Szerző Téma: XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó  (Megtekintve 5550 alkalommal)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Dátum: 2013. December 18. - 04:54:21 »
Üdvözletem mindenkinek. :)

Az építs RC hajót 2014 versenyre, egy különlegességgel neveztem be.
Mivel a fő kritérium a FA! építés volt, és egyéb fórumokon már köztudott hogy szívügyem a fa hajóépítés, adta magát az ötlet, hogy egy kevésbé ismert szépséggel álljak elő.

A rajz, a lioni tengerészeti múzeum anyagából való, a fejlécen látható felirat szerint Svéd tüzérségi csónak. Ezt vették át a Hollandok mint kikötői őrhajót, egy egészen kis módosítással.
A rajzon két hajó látható, a felső fog épülni. :)



A rajz kinyomtatása eredeti méretben nehézségekbe ütközött, így A3 méretről kézzel szerkesztettem.



A gerinc és a bordák anyaga 5 x 30 mm méretű fenyőléc. Ennek az volt az oka, hogy a bordarajzokon, valamint a gerinc rajzán a vízvonal 30 mm-re jött ki. Ez lehetővé tette, hogy egy sík lapon lehessen építeni a vázszerkezetet, külön sólya nélkül.

A már kivágott gerinc, és a bordák sorban.





A 14. számú borda, tulajdonképpen az ágyú mellvédje, ez teljes méretben készült.



Az 1.-es, 2-es és 3-as bordák is teljes méretűek, itt még csak a 3-as van beépítve. A többi borda csak a vízvonalig készült.



Az építés következő fázisa, a (fedélzet?) járó padlózat beépítése volt, ami teljessen merevvé teszi a vázszerkezetet.
Ennek az anyaga 4 x 10 mm fenyő.



Látható, hogy a bordák külső vonalán túlnyúlik, ami a test körbecsiszolása után, hézagmentes felületet biztosít.

A hajó orr része egyben vitorlaszekrény.



Az orr fedélzet borítása szintén 4 x 10 mm fenyő.
Mint látható, a bordák külső éle még nincs gömbhély szerkezetre csiszolva. Ez csak a teljes fedélzetborítás után következik.



Következő lépésként néhány napos kézi csiszolás jön, így majd onnan folytatom.

Üdv Mindenkinek. :)
Manópapa

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19625
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #1 Dátum: 2013. December 18. - 18:22:51 »
Szia Manópapa!

Szép hajó lesz!  ;)
Nem semmi látvány lesz a vízen.  :o
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #2 Dátum: 2013. December 18. - 20:02:13 »
Igyekszem a történelmi hajók modellezésénél szerzett tapasztalataimat követni, bár ez nem makett lesz, hanem modell, de megpróbálom legalább 90%-ban megőrizni az eredeti látványt.
Az RC-megoldás nem okoz problémát, mert csak két csatorna kell. Egy a kormányzáshoz, egy a vitorla kezeléshez.
Az eredeti vitorlázatáról sajnos nincs megbízható rajzom, mert volt amit latin vitorlával, volt amit csak egy keresztvitorlával, és akadt, ami a cutterekre jellemző vitorlázattal volt szerelve. Az egyszerűség kedvéért valószínűleg egy köztes megoldást választok, a sloop vitorlázatát, ami nagyban hasonlít az RC vitorlások vitorlázatára, emiatt a kezelhetősége lényegesen egyszerűbb.

Folyt. köv:

Manópapa :)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #3 Dátum: 2013. December 27. - 17:25:37 »
Haladjunk tovább. :)



Az orrfedélzet, és az ágyúfedélzet.
Az orrban elhelyezkedő vitorla szekrény nyílása becsapós, mivel a középső deszka még nincs kivágva.
Az ágyúfedélzet gerendázatára még csak 3 darab deszka van lefektetve, hogy az alatta lévő fedélzetrészt le tudjam lakkozni.
Utólag ez már reménytelen vállalkozás lenne. :)



Az ágyúfedélzet burkolata, és a már kivágott vitorla szekrény.
Innen újabb egy két napos csiszolgatás következik. :)

Folyt. köv:

Manópapa :)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19625
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #4 Dátum: 2013. December 28. - 11:04:30 »
Szia manópapa!

Nagyon szép munka.  ;) Nagyon kíváncsi vagyok majd a kész hajóra.  ;D
Ha meg kérdezhetem, milyen elektronika kerül majd bele?
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #5 Dátum: 2013. December 28. - 11:12:18 »
Az elektronikára majd később külön kitérek, mert része az építés folyamatának.
Elöljáróban annyit, hogy egy 9 grammos szervó a kormányzáshoz, és egy közepes méretű a vitorlakezeléshez.
Négy darab ceruzaelem a táp.
A vevő a vitorlaszekrényben pont elfér.
Eredetileg egy 27MHz-es kétcsatornás adó vevő lett tervbe véve, de a vevőm elkallódott valahová, így egy 2,4 GHz-es lesz benne. Így viszont marad két fölösleges csatornám.

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #6 Dátum: 2013. December 29. - 18:15:07 »
Néhány gondolat erről a "hajóról", és az építés menetéről.  :)

Ez a hajó eredetileg 13.6 méter hosszú, vagyis már nem csónak, de még nem is igazán hajó.
A modell méretaránya 1:20.
Merülése k.b. 0.6 - 0.7 méter.
Hajózó személyzet 8 - 10 fő.
Fegyverzete 1 db fix ágyú a taton és 2 - 2 db forgatható ágyúcska a két oldalon.

És most az építés menetéről, mert kicsit szokatlan a sorrend. :)

Nagy általánosságban, hajót úgy építenek, hogy ha már kész a vázszerkezet, gerinc, bordák, elkezdünk palánkolni.
Ez a sorrend itt nem működik két okból.
1. Ez a hajó teljesen nyitott, vagyis a belső részei látványelemek, amik kidolgozása palánkolás után eléggé macerás lenne.
2. Mivel a teljes modell relatívan vékony lécekből épül, nem elég stabil a nyers vázszerkezet egy komolyabb körbecsiszoláshoz, így a belső rész a merevítése. Ha még azt is hozzáteszem, hogy vannak nagyon eldugott helyek, amik lakkozása utólag szinte lehetetlen lenne, már érthető hogy nem csak a palánkolás hiányzik egyenlőre, de a bordák sincsenek kiépítve még teljes magasságban. Így viszont minden belső részletet ki tudok építeni kényelmesen.

Ha esetleg kérdés van, csak nyugodtan, hiszen ez egy nem közismert és nem nagyon gyakorolt építési forma. :)
De hát Fa hajót így építünk. :)

Üdv Mindenkinek :)
Manópapa

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #7 Dátum: 2013. December 30. - 15:19:24 »
Az építés további menete.
A vitorlaszekrény



A hajó közepén pedig az úgynevezett lőszerkamra, ami itt nem egyébb, mint egy fixen beépített nagyméretű láda.



Ugyan ez a tat felől nézve.

Az első, és eddig egyetlen eltérés a rajzhoz képest, a lőszeres láda és az orr között végighúzódó kis emelvény, piros nyíllal jelölve.



Erre sajnos szükség van, mert a vevő az orrban lesz, így a két szervó és a tápegység vezetéke a fedélzeten futna, ami rontaná a látványt.
Funkcionális szempontokon felül, nem lesz zavaró a látvány, mert az árboctalp kerül rá, illetve az orrra vezető lépcső a jórészét kitakarja. A maradék néhány centi pedig kap egy szellőzőrácsot.

Folyt. köv:
Manópaa :)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #8 Dátum: 2013. December 31. - 15:08:30 »
A mai termés :)



Az árboctalp és a kötélfogó pad a helyén. :)



Kicsit elforgatva.

Lényegében már csak az orrfedélzetre vezető lépcső hiányzik, és lehet tovább építeni a bordákat.
Terveim szerint még ma elkészülök vele, de azt helyére ragasztani ráér később is.

Üdv Mindenkinek, és Boldog Új Évet
Manópapa :)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #9 Dátum: 2014. Január 01. - 08:23:35 »
Újabb két kép :)
Elkészült a lépcső, és a helyére próbáltam.





Nincs még a helyére ragasztva, mert előbb még csiszolni, lakkozni kell, ráadásul a 4-es borda magasításánál útban lenne. :)
Kezdődik tehát a bordák befejezése. :)

Folyt. köv:
Manópapa :)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #10 Dátum: 2014. Január 04. - 05:28:58 »
Kicsit megfeledkeztem magamról, így a bordatoldás technikájáról nem készültek képek, de ígérem, utólag pótolom majd. :)

A jelenlegi állapot képekben. :)



Az összes borda teljes magasságban.



Felkerült rá a korlát alapja.



Felülnézetben.



És végül oldalról.

Kezd végre hajóformát ölteni. :)

Következő lépés, a sarkantyú felső burkolatának az építése lesz, hogy egybe lehessen csiszolni az egész vázat palánkoláshoz.

Üdv Mindenkinek :)
Manópapa

Nem elérhető fbrungel

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 406
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #11 Dátum: 2014. Január 05. - 15:51:20 »

   Heló Manópapa !

  Nagyon szépen haladsz, csak így tovább.

  Üdv. fbrungel

BRUNGEL FERENC  06-30-969-5650

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #12 Dátum: 2014. Január 05. - 16:21:18 »
Köszönöm :)

Igyekszem is, mert innen már egy kicsit lelassúl a dolog, hiszen ennek az építésnek a rákfenéje az, hogy az építésre fordított időnek közel a fele, csiszolással megy el.
Most, hogy a váz kezdi elérni a végleges formáját, jön a lakkozás.
Alkalmanként egy egy réteg nitrólakkot kap, ami a végén már 5 - 6 réteg lesz, így nincs szükség műgyantázásra.
A palánkolás csak a legutolsó fázis lesz.
Következő lépés az elektronika beépítése és a tőkesúly. Közben pedig csiszolás, csiszolás, csisolás ... :) illetve, a kiegészítők.

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #13 Dátum: 2014. Január 27. - 06:02:25 »
Volt egy kis szünet, de azért dolgoztam is. :)



A hátsórész padlózata.



A lőszerláda fedele a helyén.



A legfelső sor palánk, a korlátnál, és a kétoldalt kiálló gerendaszerkezet alapja.



Ugyan ez oldalról.



Korláttámasztó könyök az elején.
Ettől már teljesen stabil a szerkezet.

Folyt. köv:
Manópapa :)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19625
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #14 Dátum: 2014. Január 27. - 19:52:05 »
Tiszteletem Manópapa!

Gyönyörű, nagyon szép!  :o :o :o
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com