Ma sikerült túlélnem egy a komoly vészhelyzetet!
Az Extra 300-asomban a magassági kormány oldalanként 1-1 szervóval van építve.
Ma (elég intenzív) műrepülést követően egy balraforduláskor az egyik magassági szervóm kopra véghelyzetbe vitte a felületet. A gép idétlen dobott orsókba kezdet és teljesen irányíthatatlanná vált. Néhány kétségbeesett stabilizációs kísérlet után azonban kissé megnyugodott és némiképp írányíthatóvávált.
Azonnal letettem (sikerült sértetlenül)!
A kabin megbontása után láttam mi is történt valójában:
A szervó karja teljesen irreális pozícióban kifeküdt és a tolórúd (hál Istennek) kiakadva szabadon mozoghatott. A szervó motorja folyamatosan pörgött (a kar viszont állt).
Ha a kar nem akad ki, akkor biztosan lezuhanok! Mivel kiakadt, a magassági kormányt a menetszél irányba tudta fordítani és így a másik oldalival már le tudtam hozni (bár a gép minden magassági mozdulatra orsózni akart).
Szintén lezuhantam volna, ha csak egy magassági szervóm van!
Most szedem szét a szervót és alaposan megtanulmányozom (kérdés, hogy a kerék eltört és ezért ment ki kopra a szervó, vagy a potija ment ki és ettől vitte mechanikailag kopra, majd darálta le a fogaskereket)?!
A szervo típusa:
Power HD 300HB standard szervo.
....
A potméter volt szar! Ezért ment ki véghelyzetbe és darálta le a fogaskereket.