Szia TEK
Tubi álltal linkelt oldalon jól össze szedetten megtalálsz mindent.
Egy általad említett megoldásról viszont nincs infó.
Ez az ívelő amit et is említettél. A nagy gépeken ez a szárny törzshöz közelebb eső részén van. Ezt többnyire nem* emelkedésre mint inkább a gép kilassítására használják. ívelő lapok használatakor plusz gázadás mellett a szárny geometriájának megváltozása végett több felhajtó (emelő erő) ébred ezért kissebb haladási sebesség mellett is levegőben marad a gép. A plusz gázadásra meg azért van szükség mert a megváltozott szárny geometria miatt a légellenálás is megváltozik és áteshet a gép ha túl lassul.
A kissebb gépeknél ahol nincs külön csűrő és ívelő lap külön ott mix funkcióval oldják meg az ívelő lap működését.
Ennél a megoldásnál a csűrőlapokat működtető szervók nem köthetők "Y" kábellel a vevőhöz hanem külön csatornára kell kötni a vevőn. Ezután az adó programozásával tudjuk elérni, hogy a két kormánylap egy kapcsoló hatására ne ellentétesen hanem együtt mozogjanak.
Igazábó én még nem építettem sem ívelő lapos sem pedig mix megoldással ívelős gépet. Pedig hasznos dolog leszálásnál főleg ha szűkös a hely a kifutó hossza vagy a besiklás végett.
* Vagy akár emelkedésre is ha rövid a kifutó és normál sartal nem lehet elég magasságot nyerni a kifutó végére.
Ausztriában Punitz-ban egyszer volt szerencsém élesben kipróbálni, nehogy megskalpoljuk a fenyőfákat.
Mivel még nem volt karácsonyi szezon így a fevágott fenyőcsúcsok kárba vesztek volna...