyezni, addig az RC3 kategóriákhoz már speciálisabb modellek és hosszabb felkészülés szükséges. A FAI F3A kategóriában pedig csak speciális F3A modellekkel és több éves rutinnal lehet eredményesen versenybe szállni.




Mi a műrepülő zóna?


A műrepülő zóna az a -versenyeken pontosan kijelölt- terület, melyen belül a pilótának a manővereket végre kell hajtania. A pilóta tartózkodási helyétől, mely a kifutó mellett van, jobbra és balra két 60°-os egyenes jelöli ki a zóna oldalsó határait. A repítést a pilóta előtt kb. 150m-re lévő "repítési síkban" kell végrehajtani. A zóna felső határát a vízszintessel 60°-ot bezáró sík jelenti. Az RCM kategóriában a forduló manővereket nem értékelik, így forduló közben a zónából történő kirepülés sem jár pontlevonással. A többi kategóriában azonban a modell a fordulók során sem lépheti át a zóna határait, különben pontot vonnak le a manőver értékéből. Ezek a szabályok és az egyéb körülmények, mint a szél, bírók, nézők, teszik ezt a sportot igazán kihívásokban gazdaggá.



Segítheti-e valaki a pilótát versenyzés közben?


A repítés közben minden pilóta segítőt vehet igénybe. A segítő segít a modell motorjának elindításában, a modell fellszállása után pedig sorolja a pilótának a következő manővereket. Bármilyen információt adhat a pilótának, akár a modell helyzetére, akár a következő manőverekre vagy szélkorrekcióra vonatkozólag. A legjobb ha ők ketten a gyakorlások során is együtt dolgoznak, és egy csapatot alkotnak. Gyakran a legjobb kombináció az apa-fiú vagy férj-feleség csapat, ezzel igazi családi sporttá válhat az F3A műrepülés.
Elég gyakori az is, amikor a munkamegosztás kapcsán alakulnak ki csapatok. Természetesen a pilóta is nagyon fontos, de segítőre lehet szükség a modell építéséhez, tervezéséhez, festéséhez. A nemzetközi élvonalbeli versenyzőknél nem ritka edző vagy pszichológus igénybevétele a maximális teljesítmény eléréséhez.



Milyen modellel lehet versenyezni?

Szinte bármilyen modellel lehet versenyezni, amelyik teljesíti a szabályzatban rögzített követelményeket, melyek a teljesség igénye nélkül:

Sem a modell hossza, sem a fesztávolsága nem lehet 2m-nél nagyobb

Üzemenyag nélküli tömege nem lehet 5kg-nál nagyobb

Hatásos hangtompítással kell a belsőégésű motorokat ellátni, a motorok mérete nincs korlátozva

Képes legyen a kifutóról felszállni, kézből nem lehet startolni

A haladó kategóriák egyre nagyobb követelményeinek csak speciálisan precíziós műrepülésre tervezet modellek képesek eredményesen megfelelni. Kezdőként azonban szine bármilyen műrepülő modellel bele lehet vágni a sportág megismerésébe.



Szükségem van-e a csúcstechnikára?


Az F3A műrepülés egy technikai sport, ezért a modellek konstrukciós és technikai jellemzői is döntő jelentőségűek. Kategóriától függően a modellek egész skálája megtalálható az egészen egyszerűtől a nagyon bonyolultig. Nemzetközi viszonylatban négyütemű üzemanyag befecskendezésű motorokat, professzionális lengéscsillapítású motorfelfüggesztéseket, és hangtompítókat láthatunk. A legmodernebb (drágább) kétütemű motorokat is befecskendezővel látják el. Egyre jobban előretör az elektromos meghajtás is, az akkumulátorok konstrukciójának és gyártástechnológiájának fejlődési következményeként. A modell konstrukciók a stabilitás és a jól manőverezhetőség közötti egyensúlyozás mintapéldái. A nagy G terheléseknek minél könnyebb de egyben erősebb kompozit (karbon, kevlár, stb.) szerkezetek felhasználásával próbálnak megfelelni. A modell építője számára ezek mind-mind megannyi új kihívást jelentenek. Az igazi szépsége ennek a sportnak azonban az, hogy ezekkel a csúcstechnológiás modellekkel szemben egy jól konstruált házi építésű balzából épített modellel is eredményesen lehet versenyezni!




Barátságosan fogadják-e a kezdőket, érdeklődőket az F3A versenyzők?


Az F3A műrepülésben az eredmények eléréséhez egyetlen út vezet: gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni... Csak gyakorlással tudod a tudásodat tökéletesíteni. Az, hogy ha egy F3A pilótát magányosan látsz gyakorolni, az nem azt jelenti, hogy nem szeretné a társaságot, sokszor ők a legbarátságosabb emberek. Az ok amiért szeretnek egyedül repíteni az az, hogy társaságban repítve rendkívül nehéz a precizitásra koncentrálni és közben a többiekre is figyelni.
Nem sznobok vagyunk, nyugodtan üdvözölj bennünket, kérdezz, DE CSAK A REPÍTÉS UTÁN! Gyakorlás közben rendkívül sok dologra kell koncentrálni, nem tudunk mással foglalkozni! Egy közös tulajdonságunk azonban mindenképpen van: a modell műrepülés szeretete.



Miért is nem próbálod ki a precíziós műrepülést?



Találkozzunk a reptéren!

Ata