A teljes verseny szabályzat:
Miskolci RC modellrepülő verseny szabályai
Cél: Közvetlen csapatösszerázó vetélkedő biztosítása, rádióirányítású elektromos hajtású modelleket repítő modellezők számára.
A csoportokba beosztott versenyzők minősítő fordulókat repülnek. A minősítő fordulók során legjobb összesített eredményt elért versenyzők egy csoportban további döntő fordulókat repülnek a végső helyezések eldöntésére. A főrendező a verseny kezdete előtt be kell jelentse a tervezett minősítő és döntő fordulók számát, amelyet helyszínen lehetőség van megvitatni, de azon változtatni csekély az esély…..
Kategóriák:
A versenyen három külön kategóriát különböztetünk meg.
I, Termikvitorlázó ívelővel, féklappal felszerelt modellek
II, Termikvitorlázó féklap, ívelő nélküli modellek.
III, a „Crazy” kategória (habcsodák) .
I, és II, kategória:
Vitorlázógép kialakítású modellekre érvényes megkötés:
Repülő tömeg: 700g-3000g
Fesztávolság 1800mm-4000mm
Akkumulátor típus ........................................ Bármilyen újratölthető akkumulátor használható
Motor típus ................................................... Bármilyen motor típus használható illetve bármilyen startolási mód! (csörlő, gumi, kézi……..)
III, Crazy kategória:
Habrepülő modellek, maximálisan 4 kormányfelülettel rendelkező (2csűrő, oldalkormány, magassági), mixek használata nem megengedett (csűrőket ívelni)!
Repülő tömeg: Amilyen rendelkezésre áll, nincs megkötés
Fesztávolság. max 1500mm
Akkumulátor típus ........................................ Bármilyen újratölthető akkumulátor használható
Motor típus ................................................... Bármilyen motor típus használható
A rádió berendezés olyan legyen, hogy azt 20 kHz frekvencia különbséggel együtt lehessen üzemeltetni más berendezésekkel. Ha a rádió nem felel meg ezen követelménynek, a versenyző meg kell adja a működési sávszélességet (max. 50 kHz).
A verseny elindulása előtt kötelező a frekvencia egyeztetése. Frekvencia ütközés esetén a rádiókat a rendezőnek kell leadni, azt csak repítésre kijelölt időben szabad kiadni!
A versenyző 1 modellt használhat kategóriánként.
Sem fix, sem behúzható fékező eszköz (pl. csavar, fűrészfog, kidudorodás, stb.) alkalmazása nem megengedett, amely a modell földön való lassítására szolgálna a leszálláskor. A modell alján nem lehet kidudorodás. A légcsavar kúp, agy és lapát nem tekintendő kidudorodásnak vagy fékező eszköznek.
Versenyzők és segítők
A versenyző (pilóta) személyesen kell üzemeltesse rádió berendezését.
Minden versenyzőnek egy segítője lehet. Kiválasztásáról a pilótának kell gondoskodnia nem jelent kizárást annak hiánya, esetlegesen ártogatóra történő cseréje.
A versenyterület
A versenyterületen a csoport minden versenyzője számára ki kell jelölni a start/leszállás pontokat. Ezek a pontok szélirányban legalább 15 m távolságra kell legyenek a startponttól.
A verseny igazgató (főrendező) határozza meg a start/leszállás pontok helyzetének kimérést. Szintén a főrendező határozza meg a leszállási területet, a rendelkezésre álló hely optimális kihasználása érdekében..
Biztonsági szabályok
A Miskolci RC Modellező egyesület repterére vonatkozó reptérszabályzat betartása kötelező.
A biztonsági területek kijelölése a verseny előtt történik és a versenyzőket tájékoztatni kell a területek elhelyezkedéséről.
A modellt nem szabad kis magasságban (3 m alatt) repíteni a biztonsági terület(ek) felett.
A biztonsági szabályok minden egyes megsértése a repülés érvénytelenítésével járhat. A verseny rendezése a hangulat javítása, szórakozás! Pontosan ezért fokozottan kérünk mindenkit a biztonságos repülés betartására.
Verseny startok
A versenyző minden hivatalos startban egy kísérletet tehet.
Hivatalos kísérletnek minősül a repítés, ha a modell elhagyta a versenyző vagy segítője kezét
Újrarepítés
A versenyző részére új munkaidőt engedélyeznek, ha:
- modellje repülés közben egy másik, repülés közben lévő modellel ütközik
- a kísérletet nem értékelték a bírók hibájából,
- a versenyző irányításán kívül álló váratlan esemény a kísérletet megakadályozta, vagy azt megszakította.
A repítés érvénytelenítése és/vagy kizárás
A versenyzőt ki kell zárni, vagy módosításra felszólítani, ha olyan modellt használt, amely nem felel meg az előírásoknak.
A szabályokat szándékosan, vagy kirívó módon megszegő versenyző a verseny főrendezőjének döntése alapján a kizárható a versenyből.
A versenyző maximális hibapontot kap ha a repülés ideje alatt a modell bármely alkatrészét elveszti, kivéve, ha ezt egy másik modellel történt levegőbeli ütközés eredményezte.
A leszállásnál (a talajjal való érintkezéskor) leváló alkatrész elvesztése esetét nem kell figyelembe venni.
A versenyző maximális hibapontot kap ha a modellt a versenyzőn kívül bárki más is irányítja, kivéve ha ez a esetlegesen az Őrangyala tenné.
A verseny megszervezése ,fordulók és csoportok
A minősítő fordulók során a repítési sorrendet az alkalmazott rádiófrekvenciáknak megfelelően úgy kell kialakítani, hogy a lehető legtöbb repítést lehessen egyszerre lebonyolítani. Legalább 4 versenyzőt kell minden csoportba beosztani.
A repítési sorrendet fordulókra, ezeken belül csoportokra kell megállapítani.
Repítés csoportokban
A versenyzőknek öt perc felkészülési időhöz van joguk, amely idő abban a pillanatban kezdődik, amikor csoportjukat hívják, hogy foglalják el helyüket a kijelölt startolási területen, és tart addig, amikor a csoport munkaideje megkezdődik.
Az I, és II, kategóriában a csoport minden versenyzője részére az engedélyezett maximum munkaidő hét (7) perc. A III, Crazy kategóriában a teljes munkaidő 3 perc 30 másodperc.
A munka idő megkezdésekor 30 mp idő áll rendelkezésre a megfelelő magasság eléréséhez.
Ez történhet elektromosan légcsavarral, elektromos csörlővel, kézi felhúzással, gumizással.
A 30mp elteltével a motorokat le kell állítani. Ezt a bírók kísérik figyelemmel.
Az I, és II, kategóriában a motorok leállítása után 4 perc 30 másodpercen keresztül kell a levegőben tartani a gépet. A III, Crazy kategóriában 1 perc a motornélküli vitorlázási idő.
Az idő elteltével lehet célra szállni.
A 30 másodperc emelkedési idő és a 4 perc 30 másodperc repülési idő után 2 percen belül célra kell szállni.
A rendezőségnek minden versenyző számára pozitív hangjelzéssel kell jeleznie a csoport munkaidejének kezdetét.
A starthoz hasonlóan pozitív hangjelzéssel kell jelezni a csoport munkaidejének végét.
Indítás
A modelleket minden esetben, a kijelölt indító/leszálló ponttól nem távolabb, mint 4 méterre, széllel szemben kell indítani.
A versenyző maximális hibapontot kap, ha a modell indítása nem a kijelölt tartományból történik.
A modellt egyenesen előre kell indítani. Minden más start érvénytelen. A gépet nem lehet elengedni hangjelzés előtt .
0 vagy változó szélsebesség esetén a start és a leszállási irányt a főrendező határozza meg. Más repülési irány nem engedélyezett.
A versenyző maximális hibapontot kap amennyiben a modell a munkaidő kezdetét jelző hangjelzés előtt startol.
Leszállás
A verseny előtt a rendezőség minden versenyző részére (starthelyhez) kijelöli a leszállási pontot. A versenyző felel azért, hogy mindig a számára kijelölt pontot használja leszállásra
A bírók olyan pozícióban kell legyenek, hogy ellenőrizzék a startot és a leszállást, de ne akadályozzák a versenyzőt vagy a segítőt.
Leszállás után a versenyzők visszahozhatják modelljüket a munkaidő vége előtt, feltéve, hogy ezzel nem zavarnak más versenyzőket és modelleket a csoportjukban.
Pontozás
A leszállási pontoktól mért távolság pontozása:
Távolság (cm) pont
0 - 10 20
10 - 20 19
20 - 30 18
30 - 40 17
40 - 50 16
50 - 60 15
60 - 70 14
70 - 80 13
80 - 90 12
90 - 100 11
100-125 10
125-150 9
150-175 8
175-200 7
200-250 6
250-300 5
300-400 4
400-500 3
500-700 2
700-900 1
900 felett 0
A leszállási távolság a leszállás után nyugalomban lévő modell orra és a rendezőség által kijelölt leszállási pont közötti távolság.
Ha leszállás közben a modell érinti a versenyzőt vagy a segítőt, a leszállásért a versenyző nem kap pontot.
A versenyző nem kap pontot, ha a modell túlrepüli a 7 perc munkaidőt, illetve csak fele pontot kapja ha a munkaidő első 5 percében ér földet.
Végső helyezési sorrend
A minősítő fordulók lerepülésével, a versenyzők összesített minősítő pontszáma az összes minősítő fordulóban elért végső pontszámaik összege(hibapontok)
A kevesebb hibapont a ranglista elejére, a több a végére helyezi a versenyzőt.
A nem döntős versenyzőket ezen pontszámok alapján rangsorolják.
A minősítő fordulók után legalább három (3) legalacsonyabb pontszámot elért versenyző kerül az egy csoportos döntőbe.
A döntő fordulója ugyan azon elven kerül mérésre, pontozásra mint a selejtezők.
A döntőben legkevesebb hibapontot elérő versenyző lesz a nyertes.
A döntőbe került versenyzők végső sorrendjének meghatározásához a döntő fordulókban elért pontszámaikat veszik figyelembe. A minősítő fordulók eredménye a végső sorrendben nem kerülnek értékelésre.
Ha két vagy több versenyző összesített döntőbeli pontszáma azonos, ezen versenyzők végső helyezési sorrendjét a minősítő fordulók során elfoglalt helyezésük dönti el.
A változás jogát fenntartjuk.